۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۳۰۲۰۹۱
عضو جامعه پزشکی قم تبیین کرد؛

توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین حسینی

خبرگزاری رسا ـ دکتر نیک پور از اعضای جامعه پزشکی استان قم، در همایش توجیهی و آموزشی مبلغان اعزامی اربعین به بیان نکات بهداشتی برای زائران و مبلغان اربعین پرداخت و پیشگیری و رعایت بهداشت را مهمترین اصل تأمین سلامتی زائران دانست.
نکات بهداشتي پيش‌بيني ايستگاه‌هاي فرهنگي، قرآني و كودك در اربعين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر نیک پور از اعضای جامعه پزشکی استان قم در همایش توجیهی و آموزشی مبلغان اعزامی اربعین به بیان نکات بهداشتی برای زائران و مبلغان اربعین پرداخت و اظهار داشت: مباحث بهداشتی بیشتر برای پیشگیری از ابتلا بیماری‌ها بیان می شود.

 

نیک پور اظهار داشت: عوارض پیاده روی طولانی مدت، خستگی، گرفتگی عضلات و بیماری های عفونی، مثل تاول است؛ در هنگام گرفتگی عضلات، باید از فعالیت بیش از حد پرهیز شود تا این مشکل برطرف شود؛ از هم گروه کردن افراد جوان و مسن، تا حد امکان جلوگیری شود، چرا که سرعت حرکت این دو گروه، با هم متفاوت است.

 

وی ادامه داد: سرمای هوا، گرما و رطوبت، مصرف زیاد قهوه، چای و مواد کافئین دار که سموم آن ها دفع نمی شود و باعث بستگی عروق می شود، استفاده از داروهای ضد آسم و ضد سرطان که در برخی بیماری ها نیز استفاده می شود و کم آبی بدن، از جمله عوامل گرفتگی عضلات است.

 

عضو جامعه پزشکی استان قم برای پیگیری از گرفتگی عضلات توصیه کرد: استفاده روزانه از سبزیجات و میوه جات، املاح کافی برای دفع سموم بدن را به انسان می رساند؛ هر نفر حدود 8 لیوان آب در روزهای عادی باید بیاشامد و در سفری که پیاده روی طولانی مدت در آن وجود دارد، مقدار آن بیشتر می شود.

 

وی به عدم استفاده زیاد از گوشت قرمز، پیش از پیاده روی تأکید و ابراز کرد: پیش از آغاز پیاده روی و در مسیر حرکت، در حد امکان از گوشت قرمز به مقدار بسیار کم استفاده شود؛ کفش متناسب با پا استفاده شود تا خون رسانی به راحتی انجام شود و باعث تاول و مشکلات دیگر نشود.

 

نیک پور به افراد دیابتی توصیه کرد: کسانی که دچار بیماری دیابت هستند، حتما از جوراب سفید استفاده کنند و به طور مرتب از پای  خود بازدید به عمل آورند؛ چرا که عفونت پا در این افراد، باعث زمین گیر شدن وی می شود و از ادامه مسیر باز می ماند.

 

عضو جامعه پزشکی استان قم به بیماری های تنفسی اشاره کرد و گفت: بیماری های تنفسی مثل آنفلوانزا و کورونا، به صورت تنفس و لمس دست، با اشیائی که عوامل بیماری بر روی آن وجود دارد، سرایت می کند؛ ویروس آنفلوانزا در طول مسیر می تواند دچار تحولات ژنتیکی شود و دو ویروس را با هم مخلوط کند، که آسیب آن بیشتر می شود.

 

وی برای پیشگری از سرایت چنین بیماری هایی اظهار داشت: برای پیشگیری از سرایت چنین بیماری های ویروسی، می توان پیش از سفر، واکسیناسیون انجام داد؛ شست وشوی مرتب دست ها به صورت صحیح و با مایع شویندگی، گرفتن دستمال جلوی دهان در هنگام عطسه کردن و استفاده از ماکس در جلوگیری از سرایت این بیماری ها می تواند مؤثر باشد.

 

نیک پور از وجود بیماری وبا در عراق خبر داد و تصریح کرد: بیماری وبا(التور)، در عراق موجود است و تا هفته گذشته حدود هزار و 500 نفر به این بیماری دچار شده اند؛ این بیماری از طریق دست و میوه آلوده منتقل شود.

 

وی به اقدامات لازم برای جلوگیری از دچار شدن به بیماری وبا اشاره و ابراز کرد: از آب های بسته بندی شده و از یخ های بهداشتی استفاده شود؛ پیش از استفاه از سبزیجات و میوه جات، گند زدایی شوند؛ درمان این بیماری بسیار ساده است و در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه شود؛ چرا که با گذشت زمان درمان آن سخت شده و احتمال مرگ وجود دارد؛ بارز ترین نشانه آن تب ناگهانی و اسهال شدید است./840/پ202/ف2

ارسال نظرات