۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۳۰۰۶۹۳

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ استقرار دفتر نمایندگی کنسولگری عراق در تبریز، برگزاری چهارمین کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی و استفاده از ظرفیت های مدیریت شهری برای ارتقای فرهنگ عمومی از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، امیر روحی ملکی، مدیر سازمان حج و زیارت آذربایجان شرقی با بیان این‌که کنسولگری دائمی عراق در تهران، کرمانشاه و مشهد مستقر است، گفت: دفتر نمایندگی کنسولگری عراق در راستای تسهیل امور زائران اربعین حسینی به طور موقت در تبریز مستقر می شود.


وی با تاکید بر این‌که برای سفر به کربلا داشتن گذرنامه ضروری است و زایران بایستی ویزا دریافت کنند، افزود: برای تسهیل امور زائرانی که قصد سفر به کربلا در روز اربعین حسینی را دارند رایزنی ها انجام و مکان مناسب نیز انتخاب شده و امیدواریم در روزهای آتی دفتر نمایندگی کنسولگری موقت عراق در تبریز مستقر شود.


روحی گفت: با استقرار کنسولگری دائمی عراق درآذربایجان شرقی، استان های زنجان، آذربایجان غربی و اردبیل نیز تحت پوشش قرار می گیرند. تا کنون 16 هزار و621 نفر در قالب هفت هزار و 419 گروه به کربلا برای پیاده روی اربعین حسینی ثبت نام کرده اند که از این تعداد هشت هزار و287 نفر از تبریز ثبت نام کرده اند.


چهارمین کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی برگزار می شود


حسن میلانی، رئیس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی از برگزاری چهارمین کارگاه و نشست تخصصی تاریخ شفاهی، به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان خبر داد و گفت: چهارمین کارگاه و نشست تخصصی تاریخ شفاهی با موضوع « اصول و فنون پیاده سازی مصاحبه» سه شنبه 19 آبان سال جاری با حضور سرکار خانم شکوفه خیابانی برگزار خواهد شد.


وی با بیان اینکه پیاده سازی مصاحبه از امور مهم و تاثیر گذار روند تولید اثر به ویژه در حوزه مطالعات پایداری می باشد که تا به حال توجه جدی و علمی به آن نشده است، ادامه داد: این کارگاه تخصصی با حضور اعضاء کارگروه فرهنگ و مطالعات پایداری و سایر علاقمندان راس ساعت 16 در اتاق جلسه حوزه هنری استان برگزار می شود.


میلانی خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‌های این چنینی به منظور تحلیل‌های جهت‌دار، استاندارد ‌سازی و فنی‌کردن مباحث مربوط به تاریخ شفاهی نیز در تعیین جایگاه خاطره و خاطره‌نویسی تاثیرگذار خواهد بود. مهم‌ترین مقوله در تاریخ‌نگاری تاریخ شفاهی، ثبت و ضبط خاطرات با استفاده از شیوه‌های جدید در جمع‌آوری اطلاعات از خاطرات افراد است.


استفاده از ظرفیت های مدیریت شهری برای ارتقای فرهنگ عمومی


سعید حاجی زاده، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز با اشاره به 14 آبان، روز فرهنگ عمومی گفت: استفاده از ظرفیت های مدیریت شهری برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه باید مورد توجه قرار گیرد و برنامه ریزی لازم در این خصوص در دست اجراست.


وی افزود: از آنجا که ریشه بسیاری از مشکلات شهری در ارتباطات بین فردی نهفته است، بی تردید ارتقای فرهنگ عمومی جامعه زمینه ساز حل و فصل این مشکلات بوده و به رشد معنوی و اخلاقی جامعه منجر خواهد شد. مدیریت شهری وظیفه دارد راهکارهای مناسب برای ارتقای فرهنگ عمومی را پیدا کرده و با برنامه ریزی مناسب بستر اجرای این برنامه ها را ایجاد کند.


رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز افزود: اکنون که در فصل بودجه ریزی سال آتی شهرداری قرار داریم سیاستگذاری لازم بمنظور طراحی و اجرای برنامه های مختلف در جهت ارتقای فرهنگ عمومی جامعه شهری تبریز در دستور کار کمیسیون فرهنگی و امور اجتماعی شورای شهر قرار دارد.


حاجی زاده همچنین اضافه کرد: مطابق اعلام کارشناسان، ارائه آموزش های مستقیم و غیرمستقیم بویژه با بهره گیری از ظرفیت رسانه های گروهی راهکار بهبود و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است و در چنین شرایطی، مدیریت شهری تبریز این آمادگی را دارد که در کنار ظرفیت های دیگر نسبت به توسعه آموزش های مرتبط، گام های اساسی بردارد.


تولید 22 هزار و 834 دقیقه برنامه در صدا و سیمای آذربایجان‌شرقی


سیدمحسن لطیفی، مدیرکل صدا و سیمای استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در کنار فعالیت‌های ذاتی صدا و سیما، پرداختن به موضوع اوقات فراغت از اولویت‌های اصلی برنامه‌سازان رادیو، تلویزیون و خبر است. در این مدت 20 هزار و 250 دقیقه برنامه رادیویی و دو هزار و 500 دقیقه برنامه تلویزیونی در معرض دید مخاطبان رسانه استانی قرار گرفته است.


لطیفی با اشاره به پخش 165 فیلم و 10 سریال تلویزیونی و 316 نمایش رادیویی خاطرنشان کرد: 66 درصد از مخاطبان شبکه استانی بیننده و شنونده این بخش از تولیدات صدا و سیما بوده‌اند. در بخش‌های خبر تلویزیونی و خبر رادیویی برنامه‌های اوقات فراغت، اردوهای جهادی، حرفه‌آموزی نوجوانان و جوانان، اردوهای آموزشی آموزش و پرورش، کانون‌های مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی در قالب 60 مورد خبر پوشش داده شده است.


همچنین پخش 300 مورد زیرنویس تلویزیونی به مدت 150 دقیقه، برگزاری 48 کلاس خبرنگاری، تصویربرداری، تدوین و آموزش 110 هنرجو در باشگاه خبرنگاران جوان و اجرای 128 برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی در بین کارکنان رسانه استانی از دیگر برنامه‌های اوقات فراغت صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی بود که سید محسن لطیفی به آنها اشاره کرد./935/203/ب2

ارسال نظرات