انفاق و گذشت سکرات مرگ را آسان خواهد کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید اسکندری امشب در برنامه یاد خدا به تبیین سکرات مرگ در بیان آیات و روایات پرداخت و گفت: خداوند متعال در آیه نهم سوره فاطر در تفسیر مرگ برای بندگان چنین میفرماید «وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَاباً فَسُقْنَاهُ إِلَی بَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذلِکَ النُّشُورُ».
استاد حوزه علمیه با اشاره به متن صریح آیه که می فرماید« خداوند همان است که بادها را روانه کرد پس آنها پیوسته ابری را برمی انگیزند و ما آن ابر را به سوی زمین مرده که مواد گیاهی آن خشکیده است سوق دادیم و بدان وسیله آن زمین را پس از مرگش زنده کردیم بذرهای گوناگون گیاهی را حیات بخشیدیم رستاخیز هم این گونه است ذرّات بدن های متلاشی شده در دل خاک را حرکت داده به هم متصل کرده و زنده خواهیم کرد»، اظهار کرد: آیاتی مرگ را راهی برای تعالی و مسیری برای سعادت بیان کردهاند بنابراین باید توجه داشت که مرگ پایان نیست بلکه شروعی برای زندگی و جاودانگی جهانی بزرگتر و برتر است.
حجت الاسلام اسکندی برای اثبات اینکه مرگ پایان همه چیز نیست به بیان نص آیه 57 سوره عنکبوت پرداخت و ابراز کرد: خداوند در این آیه در حقیقت به ما میآموزد که زندگی دنیا چند روزی بیش نیست و سرانجام هر کسی طعم مرگ را خواهد چشید؛ بنابراین در پی آن برای حساب و کتاب به سوی خدا مبعوث خواهیم شد.
استاد حوزه علمیه قم به بیان معارف دین برای مصون ماندن و کاهش سکرات مرگ پرداخت و گفت: انفاق و گذشت از مال یکی از آموزه های دینی است که انسان میتواند با انجام این فریضه الهی از سکرات مرگ محفوظ بماند.
حجت الاسلام اسکندری کم کردن گناهان، نیکی به والدین و صله رحم با خویشاوندان را از مبانی دیگر اسلامی برای کم کردن سختی مرگ است، اظهار کرد: آسانی سکرات موت از نگاه پیامبر اکرم(ص) چنین است که ایشان می فرمایند«من احب أن یخفف اللَّه عنه سکرات الموت فلیکن بوالدیه باراً؛ یعنی هر کس دوست دارد خداوند سکرات موت را برای او آسان گرداند پس به پدر و مادرش نیکی کند».
استاد حوزه علمیه قم یکی از راه های آسانی سکرات مرگ را بر اساس روایات تشویق، ترغیب، تلقین و آموزش نفس به نیکی دانست و گفت: حضرت امیر المومنین(ع) در خطبه 20 نهجالبلاغه چنین می فرمایند«شمایان را میگویم ای بیخبران اگر ببینید آنچه را گذشتگانتان دیدند بیتابی و زاری کنید و بترسید آنگاه بشنوید و به فرمان آیید امّا سوگمندانه دیدگانتان از آن همه حقایقی که آنها دیدهاند نابینا است و چه زود پردهها کنار رود شما میتوانید ببینید البتّه اگر دیدگانتان را باز کنید و بشنوید اگر گوش هاتان را سبک سازید و به راه آیید اگر راه پذیر باشید؛ به راستی گویم که عبرت مایهها، بیپرده در اختیارتان، و زمینههای باز داری شما از آنچه باید باز ایستید پیش رویتان است اینک شما هستید که باید پیام الهی را بنوشید که پس از فرشتگان، تنها انسان پیامآور خدا است»./837/پ202/ف