۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۳۰۱۹۹۴
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین:

نرخ اجاره موقوفات باید به روز شود/ مسؤولان و نهادها از حقوق موقوفات دفاع کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به لزوم تعریف ساز و کاری حقوقی برای احیای موقوفات گفت: نرخ اجاره موقوفات باید به روز شود و در همین راستا نیاز است مسؤولان و نهادها از حقوق موقوفات دفاع کنند.
حجت الاسلام مصطفي نوروزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قزوین در جلسه اداره بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه که ظهر امروز با حضور کارشناسان و روسای ستادی قزوین در اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین برگزار شد با اشاره به کارکردهای وقف در توسعه اقتصادی، اجتماعی و اقامه عدالت در جامعه گفت: وقف منبع پایدار و جاری است که آن را صدقه جاری می‌نامند.

 

وی ادامه داد: در کتب فقهی و سیره‌ معصومین(ع) نیز به سنت حسنه وقف اشاره شده است که با رواج این فرهنگ در جامعه، همه از خیرات و برکات آن بهره‌مند می‌شوند و آثار ماندگار آن شامل واقف نیز خواهد شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با بیان اینکه وقف یکی از بهترین ابزارها برای اقامه عدالت و رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی است، افزود: وجود اسناد و وقف نامه‌های کهن نشانگر این است که فرهنگ وقف از گذشته در میان مردم کشور ما رایج بوده است.

 

این مسؤول بیان کرد: برای تبیین درست و اصولی فرهنگ وقف در جامعه، باید به احیای موقوفات گذشته و به روز کردن نرخ اجارات و عواید آن‌ها توجه داشت و باید ساز و کاری حقوقی برای احیای این موقوفات تعریف کرد.

 

وی با اشاره به راهکارهای احیای موقوفات گفت: نرخ اجاره موقوفات باید به روز شود، این اقدام منبع کلان و پایان ناپذیری برای رفع مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و یکی از راهکارها برای تبیین این سنت حسنه در جامعه است.

 

فرهنگ وقف از سوی حوزه‌های علمیه آنچنان که باید تبلیغ نمی‌شود

حجت‌الاسلام نوروزی تاکید کرد: همه دستگاه‌ها و مسؤولان مجلس، دولت و قوه قضاییه باید از حقوق موقوفات دفاع و آن‌ها را به روز و احیاء کنند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با توجه به افزایش آمار وقف‌های جدید در چند سال گذشته، ابراز کرد: وضعیت تبلیغ این سنت حسنه خوب ارزیابی می‌شود اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد.

 

این مسؤول تصریح کرد: با تبلیغ و فرهنگ‌سازی وقف باید افراد متمکن را به انجام وقف‌های جدید تشویق کنیم چراکه متأسفانه کسب منافع مالی در جامعه به دیگر مسائل غلبه کرده است لذا باید در راستای تبلیغ و تبیین وقف و آثار آن تلاش کرد تا فعالیت‌ها در این زمینه منحصر به هفته وقف نشود و شرایط حفظ و صیانت از موقوفات در نظر گرفته شود.

 

وی هم‌چنین به نقش حوزه‌های علمیه در تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد و یادآور شد: در گذشته حوزه‌های علمیه از سوی موقوفات اداره می‌شدند، اما امروزه به دلیل اینکه نرخ اجارات موقوفه‌ها به روز نیست، حوزه‌های علمیه خیلی از عواید موقوفات بهره‌مند نمی‌شود و از سویی فرهنگ وقف به عنوان یک حرکت ارزشمند از سوی حوزه‌های علمیه آنچنان که باید تبلیغ نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام نوروزی در پایان با بیان اینکه مدیریت موقوفات کمتر از وقف کردن نیست، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه با درک شأن و جایگاه متولیان وقف، مدیریت موقوفات را هم کمتر از وقف کردن نمی‌داند./955/202/ب2

ارسال نظرات