۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۳۰۱۰۹۸
با سخنرانی آیت الله اراکی؛

همایش ملی اربعین در حوزه هنری تهران برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی با موضوع ظرفیت های فرهنگی و تمدنی کنگره عظیم اربعین حسینی با سخنرانی آیت الله اراکی در حوزه هنری تهران برگزار می شود.
مراسم پياده روي اربعين حسيني در دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، در نشست خبری همایش ملی اربعین با موضوع ظرفیت های فرهنگی و تمدنی کنگره عظیم اربعین حسینی که پیش از ظهر امروز دوشنبه 18 آبان ماه در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن اربعین حسینی، گفت: دنیا برای بزرگ ترین رویداد و همایش انسانی در اربعین حسینی آماده می شود.

 

رییس حوزه هنری اظهار داشت: در سیره بزرگان پیاده روی به مرقد شریف سید الشهدا (ع) جایگاه ویژه ای داشته، بعد از سقوط رژیم صدام پدیده نوظهور است، در سال های ابتدایی انجام مناسک دینی  احساسی و موقت تصور می شد اما در این 12 سال بر عظمت این همایش افزوده شده است، بیش از 40 کشور جهان، از کشور ما نیز بالای یک میلیون نفر در این همایش حضور داشته اند.

 

مومنی شریف با بیان اینکه برای افرادی که نخستین بار این رستاخیز انسان های شیدا را می بینند منجر به شگفتی است، عنوان کرد: این نشانه جهانی آرمانی شیعه مبتنی بر دین بر مبنای عقلانیت است، اربعین حسینی نقطه عطف شکل گیری تمدن اسلامی با محور ارزش های قیام حسینی است.

 

وی گفت: در روزگاری اتوبان چپ و لیبرال به بن بست رسیده است جاده کربلا همه را به سوی امام حسین (ع) دعوت می کنند بنابراین بزرگان در رابطه با علت شکل گیری این حوزه تولید ادبیات و نظریه کنند، دنیای رسانه ای غرب کوشیده است که این واقعه را نادیده بگیرد ولی هر سال برشکوه آن افزوده می شود آنها در دوسال اخیر گزارش های مستقیم داشتند و تولید نظریه در این زمینه کردند.

 

رییس حوزه هنری خاطرنشان کرد: پژوهشکده حوزه هنری گام اول را برگزار کرد و نشستی در این رابطه برگزار می شود، بزرگانی نظریات خود را ارائه می دهند، پیش از کنگره مقالاتی نوشته شده و تبدیل به کتاب شده است که در این مراسم رونمایی خواهد شد.

 

سید شهاب لاجوردی دبیر اجرای همایش اربعین ضمن اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: از ظرفیت بی بدیل اسلام مناسکی با محوریت حب و عشق به اولیای الهی است که نسخه تقلبی عرفان های ظهور است که غیر منطقی خودنمایی می کند، وظیفه فضلاء و اندیشمندان است که این ظرفیت ها را بیشتر مورد شناسایی قرار دهند.

 

دبیر اجرای همایش اربعین اظهار داشت: در مناسک دینی گاهی مبنای عبادی آن برجسته می شود در حالی که داده های رفتای آن زندگی ما را تحت شعاع قرار می دهد، موضوعاتی مثل ایثار و از خود گذشتی و احترام به بزرگ تر ها در کربلا به عرف تبدیل شده است.

 

وی با اشاره به اهداف این همایش، افزود: بازشناسی تمدن اربعین، ایجاد طرح مسائل جدید در حوزه اسلام، به میدان آمدن اندیشمندان دینی در شناخت پدیده های دینی اهداف اصلی این همایش است.

 

لاجوردی با اشاره به بخش این همایش در روز اجرای آن، خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم سخنرانی، پنل تخصصی، رونمایی از کتاب با سخنرانی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی از بخش های این مراسم است.

 

گفتنی است که همایش ملی اربعین همراه با سخنرانی آیت الله اراکی، آیت الله حائری شیرازی، رحیم پور ازغدی، کچویان و شجاعی زند و همچنین با رونمایی از کتاب مدنیت، عقلانیت و معنویت در بستر اربعین چهارشنبه 20 ابان ماه در تالار اسوه حوزه هنری برگزار خواهد شد./818/202/ب3

 

ارسال نظرات