۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۳۰۲۲۷۳
نمایشگاه مطبوعات؛

حجت الاسلام آقایی: ضرورت آشنایی روحانیان با زبان هنر

خبرگزاری رسا ـ نخستین کارگردان روحانی سینمای ایران با بیان این موضوع که باید روحانیان برای احیای جایگاه خود در سینما تلاش کنند، تأکید کرد: نباید روحانیان در یک گوشه بنشینند و منتظر باشند تا در سینما و فیلم‌ها از آن‌ها استفاده شود؛ زیرا زبان امروز مردم سینما است و مردم پای یک فیلم سینمایی می‌نشینند.
حجت الاسلام آقایی: ضرورت آشنایی روحانیان با زبان هنر

حجت الاسلام امید آقایی، کارگردان سینما با حضور در غرفه خبرگزاری رسا در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: جرقه ورود بنده به عرصه هنر از زمانی آغاز شد که با فرزند الیور استون کارگردان آمریکایی که به دین مبین اسلام تشرف پیدا کرده بود مکاتباتی را داشتم و پس از آن تصمیم گرفتم در مقوله هنر و سینما ورود پیدا کنم.

 

وی افزود: در آن زمان عده‌ای از رسانه‌ها موضوع مکاتبات بنده با آن جوان آمریکایی را به‌خوبی پوشش خبری ندادند، دلیل آن‌ها نیز این بود که آن فرد بعدها مدعی شده که تنها با دین اسلام آشنا شده است؛ اما من معتقدم همین حد از آشنایی با اسلام دستمایه خوبی است، تا در رسانه‌ها به آن پرداخته شود.

 

نخستین روحانی کارگردان سینما با آسیب‌شناسی برخی از نگاه‌های نادرست به روحانیت در سینما، گفت: بنده معتقدم که اگر کم‌کاری در خصوص نادرست نشان دادن روحانیت در سینما وجود دارد از جانب خود روحانیت است، زیرا روحانیان باید در عرصه هنر ورود پیدا کنند و برای تثبیت جایگاه خود تمام امکانات را نیز به‌کار بگیرند.

 

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص احیای فرهنگ در جامعه، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره تأکید دارند که اگر فرهنگی می‌خواهد ماندگار شود راهی ندارد جز این ‌که با زبان هنر گفته شود، در خصوص مقوله هنر دینی نیز این‌گونه است و باید حرفه‌های فرهنگی خود که ته مایه‌های دینی دارند را با زبان هنر بیان کنیم.

 

حجت الاسلام آقایی زبان مشترک مردم امروز را سینما معرفی کرد و بیان داشت: باید بپذیریم که زبان امروز مردم سینما است و مردم با مقوله کتاب بیگانه شده‌اند، زیرا مردم دیگر حوصله خواندن کتاب را ندارند؛ اما پای یک فیلم سینمایی می‌نشینند.

 

نخستین روحانی کارگردان سینما در خصوص تهاجم فرهنگی دشمن، تصریح کرد: بزرگان به ما آموخته‌اند که دشمن از هر نقطه‌ای به ما حمله کند، باید از همان نقطه به دفاع بپردازیم و با آن مقابله کنیم،  امروز نیز در بحث فرهنگ از طریق سینما و بازی‌های رایانه‌‌ای به ما حمله می‌شود، ما نیز باید از همین فضا استفاده کنیم و با تقویت این جبهه در مقابل دشمن بایستیم.

 

وی در خصوص خط فکری خود در سینما، اظهار کرد: زبان هنر، زبان غیر مستقیم گویی است، من معتقدم که تمام موضوعات دینی یک رابطه مستقیم با دین دارد و من به فیلم‌های اجتماعی توجه دارم، ضمن این‌که دین و اجتماع هیچ تفاوتی باهم ندارند.

 

نخستین روحانی کارگردان سینما با انتقاد شدید از برخی نگاه‌ها در هنر، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت شاهنامه بسیار تأکید کرده‌اند؛ اما متأسفانه برخی از نگاه‌ها آثاری که به شاهنامه می‌پردازد را پس می‌زند.

 

حجت الاسلام آقایی در پایان تأکید کرد: روحانیت باید زبان هنر را بیاموزد و وارد عرصه شود، اگر در فیلم‌های ما روحانیت به عنوان یک شخصیت معمولی و لحظه آخری نشان داده می‌شود به این دلیل است که روحانیان منتظرند، تا برای استفاده از نظرات آنان به سراغشان بیایند، در حالی‌که باید خود روحانیت وارد عرصه هنر شود./856/پ200/ف2

ارسال نظرات