۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۳۰۱۸۶۴
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

نامزدهای انتخاباتی از بدگویی علیه یکدیگر پرهیز کنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در دوره انتخابات اگر کسی به جای بیان اوصاف خود، به بدگویی از دیگران به پردازد، به طور حتم به گناه بزرگی مبتلا شده است، از این رو نامزدهای انتخاباتی به جای تخریب هم از نقاط قوت و برنامه های خود به مردم گویند.
امام جمعه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در جلسه سلسله درس هایی از نهج البلاغه این هفته با اشاره به خطبه متقین در نهج البلاغه، اظهار داشت: انسان های متقی همواره نگران آینده خود هستند و از اینکه مبادا اهل رحمت و مغفرت نباشند، همواره نگران و محزونند.

 

وی ادامه داد: در قرآن کریم آمده است که انسان مومن با هیچ تجارت و معامله ای از یاد خدا غافل نمی شود و باز می فرماید که مومنان کسانی هستند که از روزی که قلب ها و دیدگان دگرگون می شود، می ترسند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: حزن مومن در قلب او و شادی اش در ظاهر است، خدای متعال در برخی از آیات به طور اجمالی علت وجود حزن در دل مومنان را بیان می فرماید؛ چون از آینده بی خبر است در قلب اش همواره نگرانی و حزن وجود دارد.

 

وی با توجه به بی خبری انسان از آخر و عاقبت خویش، افزود: خدای متعال می فرماید که کسی نمی داند در آینده چه به دست می آورد و در کجا از دنیا می رود، لذا مومنان همواره این غم در دلشان هست که چگونه از دنیا می روند و سرانجام شان چیست؟

 

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: مومنان همواره دعا می کنند که خدایا قلب های ما را پس از هدایت کردنت منحرف نساز؛ انسان های زیادی در ابتدای زندگی خدا را بندگی کردند، ولی در نهایت گمراه شدند.

 

طلب عاقبت بخیری دعای همیشگی مومنین است

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد وجود ریزش ها در بدنه انقلاب اسلامی، گفت: در زمان رسول خدا(ص) نیز کسانی بودند که ابتدا در جبهه حق بودند اما بعدا اسیر دنیا شده و در برابر امام و رهبر خود بخاطر حب دنیا شمشیر کشیدند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به نقش عده ای از افراد در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، افزود: در زمان امام خمینی(ره) عده ای زحمت ها کشیده و شکنجه ها را تحمل کردند، اما خدا می داند چه سرّی دارد که در برابر انقلاب ایستاده اند و از راه خود کج شده اند.

 

وی گفت: خدای متعال در جای دیگر می فرماید در روز قیامت نامه اعمال هر کس را به دست راست اش دهند خرامان به سمت خانواده خود می رود و هر کس که به دست چپ اش دهند ناله می کشد؛ این فرد در دنیا چون به قیامت اعتقادی نداشت همواره در زندگی خود در حال شادی و سرور بود، بنابراین انسان مومن با منافق و کافر متفاوت است، هر چند که ظاهر شادی دارد اما همواره نگرانی و حزنی نسبت به آینده در قلب اوست.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: امام علی(ع) فرمودند؛ «متقین کسانی هستند که همه از شر آن ها در امان هستند»؛ انسان یا با زبان به دیگران آسیب می زند و یا با دست اش و زمانی به دیگران آسیب می زند که اسیر دنیا شده و در پی هوای نفس خود می رود.

 

حضور و غیاب افراد در نزد متقین یکسان است

 

وی تصریح کرد: از انسان متقی که تابع الله است و از اطاعت هوای نفس پرهیز می کند به کسی ضرر نمی رسد و اسرار مردم از سوی او فاش نمی شوند؛ هم در حضور و هم در غیاب مردم از شر او در امان هستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام صادق(ع) فرمودند؛ «خدای متعال فرموده است که برای جنگ و محاربه با من آماده شود؛ کسی که بنده مومن مرا آزار دهد» و از امام باقر(ع) است که فرمودند؛ «زمانی که پیامبر اکرم(ص) به معراج رفتند از خدای منان سوال کرد که مومن در نزد تو چه احوالی دارد؟ فرمود؛هر کس بر بنده مومن من اهانت کند، به جنگ با من برخواسته است».

 

وی در ادامه گفت: امام صادق(ع) فرمودند؛ «هر کس علیه انسان مومن سخنی گوید که قصد عیب گذاشتن بر روی او را داشته و مراد از این کار از بین بردن مردانگی او باشد تا از چشم مردم بیافتد، خداوند او را از ولایت خود خارج کرده و به شیطان می سپارد، اما شیطان هم او را نمی پذیرد» و باز از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است که فرمودند؛ «هر کس انسانی را ناراحت و رنجور کند اگر همه دنیا را به او کفاره دهد باز نمی تواند رنجش او را جبران کند».

 

نامزدهای انتخاباتی از بدگویی علیه یکدیگر پرهیز کنند

 

امام جمعه ارومیه با تاکید بر لزوم دقت افراد در حفظ حرمت دیگران، خاطرنشان کرد: در دوره انتخابات اگر کسی به جای بیان اوصاف خود، به بدگویی از دیگران به پردازد، به طور حتم به گناه بزرگی مبتلا شده است، لذا نامزدهای انتخاباتی به جای تخریب هم از نقاط قوت و برنامه های خود به مردم گویند.

 

وی در ادامه خطبه همام گفت: امام علی(ع) می فرمایند؛ «اجساد مومنان ضعیف است»؛ چون مومنان با حساب و کتاب می خورند و از پر خوری پرهیز می کنند و از خوف الهی بدن های شان ذوب می شود.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تصریح کرد: نیاز مومنان خفیف است و انسان های زیاده طلبی نیستند، انسان متقی بر ضرورت ها بسنده می کند، اما برخی از افراد بیشتر از نیازشان جمع می کنند و برای خود خانه و زندگی فراخی که نیاز نیست، تهیه می کنند.

 

وی افزود: امام علی(ع) در مورد یکی از صحابه خود می فرمودند؛ «خدای متعال این فرد را رحمت کند که سبک بار و کم خرج بود، اما کمک زیادی به دیگران می کرد»؛ برخی از افراد در کشور ما خرج و هزینه شان زیاد، اما کمک شان به مردم کم است که چنین صفتی از نشانه های متقیان نیست.

 

حجت الاسلام و السملین قریشی ضمن قبیح دانستن حب و ولع نسبت به مال دنیا تصریح کرد: مومنان انسان های با حیا و عفتی هستند، اما برخی از افراد که شدیدا دلبسته به دنیا شده اند، بی آبرو و بی حیا هستند.

 

وی گفت: امام علی(ع) در جای دیگری فرمودند؛ «متقیان مدت کوتاه را صبر کردند، اما از پشت سر آن در راحتی بی نهایت و طولانی قرار گرفتند»؛ عمر مفید ما انسان ها که عقل و هوش مان رو به راه باشد بیشتر از 30 یا 40 سال نیست، خداوند متعال از 24 ساعت شبانه روزی یک نیم ساعتی از ما عبادت می خواهد، اگر این مدت کوتاه را صبر کنیم به نعمت بی نهایتی دست می یابیم و خداوند متعال از آن به تجارتی پر سود یاد فرموده است.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: خدای متعال در قرآن با کنایه می فرماید که بی دینان انسان های سفیهی هستند، چون معامله پر سودی را در برابر متاع بی ارزش دنیا می بازند، 30یا 40 سال به خودت سخت بگیر بعد تا به ابد در آسایش و نعمت زندگی کن.

 

وی خاطرنشان کرد: در قرآن خدای منان به صراحت بیان فرموده است که ای مومنان شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذاب نجات دهد، با مال و جان خود در راه خدا تلاش کنید که این برای شما بهتر است، چون خدای متعال شما را وارد بر بهشتی پر از نعمت و راحتی می کند.

 

امام جمعه ارومیه گفت: خداوند متعال با ما معامله می کند با مال و جانی که خود به ما عطا فرموده است اما باز می گوید همین را به من بده تا آن را به قیمت رضایت و بهشت خود با تو معامله کنم.

 

وی ادامه داد: امام علی(ع) می فرمایند؛ «آیا آزاد مردی وجود ندارد تا ته مانده این دنیا را رها کند و آن را به اهل اش بسپارد؟ ای مردم قیمت جان شما بهشت است آن را به کمتر از آن نفروشید»؛ این جان ما لحظه به لحظه هزینه می شود و از بین می رود، لذا فروختنی است، خدای متعال می فرماید آن را به من بفروشید نه به شیطان و هوای نفس، تا آن را با رضوان خود معامله کنم.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در پایان گفت: در آیه 111 سوره توبه خدای متعال می فرماید؛ « إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ»؛ ما مومنان جان و مال خود را باید در راه خدا صرف کنیم چون وجود خود را به خدا فروخته ایم و مملوک در خدمت مالک است./936/202/ب1

ارسال نظرات