۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۳۰۰۶۰۸
لاریجانی در کنفرانس خبری با رییس اتحادیه اروپا:

مذاکرات 1+5 فصل جدید در مناسبات ایران و اروپا رقم خواهد زد/ اصلاح ساختاری در سوریه باید با رای مردم صورت گیرد

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از مذاکرات ایران و 1+5 شرایط خوبی فراهم شده است تا مناسبات ایران و اروپا در بخش های مختلف گسترش یابد.
علي لاريجاني لاريجاني لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در نشست خبری مشترک با رییس پارلمان اتحادیه اروپا با بیان این که جمهوری اسلامی ایران و اروپا یک سابقه تاریخی در زمینه مناسبات گوناگون به ویژه اقتصادی داشته اند، اظهار کرد: پس از مذاکرات ایران و 1+5 شرایط خوبی فراهم شده است و ما باید همین روال را ادامه بدهیم.


وی با بیان این که در دیدار با آقای شولتز در ارتباط با مسائل مهم منطقه ای و موضوعات دیگر تبادل نظر شده است، بیان کرد: همچنین در این دیدار مذاکرات خوبی در راستای توسعه روابط ایران و اروپا در حوزه های اقتصادی صورت گرفته و درباره تروریسم و بحران های منطقه نیز مذاکرات سازنده ای انجام شده است.


رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که اتحادیه اروپا در حل و فصل مسائل منطقه ای نقش مثبتی ایفا کرده است، افزود: البته سفر آقای شولتز به ایران کوتاه است ولی امیدوارم در این مدت کوتاه بتواند مذاکرات مفیدی در راستای توسعه روابط اقتصادی ایران و اروپا انجام شود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از رییس جمهور سوریه، تصریح کرد: قطعا در مسئله سوریه بحث فرد مطرح نیست و از این رو باید برای منطقه ای عاری از تروریسم یک طراحی انجام شود و از این روز تقلیل مسائل و بحران های منطقه به یک نفر اشتباهی استراتژیک خواهد بود.


لاریجانی با بیان این که بحران سوریه آغازی برای برهم ریختن منطقه است، اظهار کرد: امروز معضل سوریه در منطقه رو به گسترش است و این موضوع مشکلات بسیاری برای مردم کشورهای عراق، سوریه،افغانستان و یمن و لیبی ایجاد کرده است.


وی ادامه داد: اگر اصراری بر ایجاد پایداری نظم در سوریه وجود دارد باید با جریان های مخرب موجود مقابله شود و البته تاکنون هزاران نفر از آمریکا و اروپا به گروه های تروریستی داعش پیوسته اند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست.


رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ایران برای حل مشکل سوریه و یمن یک ساختار اصلاحی و دموکراتیک قائل است، تصریح کردد: در این رابطه باید مبارزه با مسئله تروریسم جدی گرفته شده و اصلاحات ساختاری با رأی مردم همان کشور صورت گیرد، نه اینکه چند کشور برای آینده آنها تصمیم‌گیری کنند. البته کشورهای دیگر نیز می‌توانند در این رابطه نقش تسهیل‌کننده داشته باشند اما نباید این موضوع جایگزین نقش مردم سوریه شود./858/پ202/ج1

ارسال نظرات