۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۳۰۱۰۱۳
کارشناس مذهبی:

اصلاح فرهنگ نذر مستلزم آموزش جامعه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به ضرورت آموزش فرهنگ نذر به جامعه گفت: اگر این فرهنگ به شیوه درست به مکلفین آموزش داده شود، دیگر بیشترین رکورد سؤالات دینی مربوط به نذر در ایام خاصی از ماه‌های سال را به خود اختصاص نمی‌دهد.
حجت‌الاسلام وحيدپور

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجت الاسلام وحیدپور، شامگاه امروز در برنامه تلوزیونی زمزم معرفت که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد به تبیین اهمیت آموزش در مفاهیم و احکام شرعی پرداخت و اظهار داشت: در میان احکام دینی باید برخی از فرهنگ‌ها به مکلفان آموزش داده شود که این مهم باید از اولویت‌های مهم کارشناسان علوم دینی باشد.

 

کارشناس احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به ضرورت آموزش فرهنگ نذر به جامعه گفت: اگر این فرهنگ به شیوه درستی برای مکلفین آموزش داده شود، دیگر بیشترین رکورد سؤالات دینی در ایام خاصی از ماه‌های سال را به خود اختصاص نمی‌دهد.

 

حجت‌الاسلام وحید پور در پاسخ به پرسشی درباره «حکم خواندن نماز فرادا در کنار نماز جماعت» گفت: طبق احکام شرعی نماز فرادا جایز نیست، فقط در صورت اضطرار، مکلف مجاز به خواندن نماز فرادا در چنین شرایطی است.

 

کارشناس مسائل فقهی برنامه تلوزیونی زمزم معرفت به تبیین مصداقی از شرایط اضطرار پرداخت و گفت: به عنوان مثال زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) زمانی که برای بازنماندن از بلیت رزو شده قطار از خواندن نماز جماعت در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) امتناع و اقدام به خواندن نماز فرادا در همان مکان می‌کنند واجبی شرعی را ضایع نکرده و گناهی مرتکب نشده‌اند.

 

حجت‌الاسلام وحید پور به تشریح فلسفی حرمت خواندن نماز فرادا همزمان با نمازهای جماعت مشهور در مساجد بلاد اسلامی پرداخت و گفت: مکلفی که آگاهانه و با فراغت زمان و شرایط فقهی در کنار نماز جماعت شبستان بزرگ امام خمینی(ره) همزمان با نماز جماعت پرشکوه آن اقدام به خواندن نماز فرادا در حرم و یا همان مکان شبستان می‌کند، در حقیقت عدالت امام جماعت را در یک اعلام علنی به چالش کشانده و این در حالی است که در این مکان مقدس شخصیت‌هایی در حد مرجعیت به عنوان امام جماعت نماز خوانده‌اند.

 

وی این مصداق را به تمام نمازهای جماعت در مساجد کوچک و بزرگ سراسر بلاد اسلامی تعمیم داد و گفت: هرگونه حرکتی مشابه که اعتراض به امام جماعت نیز تعبیر می‌شود، به دلیل خدشه‌دار کردن وحدت امت اسلام حرام و عامل آن مرتکب گناه کبیره شده است./837/پ202/ف2

ارسال نظرات