۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷
کد خبر: ۳۰۰۳۷۱
استاد دانشگاه:

انسان نسبت به اعمال خود همواره باید در خوف و رجا باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه گفت: انسان نسبت به اعمال خود باید در خوف و رجا باشد همانطور که امام باقر(ع) فرمودند اگر در قیامت همه افراد به بهشت بروند و تنها یک نفر بماند من خوف دارم که نکند من باشم و اگر همه افراد به جهنم بروند و تنها یک نفر بماند که بهشت برود من امید دارم که آن یک نفر من باشم.
300371 300371 300371 300371

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد نیکنام استاد دانشگاه در جلسه درس اخلاق که شامگاه 14 آبان در حسینه اثنی عشری شهرری برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ما قرآن را بر پیامبر(ص) نازل کردیم تا او آیات قرآن را برای مردم تبیین کند و اطاعت از پیامبر(ص) همانند اطاعت از خداوند متعال است.

 

نیکنام تصریح کرد: تا زمانی که در عالم هستی راستگویی و صداقت وجود دارد انسان نباید دروغ بگوید و افرادی که هر دروغی را به عنوان دروغ مصلحت آمیز بیان می‌کنند سخت در اشتباهند چرا که کلید درب همه گناهان دروغ است.

 

استاد دانشگاه بیان داشت: امام علی(ع) فرمودند گناه نکردن مهم‌تر از انجام واجبات است یعنی گناه ثواب و حسنات اعمال واجب را از بین می‌برد و کبریتی در زیر کوه حسنات محسوب می‌شود و از این رو پیامبر(ص) فرمودند دروغ کاخ ایمان را ویران می‌کند.

 

وی ابراز کرد: در روایت است که گناه نکردن راحت‌تر از توبه کردن است زیرا شیطان به عناوین مختلف گناه را در نظر انسان عادی جلوه می‌دهد در قرآن آمده است از خطوات و گام‌های شیطان پرهیز کنید.

 

نیکنام با اشاره به کسب لقمه حلال گفت: خداوند می‌فرماید من عبادتم را به تو واجب کردم و روزی تو را به خودم واجب ساختم، روزی حلال شاید کمیاب ‌شود ولی نایاب نمی‌شود زیرا خداوند ضمانت روزی انسان را در قرآن وعده داده است پس تا زمانی که لقمه حلال در عالم هستی است نباید از لقمه حرام استفاده کرد.

 

استاد دانشگاه اظهار داشت: انسان باید دست گدایی را در برابر خدا دراز کند نه در برابر بنده خدا، چرا که خدا هرگز آبروی او را نخواهد برد پس تا خزانه خداوند تهی نشده است گدایی از دیگران درست نیست.

 

وی با اشاره به اینکه انسان تا زمانی که به عیوب خود واقف نشده است نباید به عیوب دیگران توجه نکند، عنوان کرد: انسان باید مانند آینه باشد آینه افزون بر نشان دادن عیوب دیگران زنگار خودش را هم نشان می‌دهد.

 

نیکنام گفت: انسان هرگز از وسوسه‌های شیطان رها نخواهد شد چرا که او دشمن قسم خورده‌ انسان است و او قصد دارد با طناب جهنمی انسان‌ها را از راه صراط خارج کند.

 

استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: انسان نسبت به اعمال خود باید در خوف و رجاء باشد همانطور که امام باقر(ع) فرمودند اگر در قیامت همه افراد به بهشت بروند و تنها یک نفربماند من خوف دارم که نکند من باشم و اگر همه افراد به جهنم بروند و تنها یک نفر بماند که بهشت برود من امید دارم که آن یک نفر من باشم./813/202/ب1

ارسال نظرات