۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۳۰۰۵۶۷

اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ اعزام 45 مربی زن از خراسان رضوی به دوره تربیت مربی قرآن در قم، اطعام نیازمندان از محل اجرای نیت موقوفه حاج میرعبداله هاشمی در خوی، 16آبان ماه آغاز سی و هشتمین دوره مسابقات اذان، حفظ ،قرائت و ترتیل قرآن کریم اوقاف تهران، توجه بیشتر به فضای مجازی در مسابقات قرآنی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، زبیده بیگلری، مسئول خواهران طرح تربیت حافظان قران کریم اوقاف گفت:45 نفر از مربیان خواهر طرح تربیت حافظان قرآن کریم اوقاف خراسان رضوی به دوره تربیت مربی قم اعزام شدند.

 

وی افزود: این مربیان امروز به این دوره اعزام می شوند و تا 21 آبان ماه در این دوره حضور دارند.

 

مسئول خواهران طرح تربیت حافظان قرآن کریم اوقاف تصریح کرد:از گناباد 4، بردسکن 1، جغتای 6، جوین 1، چناران 2 ، خواف1، سبزوار 4، سرخس2، قوچان 7، کاشمر1، مشهد 7، نیشابور 8 مربی به این دوره اعزام می شوند.

 

بیگلری با بیان اینکه نحوه کلاسداری در موضوعات حفظ ،تجوید و حفظ موضوعی به مربیان ارائه می شود اظهار کرد: پس از ارائه مباحث از مربیان در موضوعات حفظ 5 جزء،روش تدریس ،تجوید و مباحث ارائه شده آزمون گرفته می شود.

 

وی در پایان گفت:تشرف به حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران از دیگر برنامه های این دوره است.

 

اطعام نیازمندان از محل اجرای نیت موقوفه حاج میرعبداله هاشمی در خوی

 

 

حجت الاسلام احمد اصغرنژاد، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوی ، عمل به نیات واقفان را مهمترین رسالت اوقاف و امور خیریه دانست و اظهار کرد: در راستای اجرای امینانه و عمل به نیت واقفین خیراندیش، همه ساله در دهه دوم ماه محرم از محل درآمد موقوفه حاج میرعبداله هاشمی، اقدام به پخت و توزیع اطعام در بین فقرا و مستمندان شهر می‎شود.

 

احمد اصغرنژاد افزود: این واقف خیراندیش در حدود 150 سال قبل فوت نموده و طبق نیت وی همه ساله از محل درآمد موقوفه یک روز برای همسایگان و عزاداران حسینی و یک روز دیگر نیز به مستمندان شهر اطعام داده می شود.

 

وی تصریح کرد: با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه و کمیته امداد امام(ره) شهرستان خوی ، 700 پرس غذا از محل عواید این موقوفه در بین فقرا و مستمندان خوی توزیع شد.

 

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خوی اظهار داشت: وقف یکی از راه‌هایی است که ضمن بهره مندی واقف از اجر و پاداش آن در دنیا و آخرت، از ثمرات آن بسیاری از افراد جامعه نیز بهره‌مند می‌شوند.

 

16آبان ماه آغاز سی و هشتمین دوره مسابقات اذان، حفظ ،قرائت وترتیل قرآن کریم اوقاف تهران

 

سی و هشمین دوره مسابقات اذان ،حفظ ،قرائت وترتیل قرآن کریم از 17 لغایت 21 آبان ماه در مجتمع فرهنگی 13 آبان بسیج دانشجویی تهران بزرگ سالن همایشهای بصیرت واقع در خ طالقانی تقاطع مفتح – جنب ایستگاه مترو طالقانی برگزار می شود.

 

بنا براین گزارش، این مسابقات در روز یکشنبه و دوشنبه 17 و 18 آبان ماه ویژه خواهران و از روز سه شنبه تا پنجشنبه 18 تا 21 آبان ماه ویژه برادران است.

 

 توجه بیشتر به فضای مجازی در مسابقات قرآنی

 

حجت‌الاسلانم والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌امین دروه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور، در مورد این جشنواره قرآنی که به میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم وابسته به سازمان اوقاف برگزار می شود، گفت: باید تلاش شود تا این مسابقات به سمت تخصصی شدن حرکت کند.

 

وی افزود: مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه مسابقات قرآن در بخش دانشجویی باید تلاش کنند تا رشته‌های این مسابقات را به سمتی پیش ببرند که در آن تخصص دانشجویان نیز مورد توجه قرار گرفته باشد.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرهیخته بودن قشر دانشجو، تصریح کرد: ما در بحث دانشگاهی با یک قشر فرهیخته مواجه هستیم و قاعدتاً همین موضوع باعث خواهد شد تا رشته‌های مسابقات این قشر با اقشار دیگر همچون قشر کارگری و یا ورزشکاری و ... تفاوت داشته باشد.

 

حشمتی در بخش دیگری از  گفت‌وگوی خود با ستاد خبری سی‌امین دوره مسابقات قرآن دانشجویان کشور خاطرنشان کرد: با توجه به موارد مطرح شده باید تلاش کنیم تا رشته‌های این مسابقات حول موضوعاتی همچون تدبر، مفاهیم، تفسیر و پژوهش باشد، اگر این گونه شود این مسابقات به رسالت خود نزدیک خواهد شد.

 

وی همچنین با تأکید مجدد بر اینکه باید تلاش کرد تا رشته‌های حوزه مفاهیم و تدبر در این مسابقات پایه و اصل کار قرار بگیرد، بیان کرد: اگر این مسابقات می‌خواهد جایگاه واقعی خود را پیدا کند باید تلاش کند تا چارچوبی شبیه به این پیدا کند.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به فراگیر شدن فضای مجازی در جامعه اشاره کرد و گفت: توصیه من این است که تمهیداتی اندیشیده شود تا فعالیت در این حوزه بیشتر شود، چرا که در حال حاضر فضای مجازی بستر بسیاری از فعاالیت‌ها قرار گرفته است.

 

حشمتی با بیان اینکه حتماً و همیشه نباید بستر و پایه اصلی مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم باشد، افزود: البته حوزه حفظ و قرائت قرآن کریم دو حوزه بسیار مهم است که بسیاری از مسابقات قرآن بر پایه آن بنا شده است اما در کنار این باید سایر حوزه‌ها خصوصاً حوزه‌هایی که دانشجویان بیشتر با آن سروکار دارند نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه مسابقات قرآن در هر دوره‌ای باید با ادوار گذشته تفاوت‌هایی داشته باشد، گفت: اینکه امسال یک سری مسابقات برگزار می‌شود نباید کاملاً شبیه مسابقاتی که 10 سال قبل برگزار شده است،‌ باشد چرا که مسابقات قرآن باید متناسب با تغییرات روز دچار تحول شود.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به اینکه نیازها ما را ناگزیر از تغییرات می‌کند،‌ خاطرنشان کرد: نه تنها در این موضوع که مختص دانشجویان است بلکه در همه حوزوه‌های دیگر حتماً نیاز به تحول و باز آفرینی فعالیت‌ها داریم تا اثرسنجی خوبی را به دنبال داشته باشد./1325/ت303/ف

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات