۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۳۰۱۰۲۳
احکام(۲۷)

پرداخت خمس از پایه‌های اصلی نظام اقتصادی اسلام است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فقی آستان مقدس حضرت معصومه(س) خمس را مصداق بارز حق الله در اموال خواند و گفت: خمس از نخستین مصداق‌های مالی در اقتصاد اسلامی است که تفهیم و آموزش آن از درجه بالایی برخوردار است، زیرا خمس رکن و ستونی تأثیر گذار در نظام اقتصادی اسلام است.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری، امشب در آئین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد به مصادیق اموال حرام اشاره کرد و گفت: اموال حرامی که به آن حق الله تعلق گرفته است به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند.

 

کارشناس مسائل فقی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، خمس را مصداق بارزی از حق الله در اموال خواند و بیان داشت: خمس از نخستین مصداق‌های مالی در اقتصاد اسلامی است که تفهیم و آموزش آن از درجه بالایی برخوردار است، زیرا خمس رکن و ستونی تأثیر گذار در نظام اقتصادی اسلام است.

 

حجت‌الاسلام اکبری استفاده از سرمایه و مالی که به آن خمس تعلق گرفته است را ممنوع دانست و اظهار کرد: اموال معمولی که در زندگی عموم مسلمانان وجود دارد، به طور کلی به آن خمس تعلق نمی‌گیرد.

 

وی به تشریح این اموال از نگاه فقه اسلامی پرداخت و گفت: یکی از اموالی که به آن خمس تعلق نمی‌گیرد، مالی است که مکلف قبل از استفاده، خمس آن را پرداخت کرده است.

 

کارشناس مسائل فقی آستان مقدس حضرت معصومه(س) هزینه‌های عمومی مردم را از اموالی که خمس به آن تعلق نمی‌گیرد برشمرد و ابراز داشت: نیاز به وسایل زندگی، نیاز به مسکن و به طور کل هزینه‌های عمومی عرفی در زندگی مسمانان از اموالی است که حتی مکلف می‌تواند در تأمین آن‌ها از محل پس اندازهای خود نیز برای آن استفاده کند، بدون آنکه به آن خمس تعلق گرفته باشد.

 

حجت‌الاسلام اکبری با بیان اینکه خرید‌های اقساطی که مایحتاج عمومی زندگی مکلف را تأمین می‌کند از نگاه شرع مقدس معاف از خمس است، اظهار کرد: جهیزیه عروس که برای تهیه آن نیاز به خرید تدریجی است نیز از نگاه شرع مقدس خمس نداشته و حلال است.

 

وی با اشاره به اینکه پولی که به نیت خرید جهیزیه پس انداز شود اگر به صورت نقدی باشد به آن خمس تعلق می گیرد، تصریح کرد: به وسایل جهیزیه بعد از خرید و نگهداری، خمس تعلق نمی‌گیرد،‌ همچنین به پولی که برای خرید جهیزیه و با این نیت پس‌انداز می‌شود.

 

کارشناس مسائل فقی آستان مقدس حضرت معصومه(س) ارث را معاف از پرداخت خمس دانست و گفت: ارث در صورتی خمس ندارد که خمس آن از سوی متوفی پرداخت شده باشد؛ بنابراین وراث باید حتماً از پرداخت خمس آن مطلع و مطمئن باشند در غیر اینصورت خمس به آن تعلق می‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام اکبری قرض یا وام را نیز از مصادیق معاف از خمس عنوان کرد و گفت: در مورد وام‌های بانکی مقداری از مالی که قسط آن پرداخت شده و اصل آن تبدیل به سرمایه برای مکلف شده‌است، باید خمس میزان پولی که قسط آن پرداخت شده است از سوی مکلف پرداخت گردد./837/پ202/ف2

ارسال نظرات