۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۳۰۱۲۹۵
احکام(۲۸)

خمس به وسایل فصلی مورد نیاز انسان تعلق نمی‌گیرد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: انسان بر اساس نیازش در هر فصلی لباسی را خریداری می‌کند؛ چنانچه اگر به عنوان مثال در زمستان به دلیل کمی سردی هوا، نیازی به لباس گرم پیدا نکرد و در طول سال از آن لباس استفاده نکرد؛ خمس به آن تعلق نمی‌گیرد.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری، امشب در آیین بیان احکام شرعی با موضوع اقتصاد اسلامی که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: در جلسه قبل به صورت اجمالی، احکام اموال مشمول حق الله بیان شد که مکلفین در ادامه با ادبیات حکم خمس آشنایی نسبی پیدا کردند.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: گاهی اوقات بر اساس احساس نیاز مکلف، اقدام به خرید وسایلی می‌کند که در طول سال از آن ممکن است استفاده نشود؛ بنابراین دانستن و توجه به این قسم از اموال نیز یک وظیفه شرعی برای مکلف است.

 

حجت‌الاسلام اکبری،‌ خرید لباس‌های زمستانی را مصداق اموال مشکوک به پرداخت خمس دانست و حکم آن را چنین بیان داشت: این گونه لباس‌ها که به نیت استفاده در زمستان خریده شده است و سرمای چندانی در آن سال حادث نشده که نیاز به استفاده آن باشد، خمس به آن تعلق نمی‌گیرد.

 

وی خرید کتاب برای استفاده‌های پژوهشی را نیز از مصادیق دیگر این اموال عنوان کرد و ابراز داشت: این‌گونه از وسایل به‌دلیل آنکه در معرض استفاده است، خمس به آن تعلق نمی‌گیرد.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) خرید این‌گونه وسایل اگر از طریق پس انداز انجام شده است و یا اگر مکلف پس از استفاده از این وسیله و قبل از مستهلک شدن، نیازش از این وسیله برطرف شده است را شامل حکمی خاص از اموال مشکوک به خمس بیان کرد و گفت: پس از برطرف شدن نیاز از وسیله، مراجع تقلید نظرات متفاوتی دارند که مکلف باید به مرجع تقلید خود برای احراز این حکم مراجعه کند.

 

حجت‌الاسلام اکبری گفت: اگر مکلف وسیله‌ای را که استفاده نمی‌کند به عنوان جنس کارکرده بفروشد و این پول تا پایان سال مالی مکلف به عنوان سرمایه در اموالش موجود باشد به آن خمس تعلق خواهد گرفت./837/پ202/ف2

ارسال نظرات