۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۳۰۱۹۷۲
استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز:

ولایت امانت الهی بر عهده بشریت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سیدی ثانی با بیان این‌که هیچ یک از موجودات عالم توان حمل امانت الهی را ندارند، گفت: امانتی که بر عهده انسان گذارده شده است ولایت الهی است.
حجت الاسلام سيدي ثاني

حجت الاسلام سید حسین سیدی ثانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که خداوند متعال اماناتی را بر عهده انسان نهاده است، اظهار داشت: خیانت در برابر امانت الهی مسؤولیت انسان در روز قیامت را به دنبال دارد.


وی با اشاره به اختیار انسان در طی مسیر الهی، خاطرنشان کرد: اختیار انسان به آن معنا است که انسان لازم است طی مسیر الهی را با اختیار و انتخاب خود بپیماید و این مسیر را با تهذیب نفس و تقوی الهی تا رسیدن به اوج بندگی و خلیفه الهی طی کند.


این استاد حوزه علمیه تبریز با بیان این‎که هیچ یک از موجودات عالم بار امانت الهی را به عهده نگرفت و همه موجودات از حمل امانت الهی سر باز زدند، گفت: شرط قبول امانت الهی شعور، معرفت و اختیار است که چنین ویژگی هایی جزء در انسان موجود نیست.


وی در معنی سرباز زدن موجوات عالم از تحمل امانت الهی و به دوش کشیدن آن، ادامه داد: یعنی هنگامی که این امانت با استعداد آن‌ها مقایسه شد آن‌ها به زبان حال و استعداد، عدم شایستگی خویش را برای پذیرش این امانت بزرگ اعلام کردند.


دبیر ستاد تفسیر استان  «واجبات و تکالیف الهی، معرفت الله، امانات مردم، عقل و موارد دیگر را از اماناتی دانست که بر دوش انسان گذاشته شده است و افزود: انسان آنچنان آفریده شده بود که می‏توانست تعهد و مسئولیت امانت بزرگ الهی را که دیگر موجودات از آن سرباز زدند را بر دوش بکشد.


وی امانت بزرگ الهی را ولایت الهیه عنوان و تصریح کرد: در جاده عبودیت و کمال به سوی معبود لا یزال سیر کند، و این راه را با پای خود و با استمداد از پروردگارش بسپرد. در حقیقت این پذیرش، پذیرشی قرار دادی و تشریفاتی نبوده، بلکه پذیرشی تکوینی بر حسب عالم استعداد است./854/303/ب2

ارسال نظرات