۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۳۰۰۹۰۲
آیت الله نمازی:

بی تفاوتی نسبت به گناهان آشکار، جامعه را دچار فساد می‌کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه درکاشان گفت: اگر جامعه در برابر گناهان آشکار بی تفاوت باشد و مردم نسبت به نهی از منکر بی خیال باشند، سبب خواهد شد تا به مرور فساد و فحشا جامعه را فرا گرفته و جامعه به دست افراد ناصالح می‌افتد.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی ظهر امروز در جمع مردم کاشان یکی از آثار و نشانه های تقوا را تعهد و التزام قلبی و عملی در برابر احیای معروف و امحای منکر دانست و افزود: نمی توان ایمان به خدا داشت اما در برابر ترک واجبات الهی بی خیال و بی تفاوت بود.

 

وی حساس بودن در برابر واجبات الهی را از نشانه های ایمان و تقوای افراد مؤمن دانست و تأکید کرد: نمی شود کسی هم اهل ایمان و تقوا باشد و هم در برابر ارتکاب حرام و افعال منکر بی خیال باشد.  

 

به گفته وی، انسان مومن همیشه نگران نماز خود بوده و برای اینکه این نگرانی را رفع کند همیشه قبل از اذان وضو می گیرد و خود آماده اقامه این واجب می کند و چنانچه در مکانی فعل حرامی را  مشاهده کند نگران و مضطرب می شود و قلبش به تپش درمی آید.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه اگر در مجلسی غیبت و با آبروی مومن بازی شد و به کسی نسبت سوء داده شد حساسیت نشان می دهد، ابراز کرد: مومن کسی است که اگر در مجلسی غیبت شود نهی از منکر کند و اگر توجهی به او نکردند مجلس را ترک کند چرا که ماندن در مجلسی که حرام انجام می شود حرام است و جایز نیست.

 

آیت الله نمازی در ادامه با بیان این که خداوند در آیه 71 سوره مبارکه توبه نشانه اهل ایمان را امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرده است، گفت: خداوند می فرماید، نشانه های اهل ایمان این است که برخی از اهل ایمان بر برخی دیگر ولایت دارند.

 

وی افزود: ولایت به معنای یاری رسانیدن و یا مسؤولیت پذیری است و اینگونه نیست که مومن نسبت به مومن دیگر بی خیال و بی تفاوت باشد، از این رو وقتی انسان با مشاهده کمک خواهی انسان آسیب دیده ای به کمک او می رود و بی تفاوت از کنار او عبور نمی کند، در رابطه با حرام ها نیز نباید بی تفاوت باشد و اگر انسانی بر اساس جهالت و غفلت و هوای نفس مرتکب گناه می شود و در آتش گناه افتاده است باید او را کمک کرد تا از آتش گناه نجات داده شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خداوند می فرماید من به عنوان خالق انسان ها بر شما ولایت دارم و برای ایجاد امنیت و سلامتی جامعه اسلامی به شما اجازه داده ام مواظب و مراقب یکدیگر باشید و اگر کسی واجبش را انجام نمی دهد با زبان خوب او را نصحیت و راهنمایی کنید.

 

وی افزود: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، واژه اولیا را به معنای ولایت معنا کرده است، به این معنی که شما بر یکدیگر ولایت دارید و باید مواظب و مراقب یکدیگر باشید و نسبت به یکدیگر بی خیال نباشید و احساس مسؤولیت کنید.

 

به گفته وی، خداوند به جامعه اسلامی ولایت داده است و این ولایت حق جامعه اسلامی است که مراقب یکدیگر باشند و امت اسلامی نیز باید از یکدیگر در برابر گناه و فساد مراقبت کنند.

 

آیت الله نمازی یاد آور شد: اگر جامعه در برابر گناهان آشکار بی تفاوت باشد و مردم نسبت به نهی از منکر بی خیال باشند، سبب خواهد شد تا به مرور فساد و فحشا جامعه را فرا گرفته و بعد از آن دیگر کاری از کسی ساخته نیست و جامعه در دست افراد ناصالح قرار خواهد گرفت.  

 

نماینده ولی فقیه در کاشان، گناه آشکار و علنی در جامعه را سبب آسیب پذیری کل جامعه دانست و یاد آو رشد: گناهان آشکار بر خلاف گناهان پنهان که تنها گریبان فرد گناهکار را می گیرد، آسیب های آن به کل جامعه می رسد./1307/202/ب1

ارسال نظرات