۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۳۰۱۷۲۸

چند خبر کوتاه از استان قزوین

خبرگزاری رسا ـ برگزاری جشنواره رضوی در دانشگاه امام خمینی قزوین، راه‌اندازی بخش تخصصی قرآن و حدیث در کتابخانه امام صادق(ع) و تشکیل شورای قرآنی در بنیاد شهید قزوین از جمله اخبار کوتاه قزوین است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، همایش رضوی نیز در دو بخش نوای رضوی، سرود و تواشیح با اجرای زنده گروه‌های برتر تواشیح و بخش مقاله‌نویسی با ارائه مقالات برتر با موضوع همدلی و همگرایی بین پیروان ادیان و مذاهب در آموزه‌های رضوی برگزار می‌شود.

 

این همایش با حضور مدیران وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مسؤولان دانشگاه و استان، شخصیت‌های علمی و فرهنگی برجسته در تالار اجتماعات آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی استان قزوین برگزار می‌شود.

 

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در سال گذشته با همکاری بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار و این دوره از جشنواره با محوریت 14 دانشگاه در 15 بخش کلید خورد.

 

دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نیز در دو بخش نوای رضوی شامل سرود، تواشیح و همچنین مقاله‌نویسی در این جشنواره شرکت می‌کند.

 

مرحله مقدماتی این مسابقات در روز دوشنبه 11 آبان ماه با حضور داوران برجسته تواشیح برگزار شد که از تعداد گروههای شرکت‌کننده، 6 گروه از 6 دانشگاه در بخش‌های سرود و تواشیح با بالاترین امتیاز انتخاب شدند.

 

بخش مقاله‌نویسی این جشنواره نیز با ارائه مقالات برتر و با موضوع همدلی و همگرایی بین پیروان ادیان و مذاهب در آموزه‌های رضوی داوری شد؛ در این داوری سه مقاله از دانشگاه‌های دولتی زنجان، مقاله مشترک دانشگاه بجنورد و فردوسی مشهد و بین‌المللی امام خمینی انتخاب شد.

 

مراسم معرفی و تقدیر از هشت مقاله برتر نیز در اختتامیه جشنواره رضوی سال جاری صورت می‌گیرد؛ مرحله نهایی مسابقات با شرکت 6 گروه برگزیده در 25 آبان ماه سال جاری به‌طور زنده در حضور داوران برجسته کشوری و در جمع مدیران استانی، نمایندگانی از وزارت علوم و تحقیقات، بنیاد بین‏‌المللی امام رضا(ع) و دانشگاهیان در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی استان قزوین برگزار می‌شود.

 

راه‌اندازی بخش تخصصی قرآن و حدیث در کتابخانه امام صادق(ع)

مهدی رمضانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت تشریح برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، گفت: توسعه و تبیین فرهنگ کتابخوانی با محوریت کودک و نوجوان از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های استان است.

 

وی با بیان اینکه در راستای رشد فرهنگ کتابخانی در بین کودکان تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش به امضاء رسیده است، افزود: در راستای اجرایی شدن این تفاهم نامه و توسعه کتابخوانی در بین دانش‌آموزان 10 هزار جلد کتاب در هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار توزیع خواهد شد.

 

این مسؤول ادامه داد: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به اینکه وضعیت کتابخوانی در استان پیرو نظام فرهنگی کشور است و مجزا از آن نیست، افزود: طبق سند چشم انداز نهضت مطالعه کشور که سه شاخصه مهم ارزیابی این حوزه یعنی تعداد کتابخانه‌ها و زیربنای فضای مطالعه، سرانه تعداد کتاب و سرانه عضو وجود دارد.

 

رمضانی از تصویب سند چشم‌انداز انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و اضافه کرد: این سند نقشه راهی برای پیشرفت در حوزه کتاب ‌و کتابخوانی محسوب می‌شود، که بر طبق واقعیت‌ها و ظرفیت‌های موجود استان تدوین شده و به دو بخش کوتاه مدت یک ساله و بلند مدت 5 ساله تقسیم می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه تعداد کتابخانه‌های استان که تا اسفند سال‌گذشته 49 باب بوده و در بین استان‌ها دارای رتبه‌ی 29 بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: آمار اعضای کتابخانه‌ها در این مدت 54 هزار نفر بوده است که منجر به اختصاص رتبه 15 کشور شده بود و این آمار در حال حاضر به 57 هزار نفر رسیده است و مقایسه تعداد کتابخانه‌ها با آمار اعضاء نشان دهنده تمایل مردم قزوین به کتابخوانی و عضویت در کتابخانه دارد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اضافه کرد: افتتاح بخش قرآن و حدیث کتابخانه امام صادق(ع) با 15 هزار جلد کتاب تخصصی قرآن به عنوان کتابخانه ‌ویژ‌ه‌ای در استان که در بحث قرآن و حدیث در حال فعالیت است از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در استان خواهد بود.

 

این مسؤول با اشاره به سرانه کتاب در استان گفت: در خصوص سرانه کتاب به ازای هر نفر باید چهار جلد کتاب در کتابخانه‌های استان وجود داشته باشد که در استان قزوین 800 هزار جلد کتاب است و سرانه زیربنای کتابخانه نیز باید به ازای هر 100 نفر 8 مترمربع باشد در حالی که این آمار در قزوین 28 هزار مترمربع است.

 

رمضانی در پایان با اشاره به اهم برنامه‌های این هفته گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه در قزوین، افتتاح 5 باب کتابخانه، برگزاری نشست کتاب خوان، برگزاری مسابقات کتابخوانی و نقاشی و قصه گویی، نقد و بررسی کتاب‌های مختلف، عضویت رایگان در کتابخانه‌های استان در روز 24 آبان، افتتاح ایستگاه مطالعه دانش‌آموزی در مدارس، نشست کتابخوانی حول محور کتابخوانان نابینا، رونمایی از کتاب حاج حمزه، افتتاح کتابخانه اقبالیه از جمله برنامه‌هایی این هفته است.

 

تشکیل شورای قرآنی در بنیاد شهید قزوین

 احسان‌الله لنکرانی، معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین در جلسه شورای هماهنگی امور قرآنی  که امروز، 20 آبان‌ماه در کانون فرهنگی شاهد برگزار شد، از تشکیل شورای قرآنی در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین خبر داد.

 

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین با اشاره به اینکه برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی باید کاربردی باشد، افزود: در این راستا تشکیل شورای قرآنی و فعال‌سازی انجمن قرآنی نقش بسزایی در تحقق این هدف داشته تا برنامه‌ها به نحو مطلوبی اجرایی شود.

 

این مسؤول اظهار کرد: شورای قرآنی با هدف پر محتوا شدن و اثر بخش بودن برنامه‌ها و تحول و پویایی فعالیت‌های قرآنی جامعه هدف، در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین تشکیل می‌شود.

 

وی پیشبرد فعالیت‌های قرآنی براساس دستورالعمل ارائه شده، بهره‌گیری از حمایت سازمان‌ها، نهادها و کمک‌های مردمی در راستای اجرایی کردن برنامه‌ها و جذب اعضای جدید از بین افراد قرآنی جامعه هدف را از جمله وظایف شورای قرآنی برشمرد و ادامه داد: مشارکت، مشاوره، اجراء و مدیریت برنامه‌های قرآنی و تلاش و برنامه‌ریزی برای تشکیل، ترویج و توسعه جلسات قرآنی در منازل خانواده‌های شاهد و ایثارگر را از دیگر وظایف این شورا است.

 

لنکرانی در پایان با اشاره به اینکه باید با هدف ترویج فرهنگ و اجرایی کردن طرح‌های قرآنی از پتانسیل‌های جامعه هدف استفاده بهینه کرد، گفت: در این راستا باید اطلاع‌رسانی‌های لازم به محموعه افراد صورت بگیرد./955/203/ب2

ارسال نظرات