۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۳۰۱۶۴۹
آیت الله علما:

شاعران نقش مهمی در جهت ارتقای فرهنگ و علم جامعه دارند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علما با تاکید براین که شاعران حق اساسی در راستای ارتقای فرهنگ و علم بر جامعه دارند، گفت: خداوند در قرآن کریم توجه خاصی به علم و هنر دارد و به قلم قسم یاد می کند.
آيت الله علما 90

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه در کنگره ملی بزرگداشت مقام ادبی شاعر انقلاب، احمد عزیزی که پیش از ظهر امروز در مجتمع فرهنگی انتظار کرمانشاه برگزار شد با آروزی شفا و سلامتی برای این هنرمند، اظهار داشت: از اداره کل فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان که در برگزاری این مراسم اهتمام داشته اند و‌به پاس ذوق و قریحه شعری این شاعر انقلابی تلاش کرده اند باید قدردانی کرد.


نماینده ولی فقیه در کرمانشاه با تاکید براین که شاعران حق اساسی در راستای ارتقای فرهنگ و علم بر جامعه دارند، تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم توجه خاصی به علم و هنر دارد و به قلم قسم یاد می کند.


آیت الله علما با اشاره به فرموده امیرمومنان حضرت علی(ع) مبنی بر سفارش به امام مجتبی(ع) بر توجه به آثار علم برآگاهی از اوضاع و ادوار در طول تاریخ افزود: با کمک علم و ‌دانش می توان همه دوران را درک کرد حتی اگر سالها پیش باشد، چرا که مفهوم و آثار علم نسل به نسل منتقل می شود.


وی ابراز داشت: خداوند به رسول اکرم(ص) فرمان به خواندن می دهد و ‌این امر مهم نشان دهنده نقش قلم و تاثیرگذاری آن است.


امام جمعه کرمانشاه افزود: خوشبختانه اشعار هنرمندان در جامعه ما توأم با اخلاق، عرفان و معنویت است و در راستای انتقال مفهوم و ترویج فرهنگ اسلامی، همراه با استدلال و برهان است.


وی با اشاره به اینکه زنده یاد علامه طباطبایی به عنوان فیلسوف شرق که در دنیا، عالم و فقیهی شناخته شده است، خاطرنشان کرد: این فقیه ربانی در مواضع و سخنان خود در فلسفه و‌ عرفان گاه به اشعار مولانا تمسک می جست و جهت به کار بردن برهان و استدلال مباحث دینی از اشعار متناسب این شاعر بهره مند می شد.


آیت الله علما با اشاره به مجموعه سبزواری به عنوان کتب درسی و حوزی که سال ها قبل در مسجد عمادالدوله کرمانشاه نیز تدریس می شد، افزود: برخی علامه ها شرحی بر مثنوی و آثار فاخر شاعرانی چون حافظ و سعدی داشته اند چراکه این فیلسوفان و متکلمان فلسفه غرب و شرق را به خوبی درک کرده اند و عرفان و اخلاق و روش صحیح زندگی را حفظ کرده اند.


نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه با اشاره به فرمایش امام(ره) مبنی برآن که سرنیزه ها را باید تبدیل به قلم کرد، اظهار داشت: شاعران حق اخلاقی و اجتماعی بر گردن جامعه دارند زیرا دانش و شعر خود را با قرآن، فلسفه و عرفان همراه می کنند، بنابراین برای تکریم قلم که محتوای آن جامعه را محفوظ می دارد و برای نسل جوان باید بیشتر تلاش کرد و از آنها حمایت به عمل آورد./967/202/ب1

ارسال نظرات