۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۳۰۱۲۴۳
مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

80 درصد موقوفات کشور سند ثبتی دارند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر لزوم سنددار کردن موقوفات، گفت: در حال حاضر بیش از 80 درصد موقوفه های موجود در کشور سند ثبتی دارند.
حجت الاسلام حسني نيا- مديرکل تحقيق سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام امرالله حسنی نیا، مدیرکل تحقیق سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه کشور، شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران در بجنورد، با اشاره به وجود 170 هزار موقوفه در سراسر کشور، اظهار کرد: از این تعداد 12 هزار موقوفه غیرمتصرفی هستند.

 

وی با بیان اینکه موقوفات به دو صورت متصرفی و غیرمتصرفی اداره می شوند، ادامه داد: موقوفات متصرفی شامل مساجد، حسینیه ها و بقاع متبرکه بوده که درآمدی ندارند اما اثرات فرهنگی و مذهبی ویژه ای در جامعه اسلامی دارند.

 

این مسؤول با اشاره به اینکه اکنون بیش از 80 هزار موقوفه در کشور از جمله مساجد و حسینیه ها انتفاعی هستند، افزود: در مورد این موقوفات تلاش می شود تا دقت حداکثری در راستای اجرای دقیق نیات واقفان صورت گیرد.

 

حجت الاسلام حسنی نیا با بیان اینکه همچنین بیش از 70 هزار موقوفه در کشور نیز منفعتی هستند که از این تعداد هشت هزار موقوفه سالانه بیش از یک میلیارد ریال درآمد زایی دارند، خاطرنشان کرد: تمامی موقوفات منفعتی کشور قابلیت کسب درآمد و اجاره را دارند.

 

وی با اشاره به درآمدزایی سالانه بین 500 تا یک میلیارد ریال در برخی موقوفات، تصریح کرد: در حال حاضر این میزان درآمد از بیش از هشت هزار موقوفه در کشور کسب می شود.

 

حجت الاسلام حسنی نیا با اشاره به وجود 12 هزار موقوفه غیرمتصرفی در کشور، افزود: این موقوفات نیز متولی داشته و تمامی نظارت ها در راستای اجرای درست نیات خیر واقفان و درآمدهای آنها انجام می شود.

 

مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه، با یادآوری برخی ادعاها در زمینه وجود درآمدهای کلان در نهاد اوقاف و امور خیریه، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اکنون املاک و اموال فراوانی در کشور به صورت موقوفه وجود دارند که قابلیت درآمدزایی بسیار بالایی نیز دارند اما به علت وجود برخی موانع و مشکلات، میزان درآمدزایی این موقوفات آنچنان که باید و شاید نیست.

 

وی اضافه کرد: مشکلات قانونی، حقوقی، تصرفات و عدم تمکین برخی متولیان برای پرداخت اجاره بها گاهی تا چندین سال از مهمترین موانع درآمدزایی مناسبت موقوفه ها در استان های مختلف کشور است.

 

حجت الاسلام حسنی نیا با تأکید بر رفع این موانع و مشکلات، تصریح کرد: در این راستا می بایست حمایت های قانونی و قضایی مناسبی از موقوفه ها صورت گرفته و با وضع و تصویب قوانین جدید، موقوفه ها به حالت نخست خود برگشته و اجرای دقیق نیات صورت گیرد.

 

به گفته وی به علت وجود این مشکلات هم اکنون بخش اعظمی از درآمد و سرمایه موقوفات صرف حفظ و احیای موقوفه می شود که این روند به هیچ عنوان پسندیده نیست.

 

حجت الاسلام حسنی نیا با بیان اینکه یکی دیگر از راهکارهای کاهش این مشکلات، سنددار کردن موقوفات است، بر اخذ اسناد ثبتی برای تمامی موقوفات کشور تأکید کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 80 درصد موقوفه های موجود در کشور سند ثبتی دارند اما باید تلاش شود این اسناد برای همه موقوفه ها گرفته شود.

 

وی همچنین با تأکید بر اجرای درست نیات واقفان، یکی از اولویت های اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه را هزینه کرد درآمد موقوفات در محل نیت واقف دانست و اظهار کرد: در این زمینه هیچ فردی حق ندارد حتی یک ریال از درآمد موقوفه ها را در جایی به غیر از نیت واقف هزینه کند چرا که این کار افزون بر اینکه یک تکلیف شرعی است، تبعات قانونی نیز در پی خواهد داشت./9314/202/ب2

ارسال نظرات