۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۳۰۲۰۹۲
حجت‌الاسلام مؤمنی مطرح کرد؛

توصیه امام سجاد برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم به تفسیر وصیت امام سجاد(ع) به امام باقر(ع) پرداخت و گفت: پرهیز از همنشینی با پنج نفر در این روایت از برجسته‌ترین معارفی است که می‌توان از امام سجاد(ع) آموخت و این توصیه‌ها می‌تواند بسیاری از مسائل زندگی اجتماعی را حل کند.
حجت الاسلام مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، امشب در مراسم سوگواری حضرت امام حسین(ع) که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) استان مقدس حضرت معصومه(س) به مناسبت اولین شب ماه صفر برگزار شد به تفسیر وصیت امام سجاد(ع) به امام باقر(ع) پرداخت و گفت: پرهیز از همنشینی با پنج نفر در این روایت از برجسته‌ترین معارفی است که می‌توان از امام سجاد(ع) آموخت که می‌تواند حلال مسائل جامعه امروز اسلام باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند «پدرم از پدرش امام سجاد(ع) نقل کرد که فرمود «ای فرزندم متوجه باش که با پنج شخص همنشین نباش و با آن‏ها در هیچ زمینه‌ای گفتگو و رفاقت نکن»، «اول با دروغگو همنشین مشو؛ زیرا او مثل سرابی است که دور را نزدیک و نزدیک را در نظرت دور جلوه می‌دهد».

 

حجت‌الاسلام مؤمنی به ادامه روایت اشاره کرد و تصریح کرد: امام باقر(ع) فرمودند که امام سجاد(ع) از همنشینی با فاسق و گنهکار من را بر حذر داشت و فرمود «زیرا فاسق تو را به یک لقمه یا کم‏تر می‏‌فروشد».

 

استاد حوزه علمیه قم سومین نصیحت امام سجاد(ع) را به نقل از امام باقر(ع) پرهیز از همنشینی با بخیل توصیف کرد و گفت: امام سجاد(ع) دلیل این منع جدی را چنین بیان می‌دارند که «بخیل مال خود را در سخت‌ترین نیازهایت از تو دریغ می‌دارد».

 

حجت‌الاسلام مؤمنی پرهیز از دوستی با با احمق و کم عقل را چهارمین خط قرمز در سبک زندگی اسلامی در آداب همنشین دانست و گفت: امام سجاد(ع) با بیانی بلیغ می‌فرمایند «احمق در آداب دوستی به انسان سود می‌رساند ولی بر اثر حماقت به تو زیان می‌‏رساند».

 

استاد حوزه علمیه قم، قطع رحم را خط قرمز خداوند در آداب دینی بیان داشت و گفت: امام سجاد(ع) با لحنی عجیب در این روایت به امام باقر(ع) می فرمایند «مبادا با آن کسی که قطع رحم کند رفاقت کنی که من او را در سه مورد از قرآن ملعون یافتم».

 

حجت‌الاسلام مؤمنی به بیان استدلال امام سجاد(ع) در ملعون بودن قطع کننده رحم پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) چنین می فرماید، در سوره‏ محمد آیات 22 و 23 می‏‌خوانیم «فهل عسیتم ان تولیتم أن تفسدوا فی الأرض و تقطعوا ارحامکم اولئک الذین لعنهم الله فأصمهم و اعمی أبصارهم»، یعنی اگر روی گردان شوید، آیا جز این انتظار می‏رود که در زمین فساد کنید و قطع رحم نمایید؟ آن‏ها کسانی هستند که خداوند آنان را از رحمت خویش دور سلاخته، پس گوش هایشان را کر و چشم‏هایشان را کور ساخته است.

 

استاد حوزه علمیه قم دومین فراز استدلال امام سجاد(ع) را آیه 25 سوره رعد بیان داشت و گفت: سومین استدلال قرآنی امام سجاد(ع) آیه 27 سوره بقره است که می فرماید« الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما أمر الله به أن یوصل و یفسدون فی الأرض اولئک هم الخاسرون؛ فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را پس از محکم ساختن آن می‌‏شکنند و پیوندهایی را که خدا دستور داده برقرار سازند قطع می‌‏نمایند و در روی زمین فساد می‏‌کنند این‏‌ها زیانکارانند»./837/پ202/ف2

ارسال نظرات