۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۳۰۱۶۸۴
آیت الله نمازی:

گناه عامل سقوط انسان است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه درکاشان با تأکید بر این که گناه عامل سقوط و تنزل جایگاه انسان در نزد خدا است، گفت: گناه عامل سقوط انسان است.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه درکاشان ظهر امروز در مراسم معرفی فرمانده پایگاه بسیج طلاب مدرسه علمیه آیت الله مدنی کاشانی در جمع روحانیون و طلاب این مدرسه با طرح این سؤوال که علت و انگیزه طلاب جوان از تحصیل در مدرسه علمیه چیست و به دنبال چه هدفی هستند گفت: ورود جوانان به حوزه های علمیه باید برای کسب معارف الهی، تقرّب الی الله و تهذیب نفس و طهارت و بعد از آن ارشاد جامعه و تبلیغ معارف الهی باشد.

 

وی با اشاره به این که  عده ای  اندک و نادر ممکن است حضور در حوزه را برای تدریس و با سواد شدن برای رسیدن به صندلی قضاوت و نمایندگی مجلس و یا امامت جمعه بخواهند، گفت: عده ای ممکن است کسب علم را در حوزه را برای رسیدن به برخی از پست و مناصب معنوی و فرهنگی در جمهوری اسلامی بخواهند.

 

آیت الله نمازی تأکید کرد: براساس تجربه 50 ساله ام اولین چیزی که طالب علم باید به آن توجه داشته باشد نیت صادق و نیت خالص و اخلاص در انتخاب راه و مقصد است.

 

وی با اشاره به این که طالب علم اولین عملی که باید به آن توجه داشته باشد اصلاح نیت است، یاد آورشد: طالب علم نباید برای کسب پست و مقام، منصب امامت، قضاوت، مجلس و سفارت باشد، بلکه باید نیت را  برای خدا اصلاح و خالص کرد چون هیچ انگیزه و عاملی جزء تقرب به ساحت قدس حضرت ربوبی در ذهن و ذکر و قلب حافظه افراد نباشد.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان گفت: بعد از این مسائل اگر انسان به مقامات علمی و معنوی رسید زمینه برای تبلیغ اسلام، معارف الهی، تهذیب نفوس و اصلاح جامعه برایش فراهم می شود.

 

طالب علم باید مجهز با دو بال علم و بال پاکی و طهارت باشد

آیت الله نمازی با تأکید بر این که طالب علم باید مجهز با دو بال علم و بال پاکی و طهارت باشد، گفت: خداوند طاهر و مطهر است و توابین و مطهرین را دوست دارد از این رو اگر طالب علم به گناه  و جهل آلوده بوده و خالص  نباشد و انگیزه اش از کسب علم آب و نان، شهرت، منصب و مقام باشد نمی تواند جامعه را پاکسازی کند.

 

عضو جامه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که طالب علم باید پاکیزه از جهالت و ظلمت و تاریکی باشد، یاد آورشد: طالب علم باید از اراده قوی و تصمیم جدی برای تطهیر و طهارت برخوردار باشد و مصمم باشد و در مسؤولیت طلبگی خود با بی خیالی و سهل انگاری و باری به هرجهت برخورد نکند.

 

آیت الله نمازی طالب علم را دارای باید ها و نباید هایی دانست و افزود: اولین بایدهای طالب علم طهارت قلب است، قلب طالب علم باید پاک و مطهر بوده و هیچ چیزی غیر خدا و محبت به خدا نباشد؛ قلب و وجود انسان باید لبریز از محبت به خدا بوده و خلاء در قلب او وجود نداشته باشد تا چیز دیگری در آن لانه کند چرا که حب دنیا برای طالب علم سم است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: قلب طالب علم نباید لانه شیطان و محل وسوسه شیطان باشد چون طلب باید قلب و زبانش پاک باشد، طالب علم اگر اهل بهشت است زبانش نباید مجرای سخن دروغ باشد بلکه قلب و زبان و چشم او باید پاک و آلوده به نگاه های شهوت آمیز نباشد و دست او معترض به مال دیگران نباشد.

 

آیت الله نمازی در ادامه با تأکید بر این که محبت دنیا نباید در دل طالب علم باشد، گفت: سراسر وجود طالب علم باید شفاف باشد،  شفاف از معرفت و پاکی باشد و مخلوط با ناخالصی ها نباشد، از این رو طالب علم اگر می خواهد دیگران را هدایت کند در مقیاس هرگناهی که انجام می دهد  باید مغرفت کند چون گناه ازکسی است که از مدار توحید خارج شده باشد.

 

وی افزود: گناه برای همه افراد، همه اقوام، همه اصناف به ویژه برای طالب علم مضر و مخرب است چون طالب علم سرمایه اش معرفت و پاکی و طهارت است که اگر آلوده شود سرمایه اش را مانند تاجر ورشکسته از دست داده است.

 

گناه عامل سقوط انسان است          

نماینده ولی فقیه درکاشان با تأکید بر این که گناه عامل سقوط و  تنزل جایگاه انسان در نزد خدا است، افزود: گناه عامل سقوط انسان است، از این رو وقتی حضرت آدم حرف شیطان را گوش کرد از بهشت تبعید شد و اگر فرزندان حضرت آدم هم حرف شیطان را گوش و هوای نفس را به دستورات الهی مقدم بدانند سقوط خواهند کرد.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به چندین آیه از قرآن که گناه را عامل سقوط انسان دانسته است، گفت: خداوند در آیه 87 سوره مائده می فرماید، نافرمانی نکنید و  از خط قرمز ها عبور نکنید، خدا گناهکاران را دوست ندارد، گناه نکنید چه  گناه ظاهر و چه باطن و آنهایی که به دنبال سرکشی و گناه هستند به زودی مجازات خواهند شد، پس گناه وجب عذاب الهی است.

 

آیت الله نمازی در ادامه طالب علم را نیازمند ضبط و حافظه دانست و افزود: گناه یکی از چیزهایی  است که عامل فراموشی و نسیان می شود چون گناه حافظه انسان را دچار اخلال و عامل فراموشی در انسان می شود.

 

وی با اشاره به این که گناه باعث محرومیت از عبادت، خلوت و انس با خدا، مناجات، زمزمه شبانگاهی و سحرگاهان با خدای سبحان می شود، گفت: ابن مسعود یکی از یاران پیامبر از پیامبر اکرم نقل می کند، از گناهان بپرهیزید چون  گناهان از بین برنده و نابود کننده کارهای ارزشی است، از این رو گناه توفیق کسب علم و عبادت را از انسان می گیرد.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان همچنین با بیان این که هیچ چیزی در کام بندگان خدا شیرین تر از مناجات با خدا نیست گفت: عشق به خدا و معرفت الله خواب را از اهل اش می گیرد.

شایان ذکر است در پایان این مراسم حجت الاسلام محمدرضایی به عنوان فرمانده جدید پایگاه بسیج طلاب مدرسه آیت الله مدنی کاشانی معرفی و از خدمات حجت الاسلام محمود مهدی پور فرمانده سابق این پایگاه تقدیرو تجلیل شد./1307/پ202/ج1

ارسال نظرات