۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۳۰۰۶۸۲
عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان تشریح کرد؛

حجاب و عفاف در تعالیم امام سجاد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان با تشریح حجاب و عفاف در تعالیم امام سجاد(ع)، گفت: حجاب در کلام امام سجاد(ع) با علم و آگاهی باید تدوین و ترویج شود.
امام سجاد

حجت الاسلام علی اکبر میرزایی، عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به موضوع حجاب و عفاف در تعالیم امام سجاد(ع) اظهار داشت: دعاهای امام سجاد(ع) صرفا دعا نیست بلکه نوعی حجاب و پوشش است.


وی ادامه داد: هر چند که حجاب به معنای پوشش و هر چیزی که نیاز به پوشاندن دارد، اعم از پوشش زبان، فکر، پا، دست و تمام اعضا نیاز به پوشش دارد، اما در آموزه‌های دین ما این نگاه به حجاب به معنی وسیع‌تری به کار می‌رود.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: با نگاه به سیره و زندگی امام سجاد(ع) می‌بینیم روشی که آن حضرت در گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی اتخاذ کردند، بحث دعاها است.

دعاهای امام سجاد (ع) پوششی در مقابل گناهان
حجت الاسلام میرزایی با بیان اینکه دعا سبب حجاب انسان در مقابل گناهان و آلودگی‌های شهوانی می‌شود، گفت: دعاهای امام سجاد(ع) صرفا دعا نیست، بلکه نوعی حجاب و پوشش است.

وی بیان داشت: انسان قبل از انجام هرکاری و بیان هرموضوعی ابتدا نیازمند حجاب است، بنابراین نگاه ما به سیره امام سجاد(ع) این نکته را تداعی می‌کند با دعا‌ها علاوه بر نزدیکی خود به خداوند در جهت حجاب و پوشش و عفاف نیز قدم برداشته‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان خاطرنشان کرد: به طور کلی منظور از حجاب و پوشش مصون ماندن انسان در مقابل گناه و آلودگی‌های دنیوی است.

حجت الاسلام میرزایی تصریح کرد: نگاه دوم در بحث حجاب و عفاف در تعالیم امام سجاد(ع) غیر از جنبه دعا، کلام، روایات و گفتاری است که از آن حضرت به ما رسیده است.

حجاب و عفاف به تبلیغ نیاز دارد/ حجاب در کلام امام سجاد(ع) با علم تدوین و ترویج شود
وی در این رابطه با بیان این نکته که مهم‌ترین نکته در کلام و گفتار امام سجاد(ع) توجه به علم و دانش است، گفت: حجاب و عفاف نیازمند تبلیغ است که از سوی عالمان و آگاهان دینی ‌بایستی به درستی تبلیغ شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: علم و دانش گمشده مؤمن است، از این رو بدون آگاهی و شناخت ورود به این مباحث، انسان را از پرداختن به مسیر اصلی خارج می‌کند.

میرزایی افزود: حجاب در کلام امام سجاد(ع) دارای مراتبی است و اولین مرتبه آن داشتن علم و آگاهی است که باید تدوین و ترویج شود.

وی در ادامه این مطلب اظهار داشت: ترویج سیره عملی و الگوی رفتاری آن حضرت است که این سیره به خوبی از سوی اهل بیت(ع) و خویشاوندان ایشان به خوبی ایفا شد.

کنگره بین المللی امام سجاد(ع) یک جهش عمومی می‌خواهد
عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود در بحث نقاط قوت و ضعف کنگره بین المللی امام سجاد(ع) نیز عنوان کرد: خوشبختانه کنگره سال به سال بهتر برگزار می‌شود و نقاط قوت و ضعف آن به خوبی تقویت و برطرف شده است.

به گفته میرزایی، این کنگره سال به سال توانسته موفق‌تر عمل کند، اما به شخصه احساس می‌کنم نیاز است که بنیه علمی کنگره از جهات مختلف بالا‌تر برود و با اطلاع رسانی بیشتر نیاز است که سهم بیشتری از مردم درگیر این کنگره باشند.

وی با اشاره به اینکه کارهای خوبی در بخش‌های مختلف کنگره تاکنون انجام شده، گفت: مرتفع کردن و تقویت بنیه علمی کل استان هرمزگان این کنگره اعم از سخنرانی‌ها، برجستگی‌های مباحث علمی، تشویق‌ها و همه این‌ها باید عمومی و همگانی شود و این نیاز به کار و توان بیشتری دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان در پایان اظهار کرد: برای حضور و درگیر کردن اندیشه و افکار اقشار جامعه اعم از دانش‌آموزان، دانشگاهیان، جامعه زنان، کارکنان و کارگران در جهت اهمیت این کنگره بین‌المللی باید یک جهش عمومی شکل بگیرد./851/302/ب2
ارسال نظرات