۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۳۰۱۳۶۹
حجت‌الاسلام پناهیان:

ادبیات اقتدار امت اسلامی به صورت حماسی در اربعین جاری شود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام پناهیان گفت: محتوای روضه و عزاداری‌ها باید نسبت به گذشته که در قالب مظلومیت بوده تفاوت داشته باشد و امروز که ما در اوج اقتدار هستیم باید ادبیات اقتدار امت اسلامی به صورت حماسی در اربعین جاری شود.
301369 301369 301369 301369

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه پیش از ظهر امروز در همایش بزرگ خادمان و فعالان فرهنگی اربعین که در سالن اجتماعات سازمان حج وزیارت برگزار شد، گفت: ما در اربعین حسینی بر خوان اباعبدالله‌الحسین(ع) نشستیم و بنا نیست که فکر کنیم که چگونه این تجمع با عظمت را ایجاد کنیم زیرا این تجمع با عظمت با اراده الهی ایجاد شده است که ما در شکل‌گیری آن نقش نداشتیم حتی علمای نجف می‌فرمودند ما برای ترغیب مردم کاری نکردیم.

 

وی افزود: امروز که از ایران اسلامی دلها متوجه اربعین حسینی شده در اثر کار تبلیغات دینی نبوده این حرکت خودجوش فرهنگی بین مومنان، با توجه به حریت و آزادمنشی اباعبدالله‌الحسین(ع) در هر مذهب و مکتبی سبب این تجمع عظیم شد.

 

حجت‌الاسلام پناهیان عنوان کرد: امروز ما بر سر این سفره نشستیم تا بهره‌برداری خود را افزایش دهیم اربعین برکات خود را برای جهان اسلام روز به روز بیشتر خواهد کرد.

 

عاملی غیر از امام حسین برای پاکسازی ارواح انسان‌ها وجود ندارد

این پژوهشگر دینی اظهار داشت: به طور قطع ما غیر از امام حسین(ع) عاملی برای پاکسازی ارواح انسان‌ها ندرایم بنابراین هر کس می‌خواهد کار فرهنگی انجام دهد نخست باید سرمایه خود را برای موثرترین عامل که امام حسین(ع) است برنامه‌ریزی کند زیرا بر اساس فرمایش امام صادق(ع) ثواب زیارت امام حسین(ع) ثوابی نجومی دارد که اگر کسی آن را باور نداشته باشد باید مبانی تفکر خود را بازسازی کند.

 

وی افزود: موضوع زیارت امام حسین(ع) صرفا تعبدی نیست هزاران اقدام فرهنگی انجام می‌گیرد تا انسان به قلب سلیم دست یابد به طور قطع امام حسین(ع) با کمترین هزینه مادی و زمانی می‌تواند تاثیرات عمیق‌تر و ماندگارتر در روح انسان‌ها بگذارند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سفر اربعین، بیان داشت: ما باید با سفر اربعین به عنوان یک وظیفه برخورد کنیم خبرنگاران از حس و حال معنوی افراد نپرسید زیرا این حرکت سفر وظیفه است که باید در دل‌ها و اندیشه‌ها نهادینه شود همانگونه که مومنان در روز عاشورا احساس وجوب در عزاداری برای امام حسین(ع) را دارند.

 

ما باید نسبت به زیارت اربعین احساس وظیفه کنیم

وی افزود: در روایت است که فقرا سالی یک بار ثروتمدان دو بار برای زیارت کربلا بروند در حالیکه درباره حج چنین بحثی نشده و صرفا یک بار حج رفتن واجب است، حج وظیفه‌ای است که هر کس در عمر خود یک بار انجام دهد کافی است در حالیکه درباره زیارت امام حسین(ع) چیزی فراتر از این در روایات آمده است بنابراین ما باید نسبت به زیارت اربعین احساس وظیفه کنیم.

 

این پژوهشگر دینی در ادامه اظهار داشت: تکلیف با عاشقی و محبت به اهل‌بیت(ع) مغایرت ندارد این وظیفه در اربعین به دو دلیل اولویت دارد که امام حسن‌ عسگری(ع) آن را از شعائرالله و موعد تجمع برای مومنان در دوران غیبت دانستند.

 

تقویت تجمع مومنان وظیفه است

وی افزود: اگر سفارش امام هم نبود به دلیل تجمع مومنان انسان باید احساس وظیفه ‌کند زیرا تقویت تجمع مومنان یک وظیفه است که می‌تواند فراگیر شود دست‌اندرکاران در شعارها و تبلیغات موضوع احساس وظیفه برای اربعین را نهادینه کنند، امام راحل همدلی و همراهی ملت ایران و عراق بعد از تمام شدن جنگ را پیش از این بیان کرده بودند که سبب ایجاد قدرت عظیمی خواهد شد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امروز دشمنان اسلام جمعیت تروریست فرامرزی درست کردند تا به نام اسلام جنایت کنند پاسخ ما به این سرویس‌های امنیتی کشورهای استکباری که تلاش دارند چهره زشت و تخریبی از اسلام نشان دهند ایجاد وحدت قلوب ملت‌های جهان در اربعینی است که با دل‌دادگی صدها میلیون عاشق و علاقه‌مند به شهید مظلومی که سر از بدن او جدا شده باشد.

 

حضور در راهپیمایی اربعین به ظهور کمک می‌کند

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه اگر با حضور در اربعین می‌توانیم به ظهور کمک کنیم چرا شرکت نکنیم اظهار داشت: طی دو یا سه سال جمعیت تصاعدی افزایش پیدا کرده است اما هنوز در خور شان آن کاری انجام نشده است.

 

این پژوهشگر دینی افزود: زمانیکه یک توریست خارجی از این همایش بزرگ جهانی اطلاع ندارد به خاطر کوتاهی ما است در حالیکه دشمنان سالها بر علیه اسلام تبلیغ کردند ما باید کاری کنیم که مردم از اقصا نقاط جهان بیایند و این عشق و علاقه به امام حسین(ع) را مشاهده کنند، برای تبلیغ اسلام ناب و مقابله با ستمی که برای تخریب این اسلام انجام می‌شود وظیفه ما است که در این راهپیمایی شرکت کنیم.

 

راهپیمایی اربعین آدابی نظیر حج دارد

وی با اشاره به آداب راهپیمایی اربعین، گفت: درباره آداب این سفر امام صادق(ع) فرمودند: وقتی فردی برای زیارت جدم امام حسین(ع) خارج می‌شود دز حج به سر می‌برد بنابراین هر آنچه بر حاجی لازم است باید انجام دهد از جمله همراهی و مهربانی با همراهان، زیاد ذکر خدا گفتن، غسل کردن، نماز خواندن، صلوات، مواسات با برادران دینی، رعایت تقیه، حفظ آرامش جامعه لازم است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام در ادامه می‌فرمایند: در این مسیر باید ورع داشت و از خصومت و جدال پرهیز کرد، در روایت دیگری آمده خشوع و تواضع، حفظ کرامت نفس، پرهیز از زیادروی در استفاده از ضیافت گسترده الهی، کمک به همسفران فقیر، روزه گرفتن سه روز قبل از حرکت، خواندن دعای سفر، دوری از زینت، تجمل، شوخی و خصومت از دیگر آداب سفر اربعین است.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به محتوای روضه‌ و عزاداری‌ها در راهپیمایی اربعین گفت: محتوای روضه و عزاداری‌ها باید نسبت به گذشته در قالب مظلومیت بوده تفاوت داشته باشد امروز که ما در اوج اقتدار هستیم باید ادبیات اقتدار امت اسلامی به صورت حماسی در اربعین جاری شود.

 

این پژوهشگر دینی اظهار داشت: مهم ترین بنیانی که مردم عراق پی‌ریزی کردند محبت بی‌نظیری است که شیعه نسبت به اهل‌بیت(ع) دارد که ما نیز باید از آن پیروی کنیم باید ارتباط عاطفی قوی بین مومنان دیده شود مبادا از ابراز محبت غفلت کنیم، عظمت پذیرایی اربعین بعدها مشخص می‌شود. /807/201/ب1

ارسال نظرات