۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۳۰۰۲۹۵
در مدرسه عالی امام خمینی؛

همایش سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر با ارائه مقالات برتر و با حضور آیت الله اعرافی و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار شد.
 سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر پیش از ظهر امروز در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد و در این همایش محمد هادی مدنی، دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه تهران، زهرا آقا محمد شیرازی، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س)، ولی الله عباسی، استاد بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و عباس منفرد دانشجوی دکترای زبان انگلیسی دانشگاه علامه طباطبایی به ارائه مقالات خود پرداختند.

 

در ابتدای این همایش دکتر محمد هادی مدنی مقاله خود را با موضوع «فرهنگ مصرفی و سبک زندگی اسلامی در ترکیه» ارائه و خاطرنشان کرد: در این مقاله سعی شده که تأثیر فرهنگ مصرفی در ترکیه بررسی شود.

 

وی با بیان این که در جهان مدرن مصرف، تمام روابط را ایجاد می کند، افزود: در نظام سرمایه داری بحث مصرف شامل تأمین نیازهای طبیعی نیست بلکه مصرف در نظام سرمایه داری ایجاد نیازهای مصنوعی می‌کند و این فرهنگ از سوی رسانه‌ها که متعلق به سرمایه داران است ترویج می شود.

 

 مدنی با اشاره به این که سکولاریسم عنصر اساسی این فرهنگ به شمار می رود، گفت: موج اول مدرنیته در ترکیه در قرن اخیر وارد شده است؛ فرهنگ مصرفی ترویج شده است و یک نسل غربی شکل گرفته است ولی بسیاری از مردم فرهنگ اصیل خود را حفظ کرده‌اند و موج دوم این فرهنگ با ورود ترکیه به ناتو شکل گرفته است.

 

وی با بیان این که موج سوم مدرنیزاسیون در دهه 80 شکل گرفت، افزود: این موج موجب ادغام اسلام گرایان در نظام سیاس ترکیه شد و یک اسلام پروتستانی شده پدید آمد و بسیاری از ارزش های دینی تضعیف شد و سبک زندگی غربی شدت گرفت.

 

مدنی در بیان علت عدم مقاومت مردم در برابر فرهنگ مصرف گرایی گفت: ایجاد یک گفتمان قوی و جامع اسلامی و آموزش اسلامی برای شناساندن این فرهنگ به جامعه را می‌توان دو راه کار مناسب برای رفع این معضل فرهنگی در ترکیه دانست.

 

در ادامه زهرا آقامحمد شیرازی، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) در ارائه مقاله خود با موضوع «شیوه‌های گسترش سبک و فرهنگ زندگی اسلامی از طریق آموزش  زبان»، موضوع فرهنگ را با زندگی انسان عجین دانست و گفت: یکی از وظایف مهم معلمان زبان انگلیسی ترویج فرهنگ صحیح اسلامی است و می‌شود ضمن تدریس زبان انگلیسی، فرهنگ اسلامی را ترویج کرد.

 

وی با اشاره به این که در کشور ما بیشتر کتاب های زبان انگیسی داخلی نیستند و نویسندگان فرهنگ غرب را با آموزش زبان انگلیسی منتقل می کنند در رابطه با اهمیت درک فرهنگ بومی، گفت: اگر قبل از مواجهه با فرهنگ دیگران کودکان با فرهنگ خود به خوبی آشنا شوند آسیب پذیری آنها کمتر می شود.

 

آقا محمد با توجه به پویایی فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: مهمترین چیزی که در ترویج فرهنگ اهمیت دارد اخلاق و ادب اسلامی است و همچنین ساختن فیلم های ارزشی و اهمیت حضور در مسجد و خواندن زیارت‌ها را از روش های دیگر برای انتقال فرهنگ دانست.

 

وی با بیان این که زمان تدریس فرهنگ از همان آغاز آموزش زبان صورت می گیرد، اظهار داشت: فرهنگ هر کشور بایدها و نبایدها را در بر می‌گیرد و یکی از مشکلات تدریس فرهنگ آشنا نبودن معلمان با فرهنگ صحیح اسلامی است.


آقا محمد افزود: برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی باید کتاب های زبان انگلیسی مورد باز نویسی قرار گیرند و افراد آموزش دیده ای برای تدریس این کتاب‌ها باشند و تا با فرهنگ اسلامی آشنا باشند و بتوانند به خوبی با تهاجم فرهنگی از این طریق مقابله کنند.

 

عباس منفرد منفرد دانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی دانشگاه علامه طباطبایی مقاله خود را با موضوع «شیوه‌های گسترش سبک و فرهنگ زندگی اسلامی از طریق آموزش زبان در مواجهه با فرهنگ‌های مختلف»، گفت: فرهنگ به معنی روش اندیشیدن است و روش زندگی یک قوم را مشخص می کند و در عین حال فرهنگ نتیجه کار همگانی است.

 

وی خاطرنشان کرد: وقایع جهانی معاصر مانند جنگ بر علیه ترور و داعش و روابط خصمانه ایالات متحده آمریکا بر علیه مسلمانان آموزش درباره اسلام و مسلمانان در مدارس ضروری ساخته است زیرا احساس می‌شود که کودکان درک درستی از اسلام ناب ندارند و تحت تأثیر تبلیغات غرب قرار می‌گیرند.

 

منفرد افزود: باید برای جلوگیری از این تهاجم فرهنگی مسلمانان به صورت واقعی در رسانه‌ها نشان داده شوند و خرافات و داستان های غلطی که در مورد اسلام و مسلمانان وجود دارد را ابهام زدایی کرد و همچنین معلمان باید در مورد اسلام واقعی آگاهی بیشتری داشته باشند و آموزش ببینند.

 

ولی الله عباسی، استاد بنیاد بین المللی اسراء در مقاله خود با عنوان «تساهل اجتماعی به مثابه مبنایی برای سبک زندگی اسلامی در تعامل با غیر مسلمانان»، گفت: مسأله سبک زندگی اسلامی در ارتباط با ادیان دیگر در حوزه روابط و مناسبات یکی از مباحث میان رشته ای مهم به شمار می‌رود.

 

وی تساهل در سبک زندگی را از آموزه‌های فرهنگ اسلامی دانست و اظهار داشت: اسلام دینی است که در طول تاریخ بهترین و عالی ترین چهره مدارا و تحمل عقاید و افکار مخالفان را از خود شان داده و صدها سال قبل از این که اروپاییان بخواهند از تساهل و تسامح سخن بگویند به آن پایبند بوده است.

 

عباسی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) و امام علی(ع) چهارده قرن قبل در دنیایی که مفهوم همزیستس دینی برای بشر کاملاٌ ناشناخته بود، آن را با صراحت کامل شناختند و ملت مسلمان را به آن دعوت کردند.

 

گفتنی است، در پایان این همایش از نویسندگان مقالات برگزیده تقدیر به عمل آمد و جوایزی به آنها اهدا شد./843/پ202/ف

ارسال نظرات