۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۳۰۰۲۵۱
حجت‌الاسلام ابوطالبی خبر داد؛

طراحی 2 رشته تحصیلی جدید در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

خبرگزاری رسا ـ رشته تحصیلی تاریخ اندیشه معاصر در مقطع کارشناسی و رشته اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی معاصر در مقطع کارشناسی ارشد در قالب بین رشته‌ای و مطالعات میان رشته‌ای و با هدف تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی ایران معاصر در مؤسسه امام خمینی(ره) طراحی شد.
حجت الاسلام والمسمين ابوطالبي

حجت الاسلام مهدی ابوطالبی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: مطالعه در زمینه مسائل سیاسی، اجتماعی و انقلاب اسلامی به سه عنصر اصلی و تخصصی، تخصص در مباحث علوم سیاسی، اطلاعات تاریخی و مباحث جامعه‌شناسی نیاز دارد.

 

حجت الاسلام ابوطالبی ابراز داشت: براساس تجربه، دانش‌پژوهان علوم سیاسی و جامعه‌شناسی، هنگامی که می‌خواهند مسائل را تحلیل کنند، به طور معمول در بحث‌های تاریخی ضعیف هستند؛ از این رو تحلیل‌های آنها ممکن است به واقعیت نزدیک نباشد.

 

وی یادآور شد: از طرف دیگر دانشجویان رشته تاریخ بر ادبیات سیاسی، نظریه‌های سیاسی و جامعه‌شناختی اشراف ندارند؛ بنابراین قالب‌های نظری آنها کامل و کافی نیست.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: کسی می‌تواند مطالعه خوبی درباره مسائل سیاسی و اجتماعی ایران داشته باشد که در این سه حوزه اطلاعاتی داشته باشد.

 

وی افزود: بنابراین در سال 79 در مؤسسه امام خمینی(ره) یک کارگروه پژوهشی شکل گرفت و افرادی از سه رشته علوم سیاسی، تاریخ و جامعه‌شناسی اعضای این کارگروه تشکیل دادند و به مطالعات پژوهشی در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی معاصر پرداختند.

 

حجت الاسلام ابوطالبی گفت: در این کارگروه از دوران صفویه، مشروطه تا انقلاب اسلامی، بحث‌هایی را داشتند؛ هر چند سال، موضوعی مورد مطالعه قرار می‌گرفت و سپس به صورت جمعی و گروهی، نگاه‌های متفاوت به مسأله مطرح می‌شد و بحث‌های یکدیگر را تکمیل می‌کردند.

 

وی گفت: حاصل کار جمعی این کارگروه، انتشار دوازده کتاب درباره مشروطه و انقلاب اسلامی بود؛ چند سالی است که کار پژوهشی این گروه در مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه پیدا کرد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: در سال 87 و 88 به این نتیجه رسیدیم که تجربه این کار جمعی و میان رشته‌ای را به صورت یک رشته علمی، خاص و مجزا تعریف کنیم، از این‌رو به فکر ایجاد رشته‌ای بین علوم سیاسی، تاریخ و جامعه‌شناسی بودیم.

 

وی گفت: سرانجام در قالب بین رشته‌ای و مطالعات میان رشته‌ای و در مقطع کارشناسی، رشته‌ای با عنوان تاریخ اندیشه معاصر و در کارشناسی ارشد، رشته‌ای با عنوان اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی معاصر با هدف تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی ایران معاصر طراحی شد.

 

حجت الاسلام ابوطالبی افزود: مجموعه عناوین و سرفصل‌های این رشته‌، ترکیبی از مبانی دینی، بحث‌های تاریخی، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی است.

 

وی تأکید کرد: دروس مقطع کارشناسی ارشد این رشته در وزارت علوم مورد تأیید قرار گرفت و به آن مجوز داده شد و اکنون نیز به عنوان یک رشته رسمی تصویب شده است که مقطع کارشناسی این رشته نیز در حال بررسی در وزارت علوم است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: به دلیل میان رشته‌ای بودن بسیاری از بحث‌ها، در رشته‌های مرتبط دیگر نیز تحلیل نمی‌شوند؛ از این‌رو نیاز به یک سری مطالعات بین رشته‌ای و تربیت دانش‌پژوهان در این حوزه‌ها وجود دارد./908/ت302/ی

ارسال نظرات