۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۳۰۱۶۰۷

بازخوانی منطق و محتوای نشست وین 3

خبرگزاری رسا ـ رایزنی‌های آشکار و پنهان برای نشست وین 3 در جریان است و این در حالی است که راهبرد مبارزه با تروریسم و احترام به حاکمیت سیاسی سوریه و تکیه بر منطق راه‌حل سوری ـ سوری با فعال شدن اقدامات نظامی هوایی و زمینی، به زودی به نتایج مؤثر مقدماتی خواهد رسید.
تروريسم

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، رایزنی‌های آشکار و پنهان برای نشست وین 3 در جریان است و این در حالی است که راهبرد مبارزه با تروریسم و احترام به حاکمیت سیاسی سوریه و تکیه بر منطق راه‌حل سوری ـ سوری با فعال شدن اقدامات نظامی هوایی و زمینی، به زودی به نتایج مؤثر مقدماتی خواهد رسید.

 

غربی‌ها و به ویژه امریکا، انگلیس و فرانسه، از حضور نظامی قدرتمند روسیه در سوریه دچار غافلگیری شده و در ارزیابی‌های امنیتی خود دست به تغییراتی زده‌اند و تهدید روسیه را برجسته‌تر از گذشته نشان می‌دهند. واکنش‌های نظامی، تسلیحاتی و امنیتی در قبال روسیه تا حدودی روس‌ها را نگران کرده و نمی‌خواهند همانند پرونده اوکراین، هزینه‌های زیادی را متحمل شوند. سقوط هواپیمای مسافربری روس‌ها در نزدیکی شرم‌الشیخ، یک هشدار امریکایی به روس‌ها بود که یادآور حمله موشکی ناو امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران طی جنگ تحمیلی به ایران است.

 

روس‌ها اینگونه ارزیابی می‌کنند که اگر مسئله در حد تحویل موشک‌های ضد هوایی با برد تقریبی 18 کیلومتر باشد، با گمانه‌زنی‌های دیگر که بخشی از سیستم‌های لیزری برنامه نظام جنگ ستارگان باشد، نتیجه متفاوتی می‌توان گرفت و تدابیر روسیه و واکنش‌های احتمالی به این اقدام ضدانسانی فرق خواهد کرد.

 

در گمانه‌ اول، روس‌ها از طریق سیاست نظامی مشت آهنین، مهمات هسته‌ای با غنای پایین را دردستور کار دارند ولی در قبال گمانه‌دوم، باید به امریکایی‌ها پاسخ بگویند. فقدان پاسخ روس‌ها به این رخداد امنیتی، کارنامه عملیات‌های نظامی روسیه در سوریه را مخدوش خواهد کرد.

 

این در حالی است که امریکا و دیگر شرکایش فاقد راهبرد مؤثر عملیاتی در سوریه هستند و امیدوارند و دعا می‌کنند که روسیه با ارعابی که در شرم‌الشیخ روبه‌رو شده، از شدت و وسعت و سرعت اقدامات نظامی خود در سوریه بکاهد و مواضع سیاسی در نشست وین را تعدیل نماید.

 

تمرکز روس‌ها بر حفظ ساختارهای نظامی، امنیتی و سیاسی سوریه، جای مانور جدیدی برای تیم حامیان تروریسم در نشست وین 3 به وجود آورده است و حتی جراید صهیونیستی اینگونه تبلیغ می‌کنند که ژنرال مملوک به گزینه روس‌ها در آینده سیاسی سوریه تبدیل شده است. این بدان معناست که روس‌ها علاقه‌مند هستند بخشی از هزینه‌های مذاکرات را با ایران تقسیم کنند، لذا در نشست وین 3 چنانچه موضوعات احتمالی اولویت‌سنجی شوند، تأکید و تحکیم ممنوعیت هر گونه مداخله سیاسی و امنیتی در سوریه و حفظ بشار اسد و ضرورت شکل‌دهی به گفت‌وگوهای سوری ـ سوری و مبارزه با تروریسم، در صدر محورهای الزامی در دیپلماسی مقاومتی قرار می‌گیرند. کوچک‌ترین عقب‌نشینی در عناوین فوق‌، سرنوشت و ماهیت و روند تحولات در آینده را رقم خواهد زد و مقاومت پنج‌ساله در این کشور و شهدای گرانقدر و استقامت مردم و نظام سیاسی سوریه را نادیده خواهد گرفت و پیامدهای سنگینی بر معادله مقاومت منطقه‌ای برجای خواهد گذاشت. پشتوانه دیپلماسی مقاومتی، معادله میدانی است که ابتکار عمل و برتری را در اختیار سوریه و شرکای آن حفظ کرده است./998/د101/ف

 

منبع: روزنامه جوان

 

ارسال نظرات