۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۸
کد خبر: ۳۰۰۱۵۷
در خانه اندیشمندان علوم انسانی؛

نشست دلایل سرگردانی قوم بنی اسرائیل برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست «دلایل سرگردانی قوم بنی اسرائیل» به همت کارگروه تاریخ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
خاخام يهودي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد تقی امامی خویی استاد تاریخ، در نشست «دلایل سرگردانی قوم بنی اسرائیل» که عصر چهارشنبه 13 آبان ماه به همت کارگروه تاریخ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت تاریخ گفت: تاریخ مهم ترین دستاورد بشر است و هیچ کشوری در دنیا نمی تواند حقایق تاریخی را انکار کند، تاریخ رشته ای است که مردم را فکر می برد و تنها پرداختن به زندگی خصوصی پادشاهان نیست.

 

وی در رابطه با شکل گیری بشر اولیه، خاطرنشان کرد: شکل گیری تمدن بشر اولیه با زندگی غار نشینی آغاز شد و رفته رفته تمدن بشری شکل گرفت و باعث افزایش تجربه بشر شد، اگر این کانون ها نبود بشر امروز هنوز در غار زندگی می کرد، از مهم ترین کانون های بشری تمدن بین النهرین است که تمدن کهن و دارای دستاوردهای مهم بشری است.

 

استاد تاریخ با اشاره به دیگر تمدن های بشری مثل تمدن هند، ایلام و مصر گفت: این تمدن ها از بین النهرین تأثیر گرفته است بین النهرین کانون با ارزش تمدن بشری است که منجر به جا به جا شدن فکر و اندیشه است، بین النهرین از همان ابتدا مرکز تمدن بشری شد و کاروان تجاری از این منطقه عبور می کردند، خاورمیانه هم سه راهی بود که سایر کاروان های تجاری در این منطقه با یکدیگر تبادل اندیشه می کردند در حالی که سایر مسیر ها از جمله جاده ابریشم دو راه و دارای سر ابتدایی و انتهایی است.

 

امامی در ادامه افزود: خاورمیانه دارای سه راه است در نتیجه اندیشه ها در این مسیر با یکدیگر تلاقی می کند هرچه اندیشه بیشتر تمدن هم بیشتر می شود برای همین تاریخ با ارزشی در تاریخ بین النهرین وجود داشته است، سایر تمدن ها از جمله ایلامی، آکد، سومری و یهودی تمدن های مختلفی به دنیا یادگار گذاشتند، امروز هر تمدن بشری که در مسیر جاده های تجاری و ارتباطی است اندیشه را بیشتر می کند و به همین دلیل بین النهرین گذرگاه تجارت است.

 

وی با بیان اینکه در عربستان قبل از اسلام زن ارزشی نداشت و برای عرب ها ننگ بود که دختر داشته باشند، خاطرنشان کرد: در مکه و مدینه زنانی بودند که تجارت می کردند و زن قدرت داشت این برای این است که هرچه آگاهی و تمدن بالاتر باشد اقتدار زن بیشتر می شود، هر چه از کانون ارتباطی پایین تر رویم اندیشه و تمدن هم کمتر می شود، سابقه خاورمیانه از سایر تمدن های بشر بیشتر است اروپا به یونان افتخار می کند در حالی که یونان این تمدن را از بین النهرین گرفته است و بر اساس تمدن یونان اروپا شکل گرفت.

 

استاد تاریخ با اشاره به پرستش خداهای گوناگون در تمدن های اولیه گفت: پرستش های تمدن های اولیه پر از خرافات بوده است، یونان به عنوان وارث تمدن بین النهرین پر از پرسش ها و انواع خداها بوده است اما وقتی اندیشه بالا رفت بشر را به سمت خداپرستی سوق داد و برجستگی قوم یهود در این است خودشان را یکتاپرست می داند.

 

امامی با اشاره به مهاجرت قوم یهود به مصر گفت: قوم یهود در مصر به صورت گروهی در کنیسه ها زندگی می کردند، آنها سنت و آداب و رسوم خود را حفظ کردند، قوم یهود تاریخ زنده است چرا که یهود گذشته دور خود را در ذهن افراد تداعی می کند، این قوم بعد از بی مهری مصر به سرزمین کنعان بازگشتند وقتی بازگشتند متوجه حضور فلسطینی ها شدند.

 

وی با بیان اینکه قوم یهود 12 قبیل بودند که بودند که دو قبیله آن در بیت المقدس و اورشلیم سکنی گزیدند، افزود: اولین حکومت در بیت المقدس هزاره اول قبل از تولد عیسی مسیح بود، پیغمبران یهود حضرت داوود و سلیمان مورد احترام هستند.

 

استاد تاریخ با اشاره به شکست بابلی ها توسط کوروش خاطرنشان کرد: طایفه آشوری ها اورشلیم را تصرف کردند و  بیت المقدس توسط بابلی ها به فرمانروایی بخت نصر شکست می خورد، کوروش بابلی ها را شکست می دهد و به یهودی آزادی مذهبی داد و خدایشان مورد احترام قرار داد، بزرگ ترین مهاجرت یهودی ها بعد از کوروش در شیراز و اصفهان است تا اینکه اسکندر هخامنشی ها را شکست می دهد و بیت المقدس را تصرف می کند، اسکندر نیز روش کوروش را دنبال می کند و یهودیان را مورد احترام قرار می دهد.

 

امامی با اشاره به مهاجرت یهودیان به اسپانیا گفت: با به قدرت رسیدن رومی ها امپراطوری بزرگ روم به وجود می آید، یهود در آنجا خدای واحد می پرستیدند؛ بزرگ ترین قتل عام یهود را رومی ها مرتکب شدند تا اینکه قوم یهود به اسپانیا رفت، اسپانیا کانون مهم یهودی ها بود و مسلمان های تا سال 700 میلادی در اسپانیا بودند و در کنار یهودیان زندگی می کردند، در قرون وسطی با کشتار یهودیان و مسلمانان توسط مسیحیان مهاجرت یهودیان از سر گرفته می شود.

 

وی با بیان اینکه در دوران رنسانس رفورم دینی شکل گرفت و پروتستان ها آمدند و کاتولیک ها ضعیف شدند، خاطرنشان کرد: پروتسان تاجر بود و از یهود حمایت کرد بعد از انتقاد کاتالیک ها از حمایت یهودی ها دست برداشتند مارتین لوتر با یهود دشمنی کرد و یهودیان در اروپا با مشکل روبه رو بودند و حق بچه دار شدن هم نداشتند.

 

استاد تاریخ با اشاره به شکل گیری آمریکا در قرن 18 گفت: قوم یهود به دنبال کانون امنی بود آنها از اولین مهاجرهای آمریکا هستند و در آنجا به قدرت دست می یابند، یهودی ها در انقلاب کبیر فرانسه هم سرمایه گذاری می کنند تا فرانسوی ها از حقوق آنها دفاع کنند، یهودی ها وارد دانشگاه و موسسات می شوند، قدرت سیاسی کسب می کنند و به فکر تشکیل حکومت می افتند.

 

امامی با اشاره به شکست ساسانی ها توسط سپاه اسلام خاطرنشان کرد: بعد از بنی امیه بنی عباس سرنوشت قوم یهود را اورشلیم به دست گرفت و با ضعیف شدن بنی عباس حکومت های مستقل به وجود می آید و بیت المقدس تحت حکومت محلی فاطمی ها و ایوبی ها می افتد با به قدرت رسیدن غلامان ترک مملوکی آنها در منطقه حاکم می شوند.

 

وی با بیان اینکه در زمان وقوع جنگ صلیبی آغاز و جنگ مذهبی مسیحیان  یهودی ها را می کشتند، ابراز داشت: در بیت القدس 70 هزار مسلمان توسط مسیحیان کشته می شوند مسیحیان به بیت المقدس می روند اما با قدرت یافتن مملوکی ها بیت المقدس به دست مسلمان ها می افتد.

 

استاد تاریخ با اشاره به قدرت رسیدن عثمانی ها و حضور آنها در بیت المقدس، بیان کرد:  تا قرن 20 منطقه یهودی ها به دست عثمانی ها بود یهود دینش مورد احترام پیغمبر(ص) بوده است ولی قوم یهود خودشان را قوم برتر می دانند.

 

امامی با بیان اینکه یهودی ها به فکر تشکیل حکومت یهوی می گیرند و برای نخستین بار در کنگره ای در سوییس این موضوع مطرح می شود، گفت: قوم یهود سه منطق از جمله اوگانادا، آرژانتین و اورشلیم را در نظر می گیرند اما تنها جای که به تاریخ قوم یهود پیوند دارد اورشلیم و بیت المقدس بود؛ یهودی ها سعی می کنند شهر حیفا را از عبد الحمید عثمانی در برابر پرداخت همه بدهی ها بخرند که عبدالحمید موافقت نمی کند.

 

وی با اشاره به تجزیه دولت عثمانی و حضور استاندار یهودی در اورشلیم گفت: این گونه بود که نفوذ یهودی در بیت المقدس زیاد شد، فلسفه صهیونیست مربوط به تپه ای به نام صهیون در اورشلیم است که این اندیشه را دارند تا یهودیان را در کانونی به نام اسرائیل جمع کند، آژانس یهود براین مبنا شکل گرفت در نتیجه با در اختیار قرار دادن قیومت بیت المقدس توسط انگلیسی ها به صهیونست ها مهاجرت یهودیان به بیت المقدس انجام شد./818/201/ب3

 

ارسال نظرات