۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۳۰۱۷۹۳
حجت‌الاسلام پناهیان:

نشریات دانشجویی باید به سمت شفاف‌سازی و جا بازکردن ادبیات نو بروند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: باید به سمت شفاف‌سازی و جا بازکردن ادبیات نو رفت، وقتی فضا برای ادبیات نو باز شود ابعادی از حقیقت گفته می‌شود که تا کنون گفته نشده است.
301744 301744 301744 301739 301744 301744

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی که در دانشگاه تهران دانشکده علوم پایه تالار شهید دهشور برگزار شد، گفت: ما برای بیان حقایق محدود در ادبیات نیستیم و باید همواره تولید ادبیات داشته باشیم.

 

وی افزود: امروز فقر در تولید ادبیات مقداری حقایق موجود در جامعه ما را رنج می‌دهد که رهبر معظم انقلاب چندین مرتبه در این زمینه صحبت‌هایی داشتند.

 

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: برخی بدون تولید ادبیات نو همواره با ادبیات مندرس حقایق را بیان می‌کنند که گویای حقایق نیست در حالیکه ذائقه انسان دوست دارد کلمات جدید را وارد محاوره خود کند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان اظهار داشت: انتقال مفهوم با ادبیات نو گاهی ضرورت است اما در ادبیات دینی و انقلابی این مساله کم اتفاق افتاده که نه به خاطر بی‌توجهی بلکه به علت بی‌ذوقی اینگونه شده است.

 

امام راحل و رهبر معظم انقلاب تولیدکننده ادبیات انقلابی نو بودند

وی بیان داشت: امام راحل و رهبر معظم انقلاب تولیدکننده ادبیات انقلابی نو بودند، بسیاری از علما بودند که ادبیات کمتری تولید کردند بنابراین صدای آنها کمتر به گوش مردم رسیده است.

 

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: در طول 30 سال گذشته به ویژه در دانشگاه‌ها دیده می‌شود که گروه‌هایی تولیدکننده ادبیاتی برای رقیب خود بودند تا آنها را در چالش قرار دهند، به عنوان مثال باید بررسی شود کلمه ارزش‌ها، گفتمان ارزشی یا آرمان‌های ارزشی از کجا آمده است.

 

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: کسی که به تو می‌گوید ارزشی هستی و خود نقطه مقابل را انتخاب می‌کند خود را واقع بین معرفی می‌کند و ارزش‌ها را مقابل واقع بینی قرار می‌دهد تا شما دنبال او باشید که ثابت کنید ارزش‌های شما عین واقعیت است او کار خود را کرده است.

 

امروز باید با ادبیات مقتدرانه از حق دفاع کرد

وی با اشاره به ادبیات عزداری عنوان کرد: امروز شما باید ادبیات مظلومانه خود را در ارتباط با امام حسین(ع) تغیر دهید باید مقتدرانه از حق دفاع کنید برخی که جهان را گرفتند هنوز دارند از موضع مظلومیت وارد می‌شود و این اشتباه است ما نباید اجازه دهیم ادبیات مظلومیت را به ما تحمیل کنند.

 

این پژوهشگر دینی اظهار داشت: شما نشریات دانشجویی باید بررسی کنید که کلماتی مانند اصول‌گرا یا  اصلاح‌طلب از کجا آمده است نباید نشریات دانشجویی ادبیات نشریات دیگر را تکرار کند باید متفاوت حرف بزند و مراقب باشد که برخی ادبیات‌ها به گفتمان‌های دروغین کشیده نشود.

 

دانشجویان دست از تاریخ معاصر انقلاب برندارند

حجت‌الاسلام پناهیان بیان داشت: شما دانشجویان دست از تاریخ معاصر انقلاب برندارید اگر تاریخ معاصر را مطالعه کنید می‌بینید جریان‌های که امروز در گفتگو با غرب تندروی می‌کنند 20 سال پیش علیه رهبری مقاله می‌نوشتند که انقلاب از بین رفت.

 

وی افزود: باید آدم‌ها را با تاریخ آنها بشناسید، جریان‌هایی که گفتمان‌های دورغین تولید می‌کنند را شناخته و جلوی آنها را بگیرید، امروز برخی فرهیختگان جامعه برای مخالفت با اسلام متحجر در موضع اسلام لندنی قرار گرفته و در تاریکی علیه اسلام حقیقی شمشیر می‌زنند، این ترتیب نمی‌دانند از چه دفاع کرده و بر سر چه می‌زنند.

 

باید به سمت شفاف‌سازی و جا بازکردن ادبیات نو رفت

استاد حوزه علمیه بیان داشت: باید به سمت شفاف‌سازی و جا بازکردن ادبیات نو رفت، شما وقتی فضا را برای ادبیات نو باز کنید ابعادی از حقیقت گفته می‌شود که تا کنون گفته نشده است.

 

حجت‌الاسلام پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: اگر شما سراغ ادبیات نو بروید بسیاری از آیات قرآن و روایات کلیدی شیعه مشهور خواهد شد اما باید بدانید که کار اسلام با همین چند ادبیات به اتمام نمیرسد بلکه شما تازه به ساحلی از دریای حقایق ناب الهی رسیدید، وقتی شما بنا داشته باشید حرف تازه بزنید به قسمت‌های حقایق دینی و تاریخی خواهید رسید./807/202/ب1

ارسال نظرات