۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۳۰۱۴۲۶
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

علم حقوق نیازمند سه مؤلفه نظم، عدالت و اخلاق/ اسلامی سازی علوم منحصر به فقه و ارتباط با وحی است

خبرگزاری رسا ـ حکمت نیا نظریه‌ حقوقی استاد قربان نیا را تشریح کرد و گفت: این نظریه، دستگاه سه ضلعی است که سه مؤلفه نظم، عدالت و اخلاق را در حقوق لازم می‌شمارد؛ بعد از نظم و عدالت، حقوق به اخلاق نیاز دارد، زیرا سقف حقوق، کف اخلاق است و اگر در جامعه اخلاق نباشد، جامعه منهدم خواهد شد.
دکتر محمود حکمت نيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود حکمت نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیش از ظهر امروز در همایش «بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی فاجعه منا»‌ که در سالن شهید بهشتی دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به ابعاد فاجعه منا اظهار داشت: افراد شاخصی همچون ناصر قربان نیا، دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه و از اساتید دانشگاه در این فاجعه به شهادت رسیدند.

 

حکمت نیا به نظریه‌ حقوقی استاد قربان نیا اشاره کرد و گفت: این استاد دانشگاه نظریه‌ سه‌ ضلعی را در حقوق مطرح کرد که حاصل 22 سال زحمت و تلاش وی بود.

 

وی با اشاره به جزئیاتی از این نظریه ابراز داشت: این نظریه، دستگاه سه ضلعی است که سه مؤلفه نظم، عدالت و اخلاق را در حقوق لازم می‌شمارد؛ زیرا حقوق در دنیای معاصر دغدغه برقراری نظم را دارد و نظم بدون عدالت، روح ندارد و شاید ناعادلانه باشد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: بعد از نظم و عدالت، حقوق به اخلاق نیاز دارد، زیرا سقف حقوق، کف اخلاق است و اگر در جامعه اخلاق نباشد، جامعه منهدم خواهد شد و حضور اخلاق در حقوق، مبناساز است و حقوق نیز می‌تواند اخلاق ساز باشد.

 

وی اسلامی سازی علوم را منحصر در فقه و ارتباط با وحی خواند و یادآور شد: حضور فقه در حقوق و مبناسازی برای حقوق، نه فقط از باب ضرورت اجتماعی که طبق اصل چهارم قانون اساسی است.

 

حکمت نیا به طرح نظریه حقوقی ناصر قربان نیا در مقاله «فقه، حقوق و قرآن» اشاره و خاطرنشان کرد: مرحوم قربان نیا دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه بود که خدمات فراوانی به اسلام کرد و همیشه دانشجویان را به رعایت تقوا و تحصیل علم فرا می‌خواند./908/پ202/ف

ارسال نظرات