۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۳۰۱۳۱۷
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

علائم مؤمن براساس روایت امام سجاد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام سجاد(ع) مبنی بر علائم مؤمن، گفت: پرهیزکاری در خلوت، صدقه دادن در تنگدستی، شکیبایی در ناگواری، بردباری در خشم و راست گفتن به هنگام ترس از جمله این علائم هستند.
 امام سجاد عليه السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سید محمدرضا شفیعی، استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه دوشنبه(18 آبان ماه) در مراسم سوگواری امام حسین(ع) که در مسجد آیت الله شفیعی اهواز برگزار شد، با اشاره به این که میان مؤمن و مسلمان تفاوت وجود دارد، ابراز داشت: اسلام مرحله اولیه است که در آن انسان بر زبان شهادتین را جاریی و اعمال اسلامی را انجام می دهد اما در ایمان انسان با عقیده کامل، اعمال دینی را انجام می دهد؛ ایمان مرحله کامل تری نسبت به اسلام است.

 

وی با اشاره به حدیثی از امام سجاد(ع) مبنی بر علائم شخص مؤمن «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ: الْوَرَعُ فِی الْخَلْوَةِ وَ الصَّدَقَةُ فِی الْقِلَّةِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ» ادامه داد: این دارای پنج علامت است که نخستین آن پرهیزکاری و دوری از گناه در خلوت است؛ در ظاهر انسان به سبب برخی محدودیت ها گاهی نمی تواند دچار گناه شود و باید انسان را در خلوت گاه ها سنجید.

 

این مقام مسؤول با تأکید براین که چنین شخصی ایمان به قلب او نرسیده  چراکه اختلافی میان گناه در نهان و آشکارا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تأکید بسیاری شده که انسان مؤمن باطن او از ظاهرش باید بهتر و یا حداقل مساوی باشد؛ اگر ظاهر بهتر از باطن بود، انسان به سمت نفاق گرایش پیدا می کند.

 

حجت الاسلام شفیعی گفت: در حالات شهید مطهری ذکر شده که ایشان حتی در منزل خود هنگامی که می خواستند نماز بخوانند همچون لباس هنگام بیرون رفتن مسجد را می پوشیدند و خانه و بیرون برای او تفاوتی نداشت و در هنگام نماز آرایش واحدی داشت.

 

استاد حوزه و دانشگاه صدقه در حال تنگدستی را علامت دوم انسان مؤمن براساس روایت امام سجاد(ع) برشمرد و افزود: برخی ها تصور اشتباه را دارند که گمان می کنند که انسان در حالت پولداری باید به دیگران صدقه و کمک کند؛ اگر در حالت تنگدستی کمک کند، نشان دهنده مساوات و توجه به دیگر مؤمنان است.

 

وی با اشاره به این که باتوجه به روایت امام سجاد(ع) شکیبایی در ناگواری از دیگر علائم انسان مؤمن است، خاطرنشان کرد: انسان در مصیبت ها و سختی ها باید صبور باشد چراکه ایمان در این حالت خود را نشان می دهد.

 

این مقام مسؤول با اشاره به آیه قرآنی «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» بیان داشت: خداوند همه را مورد امتحان خود قرار می دهد؛ انسان امتحانات خود را از جانب خداوند بداند و اگر در برابر سختی ها صبر و یا بالاتر از آن خدا را شکر کرد، نشان دهنده مؤمن بودن آن است.

 

حجت الاسلام شفیعی ادامه داد: صبر مقام بالایی است به گونه ای که خداوند همه پیامبران را از این طریق امتحان کرده و نیز به همه ائمه اطهار(ع) مصیبت داده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه بردباری در حالت خشم را چهارمین علامت مؤمن براساس حدیثی از امام سجاد(ع) خواند و افزود: عصبانی شدن انسان عذر به شمار نمی آید چراکه هیچ شخصی در حالت آرامی، بی جهت بر دیگران خشمگین نمی شود؛ هنر کنترل عصبانیت است.

 

وی راست گفتن به هنگام ترس را آخرین علامت مؤمن براساس روایت امام سجاد(ع) خواند و خاطرنشان کرد: در همه روایات بر صداقت تأکید شده است و مؤمن دروغگو امکان ندارد؛ آیات و روایات انسان را از دروغ گفتن منع کرده اند.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که برخی افراد در حالت عادی و به سبب موقعیت دنیوی دروغ می گویند که این نشان دهنده عدم نفوذ ایمان در آنها است، ابراز داشت: گفته شده که شوخی دروغ نیز بر زبان انسان نباید جاری شود./9453/202/ب1

ارسال نظرات