۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۹
کد خبر: ۳۰۱۵۸۶
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:

همایش و گردهمایی کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور نمی‌کند

خبرگزاری رسا ـ اسماعیل نیا گفت: رهبر معظم انقلاب مرتّباً بر موضوع اقتصاد مقاومتی تأکید دارند اما همه کاری که ما انجام می دهیم، عبارت است از همنشینی ها و همایش های بی فایده که علیرغم دستاوردهای بزرگ و مفید، هیچ نمود عملی خاصّی پیدا نمی کنند.
دکتر محمد اسماعيل نيا اقتصاد مقاومتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در چهارمین همایش ملّی منطقه ای راهکارهای تحقّق اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت، معدن و استخراج فلزات که همزمان با اختتامیه این نمایشگاه ها در محل تالار همایش های نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، دکتر محمّد اسماعیل نیا رییس کمیسیون کشاورزی و دکتر حمید رضا فولادگر رییس کمیسیون حمایت از تولید ملّی نیز حضور داشتند.


همایش ها و گردهمایی ها، به تنهایی کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور نمی کنند
در این مراسم که در جمع مدیران، صنعتگران و کارآفرینان برتر استان در زمینه های فولاد، سیمان، پتروشیمی و دیگر صنایع مادر استان برگزار می شد، محمّد اسماعیل نیا گفت: رهبر معظم انقلاب مرتّباً بر موضوع اقتصاد مقاومتی تأکید دارند اما همه کاری که ما انجام می دهیم، عبارت است از همنشینی ها و همایش های بی فایده که علیرغم دستاوردهای بزرگ و مفید، هیچ نمود عملی خاصّی پیدا نمی کنند.


وی افزود: این همایش چهارمین گردهمایی مدیران بخش خصوصی است. 29 و 30 آبان 93 با حضور دکتر علی لاریجانی برنامه مشابهی برگزار شد و رایزنی های مفیدی انجام و نتایج خوبی هم گرفته شد اما در عمل هیچکدام پیاده سازی نشد. افزون بر آن، در حوزه دام و طیور هم با حضور دکتر نعمت زاده و دکتر چیت چیان گردهمایی دیگری برگزار شد و همان نتایج کنسرسیوم 29 آبان تکرار شد. حقیقت آن است که این روند کمکی به پیشبرد عملی سیاست های اقتصاد مقاومتی نمی کند.


چه مشکلی وجود دارد که ما مشابه عرصه سیاسی، در عرصه اقتصادی نیز ابرقدرت نیستیم؟
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروزه ما در کشورمان، نیروهای متخصّص و دانشگاهی کم نیستند، ظرفیت های نخبگانی و تفکّرات خلاقانه نیز وجود دارد، وضعیت اکولوژیکی و پوشش های گیاهی متنوّع و تثبیت شده ای هم داریم، منابع عظیم نفت و گاز و انرژی های وابسته آن و ظرفیت های ناشناخته ای از فلزّات صنعتی و کمیاب نیز در اختیار ماست. همه اینها به همراه تجربه مدیریت جهادی در عرصه های مدیریتی و روحیه مقاومت در بدنه ملت، استعداد تبدیل جمهوری اسلامی به یک ابرقدرت اقتصادی را بوجود آورده است.


وی از حاضرین جلسه پرسید: اما چه مشکلی وجود دارد که ما ـ مشابه عرصه سیاسی ـ در عرصه اقتصادی نیز ابرقدرت نیستیم؟ اگر مشابه دوران دفاع مقدّس و با همان انگیزه های خالص، مدیریت جهادی و کار و تلاش در عرصه جهاد اقتصادی را سرلوحه کار خود قرار می دادیم و با انگیزه های تعاون محور و عقلانیّت محور گام برمی داشتیم، آیا بازهم امروز با معضلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کردیم؟


این نماینده مجلس ادامه داد: کره جنوبی کشوری است که از نظر مساحت، یک پنجم خراسان است. در حالی که آنها نفت و گاز، منابع و معادن و تنوّع گیاهی ما را ندارند، از ضریب هوشی و بدنه نخبگانی به مراتب ضعیف تری نسبت به ما برخوردارند و علاوه بر اینها، دائما با بلایای طبیعی و نا آرامی های جغرافیایی دست و پنجه نرم می کنند، چگونه است که نرخ سود بانکی در این کشور حدود 2 درصد و نرخ بیکاری زیر 3 درصد است؟


نخستین راهکار تحقّق اقتصاد مقاومتی؛ اتّحاد بخش خصوصی
اسماعیل نیا اتّحاد تشکّل های اقتصادی را یکی از راه های تحقّق سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: در حالی که سیمان ایرانی در بازار جهانی به قیمتی حدود 20 دلار فروخته می شود، کشورهایی مثل ترکیه سیمان خود را به قیمت 40 تا 50 دلار می فروشند ـ درحالی که کیفیت سیمان ایرانی اگر از نمونه تُرک آن بیشتر نباشد، کمتر نیست ـ.


وی ادامه داد: متأسفانه مشکل در عدم وجود اتّحاد و همبستگی میان تولید کننده های داخلی است. در حالی که در کشورهای دیگر، بخش خصوصی کاملا هماهنگ و یکپارچه بوده و از حمایت دولت نیز برخوردارند، در کشور ما یک دلال پیدا می شود و با سوء استفاده از عدم هماهنگی و اختلافات داخلی میان صاحبان صنایع و ایجاد یک میدان رقابت منفی، سرمایه ملی کشور را با قیمتی بسیار نازل وارد بازارجهانی می کند.


دومین راهکار تحقّق اقتصاد مقاومتی؛ اصلاح نظام اداری
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، با کُند و ناکارآمد خواندن نظام اداری کشور تصریح کرد: افزون بر تشکیل کنسرسیوم های اقتصادی به منظور ایجاد اتحاد و هماهنگی میان صنعتگران، بروکراسی اداری کشور نیز باید مشمول یک تحوّل بنیادی شود. یکی از مشکلات ما نظام اداری کند و ناکارآمد ماست که افزون بر جلوگیری از نشاط اقتصادی، گردش سرمایه ها را نیز کُند کرده و جذابیت های صنایع داخلی برای سرمایه گذاری را نیز از بین می برد.


سومین راهکار تحقّق اقتصاد مقاومتی؛ اصلاح نظام پولی و بانکی
اسماعیل نیا اظهار داشت: کارمزد در کشور ما به گونه ای تنظیم شده است که سپرده گذاری و انباشت سرمایه در بانک از سرمایه گذاری در بخش تولید به صرفه تر است. باید نظام نقدینگی و پولی ما طوری اصلاح شود که یک سرمایه دار، به جای سپرده گذاری در بانک و محروم کردن جامعه از سرمایه خود، میل به تحرّک اقتصادی و ایجاد بنگاه های اقتصادی زودبازده نظیر تولیدی ها پیدا کند.


وی افزود: نظام نقدینگی ما کارآمد نیست، درحالی که افراد نخبه و فرهیخته ای وجود دارند که می توانند مدیریت فضای اقتصادی کشور را بر عهده بگیرند. دکتر طیب نیا یکی از همین نیروهای با استعداد است اما متأسفانه تا حدود زیادی از ایشان، سلب قدرت شده است. ما نیاز داریم به یک فرمانده کارکشته در عرصه اقتصاد که قدرتهای زیاد به او بدهیم تا بتواند با تکیه بر نبوغ، قدرت و جسارت، نظام اقتصادی را متحوّل کند.


وزیر اقتصاد، جنگاوری با یک شمشیر چوبی!
اسماعیل نیا توضیح داد: در قبال نقصان های اقتصادی همچون نرخ سود بانکی و امثالهم نمی توان از وزیر اقتصاد سؤالی کرد؛ چرا که ایشان مشابه یک عضو هیأت مدیره عادی، یکی از اعضای عادی شورای پول و اعتبار است و هرگونه پیشنهاد و اصلاحاتی از طرف ایشان، به راحتی توسط اکثریت دیگر آراء سرکوب می شود. چرا تا این حد، قدرت را از وزیر اقتصاد سلب کرده ایم؟ در واقع، آقای طیّب نیا مثل جنگجویی است که در جنگ واقعی اقتصاد این روزهای کشور، فقط به یک شمشیر چوبی مسلّح است.


کادرسازی نخبگان، لازمه مدیریت جهادی در عرصه اقتصادی است
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به عدم وجود کادرسازی نخبگان در عرصه مدیریت اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: شکوفایی سرمایه انسانی و استعداد یابی نخبگان کشور امری حیاتی است. همانطور که در جنگ، نخبگان جنگی به سمت مناصب فرماندهی گسیل شدند، وزرای ما نیز باید تعدادی از نخبگان مدیریتی را برای گماردن در مناصب و مسئولیت ها تربیت کنند؛ همانطور که آقای طیب نیا خود تربیت شده شهید بهشتی هستند.


وی ضمن جمع بندی سخنان خود، تاکید کرد: در شرایط کنونی کشور، باید جناح بندی ها و بازیهای سیاسی را کنار بگذاریم و با وحدت و همدلی، مشکلات را حل کنیم. امروزه اگر در حوزه ای مشکلی وجود دارد، راه حل های قوی و مفیدی نیز برای حل آن در اختیار داریم و نباید با سیاه نمایی، مردم را ناامید کنیم.


اسماعیل نیا در انتها ابراز امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم با انسجام ملی و همدلی عمومی، راه امام راحل را ادامه دهیم و با پاسداری از خون پاک شهدا، نظام جمهوری اسلامی را که ودیعه ای الهی است، به صاحب واقعی آن یعنی امام عصر (عج) تحویل دهیم./863/201/ب1

ارسال نظرات