۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۳۰۱۸۰۷
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

رسانه ملی برنامه‌هایی در جهت تقویت بنیان خانواده بسازد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با انتقاد از رسانه به خاطر نداشتن برنامه‌های تربیتی مناسب جهت ایجاد استحکام لازم در خانواده‌ها، گفت: گاهی فیلم‌های سینمایی در کشور ساخته می‌شود که در کنار نقاط تاریک آن هشدارهای خوبی به خانواده‌ها می‌دهد؛ اما رسانه ملی این نکات را با وجود داشتن هجم بیشتری از مخاطبان لحاظ نمی‌کند.
ازدواج مناسب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام اسدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز 20 آبان در کارگاه تربیت مدرس «ازدواج مناسب در جوانان» که در تالار شهید چمران برگزار شد، به بیان دلایل نداشتن ازدواج موفق در خانواده ها پرداخت.

 

استاد دانشگاه هیچ ارگانی و نهادی را به اندازه خانواده در رشد ازدواج در کشور موثر ندانست و گفت: باید آداب و رسومی که شرایط انجام ازدواج آسان و راحت را در کشور از میان می‌برد، تغییر داد تا با رشد ازدواج در کشور روبه رو شویم.

 

حجت السلام اسدی کاهش دادن آمار طلاق را تنها در صورت مراقبت خانواده‌ها و افراد از زندگی خود دانست و افزود: نباید اجازه داد طلاق در ازدواج‌های دانشجویی رشد یابد و می‌توان آمار دو درصد طلاق در این ازدواج‌‌ها را نیز کاهش داد.

 

وی با بیان این که طلاق در گذشته در میان خانواده‌ها واژه سنگینی بوده است؛ اما امروز تبلیغات غربی به دنبال عادی سازی طلاق در میان حانواده‌های اسلامی است که باید به این نکته نیز توجه شود، اظهار کرد: مهم ترین موضوع در داشتن ازدواج‌های موفق در کشور نقش اثرگذار خانواده است.

 

دلایل طلاق در جامعه

وی افزود: خانواده مهم ترین نهاد اجتماعی در هر کشوری محسوب می‌شود و اگر امروز ایران در رساندن جوانان خود به ازدواج (11 میلیون جوان مجرد) و از طرفی ایجاد پایداری در ازدواج( رشد طلاق در کشور) دچار مشکل است باید به دنبال دلایل آن در کانون خانواده بود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این نکته که اگر آمارهای ارائه شده در خصوص کاهش ازدواج و به طبع رشد طلاق در ایران صحت داشته باشد ما با زلزله اجتماعی در کشور روبه رو خواهیم بود، تصریح کرد: اگر بر اساس آمارها از هر چها ازدواج در ایران یکی به طلاق منجر شود و یکی در شرف طلاق باشد باید گفت زلزله اجتماعی به بزرگی 10 ریشتر ایران را در بر گرفته است.

 

حجت الاسلام اسدی ادامه داد: زلزله اجتماعی به این معنا است که باید همه ملت ایران در رفع این مشکل بزرگ همت گمارند و از تمام پتانسیل کشور جهت رشد جمعیت استفاده شود.

 

شاخصه‌های مهم داشتن ازدواج پایدار

وی رضایت‌مندی از زندگی را یکی از شاخصه‌های مهم داشتن ازدواج پایدار دانست و بیان داشت: خانواده‌ای سالم است که میزان رضایت‌مندی اعضای آن از یکدیگر بسیار بالا باشد و رضایت‌مندی در صورت داشتن اخلاق اسلامی در زندگی شکل خواهد گرفت.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با طرح این پرسش که چرا باید از هر ازدواج در تهران یکی در همان پنج سال اول به طلاق منجر شود؟ بیان داشت: بر اساس آمار اعلام شده در پایتخت ایران از هر چهار ازدواج انجام شده یکی در همان پنج سال اول زندگی راه جدایی را دنبال می‌کند که این نشان از ضعف فرهنگی در کشور دارد.

 

حجت السلام اسدی افزود: این در حالی است که یک ازدواج نیز در برهه طلاق و کش و قوس‌های دادگاه است، یک ازدواج در طلاق عاطفی به سر می‌برد و تنها از هر چهار ازدواج یک زوج توانسته است از زندگی خود به رضایت‌مندی برسد.

 

وی هدف خداوند از قرار دادن دختر و پسر در کنار یکدیگر در قالب ازدواج را آرامش دانست و بیان داشت: امیرمومنان(ع) هنگام ورود به خانه با دیدن حضرت زهرا (س) غمهای خود را فراموش می‌کردند؛ اما امروزه بسیاری از زوجین توان دیدن همسر خود را ندارند و این نکته جای تعجب دارد.

 

بسیج همگانی جهت رشد نرخ جمعیتی در کشور

وی بسیج همگانی جهت رشد نرخ جمعیتی در کشور را خواستار شد و ضمن تاکید بر رشد آمار ازدواج در کشور  خاطرنشان کرد: قبل از این‌که فرزندآوری را مورد تأکید قرار دهیم باید رغبت به ازدواج را در کشور ایجاد کنیم، که این اتفاق جزء با ایجاد حس نیاز به داشتن ازدواجی سالم، اسلامی و اخلاقی در کشور ایجاد نخواهد شد.

 

حجت الاسلام اسدی به نقش خانواده‌ها در رشد آمار ازدواج اشاره داشت و گفت: در قدیم این خانواده‌ها بودند که بدون درنظر گرفتن خواست فرزندان، آن‌ها را حتی از هنگام تولد به نام فرزندی از اقوام کرده و ازدواج در سنین پایین را افزایش می‌دادند.

 

وی ادامه داد: امروز نقش خانواده‌ها کاملا برعکس شده است و در ابتدا بر تغذیه فرزند خود، در ادامه بر تحصیل وی و در نهایت اگر تمایل فرزند را ببینند در خصوص ازدواجش فکری می‌کنند.

 

حجت الاسلام اسدی ادامه داد: باید اعتراف کرد بسیاری از طلاق‌ها به دلایل جزئی در کشور گرفته می‌شود که اگر مشاورهای بعد و قبل از ازدواج را برای زوجین برگزار کنیم مانع از رشد آمار طلاق در کشور می‌شویم.

 

وی با اشاره به بازگشت خانواده‌ها به نقش اصلی خود در رشد ازدواج دانشجویان گفت: خانوادها باید کاری کنند تا باری دیگر فرزندان کشور اسلامی ایران مانند دهه 60 علاقمند به ازدواج و حفظ پایداری آن شوند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه بر ناپایداری ازدواج‌هایی که خانواده‌ها حامی آن نیستند اشاره داشت و گفت: متأسفانه خانواده‌های امروزی مانند گذشته حامی جوان خود در اجرای ازدواج نیستند که بسیاری از ازدواج‌های صورت گرفته به دلیل نداشتن این پشتوانه به شکست منجر می‌شوند.

 

حجت الاسلام اسدی اجرای اسلام در زندگی در خصوص داشتن اخلاق زناشویی را بسیار مهم دانست و افزود: روزی مرحوم آیت الله جواد آقا تهرانی به جلسه‌ای می‌رود و در بازگشت به خاطر می‌آورد کلید همراهش نیست و اهل خانه در خواب هستند، او تا هنگامه‌ای که احتمال بیداری اعضای خانه را می‌دهد پشت در می‌ماند و سپس زنگ خانه را می‌زند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: آیا این گونه زندگی‌ها می تواند از هم بپاشد آن هم وقتی شما از خود برای آرامش خانواده هزینه جسمی و روحی می‌کنید؟

 

وی با انتقاد از نبود محبت میان اعضای خانواده‌ها در زندگی‌های جوانان و برخی خانواده‌های سنتی در ایران، بیان داشت: بر اساس آمار گرفته شده در کشور افراد خانواده تنها پنج دقیقه برای یکدیگر وقت می‌گذارند که این موضوع در کنار وقت بسیاری که جوانان در شبکه‌های اجتماعی می گذراند نشان از نبود مدیریت درست در زندگی است.

 

انتقاد از رسانه در نداشتن برنامه‌های تربیتی مناسب جهت ایجاد استحکام لازم در خانواده‌ها

این استاد دانشگاه با انتقاد از رسانه در نداشتن برنامه‌های تربیتی مناسب جهت ایجاد استحکام لازم در خانواده‌ها، بیان داشت: گاهی فیلم‌های سینمایی در کشور ساخته می‌شود که در کنار نقاط تاریک آن هشدارهای خوبی به خانواده‌ها می‌دهد؛ اما رسانه ملی این نکات را با وجود داشتن هجم بیشتری از مخاطبان لحاظ نمی‌کند.

 

وی سرد شدن زندگی جوانان پس از ازدواج را نتیجه بی‌توجهی به مقدمات داشتن یک زندگی سالم دانست و افزود: در خانواده‌ای که اعضای آن نمی‌خواهند حرف هم را بشنوند و برای هم وقتی بگذارند نقش زن و شوهر به نقش شیء و اسباب تبدیل می‌شود./934/201/ب1

ارسال نظرات