۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۳۰۰۹۹۹
استاد حوزه علمیه:

صحیفه سجادیه، دانشگاه بزرگ شیعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به دعاهای امام سجاد(ع) به عنوان مهم ترین شیوه های تبلیغی آن حضرت، گفت: دعاهای حضرت همانند صحیفه سجادیه که خود یک دانشگاه بزرگ است.
حجت الاسلام عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، در شام شهادت امام سجاد(ع)، در مسجد جامع نجف آباد، با تسلیت شهادت امام سجاد(ع) درباره شخصیت و سیره آن حضرت گفت: زین العابدین در مدت 34سال دوران امامتشان با وجود خفقان دستگاه بنی امیه و عدم ارتباط با شیعیان پیام عاشورا را در جهان ماندگار کردند.

 

وی درباره مسؤولیت عظیم امام سجاد در ماندگاری حادثه عاشورا افزود: خطبه های آتشین امام سجاد در کاخ یزید و در شام، گریه های پیوسته در تمام مدت بعد از حماسه کربلا تا زمان شهادتشان، سبب فتح شام و زنده نگه داشتن قیام عاشورا شد و این ماندگاری حتی تا زمان کنونی نیز در شام یا سوریه امروزی و گرایش شدید مردم به تشیع نمایان است.

 

وظیفه اصلی پیامبران و ائمه اطهار، انسان سازی است

حجت الاسلام عرفان تربیت نیروی انسانی را دیگر اقدام دوران امامت امام سجاد(ع) بیان داشت و گفت: یکی از وظایف اصلی پیامبران و ائمه اطهار(ع) انسان سازی است در حالی که شاهد هستیم مراکز آموزشی تنها ابزارساز هستند و همین دیدگاه سبب شده است که دنیای غرب با وجود تمام ابزارهای مدرن از انسانیت فاصله بگیرد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: اگر جامعه تنها به دنبال ساختن ابزار و وسایل تکنولوژی برای رفاه باشد بدون آن که به ساختن انسان توجهی کنند، شاهد جوامعی چون جوامع غربی خواهیم بود که هیچ بویی از انسانیت در آنها وجود ندارد و به دوران جاهلیتی بر می گردند.  

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره شیوه های انسان سازی امام سجاد(ع) بیان کرد: حفقان دوران امام سجاد(ع) باعث شده بود تا حضرت نتوانند به راحتی با شیعیان ارتباط داشته باشند و به تربیت شاگردان و دایر کردن کلاس درس بپردازند برای همین امر غلامانی را خریده و بعد از تربیت دینی آنها را آزاد می کردند و همین امر سبب گسترش معارف دینی شد.

 

وی با اشاره به دعاهای امام سجاد(ع) به عنوان مهم ترین شیوه های تبلیغی آن حضرت بیان داشت: دعاهای حضرت همانند صحیفه سجادیه که خود یک دانشگاه بزرگ است که حتی خود غربیان معترفند که هیچ انسانی نمی تواند مانند صحیفه پدید آورد و یا طنطاوی از علمای سنی مصر آن را بالاتر از کلام مخلوق و دون کلام خالق بیان کرده است.  

 

حجت الاسلام عرفان در ادامه بحث پیرامون مسأله مرگ، درباره عوامل مؤثر بر افزایش طول عمر افزود: یکی از مواردی که قضای الهی را حتی درباره زمان مرگ تغییر می دهد، دعا کردن است و در روایت است که قضای الهی را چیزی جز دعا عوض نمی کند.

 

وی در ادامه بیان داشت: عفو و بخشش نسبت به دیگران از دیگر عوامل تغییر قضای الهی است و در آموزه های اسلامی بخشش به عنوان نوعی احسان و صدقه بیان شده و در سیره پیامبران الهی به ویژه پیامبر اکرم(ص) در برابر تمام آزار مشرکان مکه در زمان فتح تمام آنان را بخشید.

 

گذشت و عفو حلقه گمشده در سبک زندگی امروزی است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم عفو و بخشش را یکی از راه های استحکام ارتباط بیان داشت و گفت: خداوند در قرآن کریم در آیه «فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا» بخشش همراه با گذشت و فراموش کردن بیان کرده است و یکی از نکات سبک زندگی اسلامی است که اگر در جامعه نهادینه شود، بسیاری از ارتباط های بین خانوادگی و اجتماعی پررنگ تر خواهد شد.

 

وی از دیگر راه های طول عمر را شکر و سپاس فراوان بیان کرد و افزود: امام رضا در حدیثی می فرمایند، کسی که در برابر احسان بندگان خدا شاکر نباشد، در برابر نعمت های الهی نیز شاکر نخواهد بود و هم شکر خالق و هم شکر مخلوق در ردیف یکدیگر قرار دارند که متأسفانه در سبک زندگی اسلامی شکرگزاری نسبت به همدیگر کمرنگ شده است.

 

حجت الاسلام عرفان در ادامه تصریح کرد: صله رحم عامل دیگر در افزایش طول عمر است که حتی عقاید مذهبی و گرایش های سیاسی بر صله رحم لحاظ نشده است و یکی از راه های رسیدن به مقامات بالای علمی و عرفانی انجام صله رحم حتی در حد یک احوال پرسی است./1306/202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
صحیفه سجادیه گنج بی پایان است هدیه شده از طرف امام سجاد علیه سلام به همه شیعیان
1
0
حسین رضا بلوکات
United States of America
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
این اثر قرآن صاعد شیعی است.
0
0