۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۳۰۰۸۹۵

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ آغاز به کار نمایشگاه مطبوعات باحضور پررنگ نشریات آستان قدس رضوی، برگزاری کارگاه مشاوره «ارتباط موثر وسازنده با نوجوان»، برگزاری مسابقه فرهنگی «نشان راه» و تولید 33 نوع قرآن نفیس در موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی از آخرین عناوین اخبار فرهنگی آستان قدس رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد،در سال‌های اخیر حدود 33 نوع قرآن از لحاظ نوع خط، ترجمه، صحافی، جلد و تذهیب از سایز کوچک تا بزرگ در این مرکز تولید شده است.

 

تاکنون به همت موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، شش ترجمه مختلف از قرآن مجید به زبان های انگلیسی، فارسی، اردو، ترکی و... با خط استادانی همچون عثمان طه، نیریزی، مکارم شیرازی، رسولی محلاتی، الهی قمشه ای و حداد عادل منتشر شده است.

 

مرکز بین المللی چاپ و نشر قرآن کریم، توانسته با استفاده از امکانات پیشرفته، امکان تولید سالانه 5 میلیون نسخه قرآن و انواع کتاب ها با جلدهای سخت،‌ نرم و انواع دیگر سفارشات را در سال فراهم کند.

 

مهم‌ترین آن‌ها قرآن منحصر به فرد ابراهیم‌سلطان است که فرآیند چاپ آن بسیار حرفه‌ای و بر اساس استانداردهای روز صنعت چاپ انجام شده است و در سال 92 به عنوان کتاب سال جهانی جمهوری اسلامی ایران انتخاب و در کشورهای اسلامی و غربی با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و امروز در ترکیه متقاضیان زیادی دارد.

 

منتخب نفیس قرآن کریم به خط ابراهیم سلطان یکی از شاهکارهای هنر کتابت و تذهیب دوره تیموریان در قرن نهم محسوب می‌شود که در چاپخانه مجهز این آستان مقدس، با استفاده از پیشرفته‌ترین ابزار به گونه‌ای بدیع و نفیس به شیوه 10 رنگ به چاپ رسیده و در فرآیند چاپ متناسب با تاریخ و دوره کتابت آن طراحی شده که تقریبا منحصر به فرد است.

 

قرآن نفیس به خط بایسنقر میرزا، شاهزاده تیموری بزرگترین قرآن نفیس موجود در جهان است که بیش از 140 صفحه آن در گنجینه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و از نسخه باز تولید شده این قرآن نفیس پس از طی مراحل چاپ، جلدسازی و صحافی، رونمایی شده و در معرض دید عموم قرار گرفت.

 

آغاز به کار نمایشگاه مطبوعات باحضور پررنگ نشریات آستان قدس رضوی

با آغاز به کار بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در تهران، نشریات آستان قدس رضوی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

 

همزمان با آغاز به کار بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در تهران که با حضور رییس جمهور افتتاح شد، بیش از 40 نشریه آستان قدس رضوی در این عرصه فرهنگی به نمایش درآمد.

 

این نمایشگاه تا 22 آبان ماه در مصلای بزرگ تهران میزبان فرهیختگان، علاقه مندان و اصحاب رسانه خواهد بود. در این نمایشگاه موسسات مطبوعاتی، خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و نشریات مختلف داخلی به ارائه آثار رسانه ای خود می پردازند.

 

روزنامه قدس در بخش روزنامه ها و اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی با ارائه هفته نامه ها، ماهنامه ها، فصلنامه ها و دیگر نشریات داخلی آستان قدس رضوی در این نمایشگاه حضور دارند.

 

ماهنامه زائر ، فصل نامه آستان هنر، هفته نامه حرم، دوفصل نامه های آموزه های قرآنی، حقوق کیفری، فقه مدنی، فقه اسلامی و پژوهش های اجتماعی اسلامی، فصل نامه اطلاع رسانی و کتابداری، ماهنامه جریان امروز، فصل نامه پژوهشنامه خراسان بزرگ و چاپ و نشر و فصل نامه مشکوه از نشریات دارای مجوزی هستند که در کنار دیگر نشریات داخلی آستان قدس رضوی در غرفه این مجموعه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرند.

 

 

مسابقه کتابخوانی «نشان راه»

به مناسبت برگزاری هفدهمین «نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران ایران» مشهد مسابقه فرهنگی «نشان راه» با موضوع کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

 

از آنجا که به گفته مقام معظم رهبری «کتاب یکی از ارزشمندترین فرآورده های بشری و گنجینه بزرگ ترین ثروت های بشری یعنی دانش و تحقیق است» با توجه به این منویات پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی در جامعه یک امر مهم و ضروری به شمار می آید.

 

از این رو مسابقه فرهنگی نشان راه که برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با جایگاه بی بدیل کتاب، ترویج فرهنگ کتابخوانی و کارکردهای عمومی عنصر کتاب در فرهنگ جامعه است ویژه عموم زائران در حرم مطهر رضوی برگزار ‌شد.

 

سؤالات این مسابقه از متن‌ موجود در برگه‌ مسابقه و به صورت تستی مطرح شده است که به قید قرعه به برندگان مسابقه از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی هدایای ارزنده‌ای اهدا می‌شود.

 

قرعه کشی از بین پاسخ های صحیح و به صورت روزانه انجام می شود و نتیجه آن از طریق سامانه پیامکی 3000802222 به برندگان اطلاع داده می شود.

 

کارگاه مشاوره «ارتباط موثر وسازنده با نوجوان»

همزمان با روز دانش آموز از سوی واحد مشاوره با رویکرد دینی، کارگاه مشاوره «ارتباط موثر وسازنده با نوجوان» وی‍ژه زائران و مجاوران بارگاه امام رضا(ع) برگزار شد.

 

در کارگاه تخصصی «ارتباط موثر و سازنده با نوجوان»، موضوعاتی چون مراحل مختلف رشد کودک و نوجوان، تغییرات مهم در دوران نوجوانی،‌ توجه و گرایش شدید به جنس مخالف و ویژگی های مهم دوران نوجوانی را مورد بررسی قرار  گرفت.

 

این کارگاه در مرکز واحد مشاوره دینی واقع در سردر غربی و با حضور بیش از 50 نفر از زائران و مجاوران در قالب دو ساعت برگزار شده است.

 

مرکز واحد مشاوره دینی به صورت مشاوره فردی و گروهی به زائران و مجاوران خدمترسانی می کند.

 

آزمون دومین مرحله سطح سه «رویش فرهنگ»

دومین مرحله از آزمون سطح سه نشست های تخصصی «رویش فرهنگ» همزمان در حرم مطهر رضوی و قم برگزار شد.

 

مهدی لسانی، رییس اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی با بیان این خبر گفت: مرحله دوم آزمون سطح 3 نشست های تخصصی «رویش فرهنگ» پنج شنبه 14 آبانماه وی‍ژه افرادی که در مرحله اول موفق به اخذ نمره قبولی نشده و یا در آزمون غیبت داشته اند برگزار شد و در این مرحله بیش از پانزده نفر شرکت کردند.

 

وی افزود: در شهر قم نیز بیش از 10 نفر از خواهران در این آزمون شرکت کرده و در مجموع در آزمون مرحله اول و دوم 140 نفر حضور داشته اند.

 

رییس اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه موفقیت در این آزمون، مجوز حضور در سطح چهارم سلسله نشست‌های تخصصی «رویش فرهنگ» و شرط صدور گواهی سطح 3 بشمار می رود، اظهار داشت: جواب نهایی این آزمون تا 23 آبان ماه از سوی اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، اعلام خواهد شد.

 

لسانی با اشاره به اینکه سطح چهارم و نهایی این نشست ها در 26 آذرماه برگزار می شود، افزود: شرکت کنندگان در سطح سوم این نشست‌ها، به بررسی توسعه فرهنگی و راهکارهای دستیابی به فرهنگ آرمانی، راهبردهای کلان در توسعه فرهنگی، فرآیند توسعه فرهنگی، گسترش کیفی و کمی فرهنگی و الزامات اجرایی در کار فرهنگی پرداختند.

 

وی هدف‌گیری، برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی را از اهداف برگزاری این نشست‌ها عنوان کرد و افزود: دانش‌افزایی ناظر بر مهارت مخاطب در حوزه‌ فرهنگ، آشناسازی فعالان فرهنگی با مبانی کار فرهنگی از منظر رهبر معظم انقلاب، تربیت جمعی از عناصر ارزشمند فرهنگی و تولید درس‌نامه‌های آموزشی در حوزه‌ فرهنگ از اهداف اصلی برگزاری این نشست‌هاست./1308/203/ب2

ارسال نظرات