۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۳۰۲۳۱۷
کارشناس مذهبی:

امام حسین کشته راه مقابله با جهل و احیاگر خردورزی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام حسین(ع) جان و هستی و خانواده‌اش را در راه مقابله با بزرگترین خطری که جامعه بشری را تهدید می‌کند فدا کرد، و آن جهل و نادانی است که مقابل عقل و خرد قرار می‌گیرد.
عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت‌الاسلام جمشیدی در گردهمایی بصیرتی اخلاقی حسینیه ثارالله سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان،‌ با پرداختن به فضائل زیارت اربعین اظهار داشت: نه تنها اهل بیت(ع) بلکه 124 هزار پیغمبر با هدف نجات مردم از دایره جهل و نادانی از جانب خداوند مأمور به هدایت شدند و در حقیقت آمدند تا انسان‌ها را از جهل خارج و به نور معرفت هدایت کنند.

 

وی با بیان اینکه سخن از خروج از جهل به عقل است، منظور نظر همان جهلی است که مقابل عقل قرار گرفته است، افزود: امام حسین(ع) جانش را فدا کرد، نه برای اینکه مردم نمی دانستند او کیست، بلکه می دانستند و امام در عین حال پی در پی خود را در روز عاشورا به مردم حاضر در آن صحرای کربلا  معرفی می‌کردند و بارها فرمودند من فرزند پیامبر هستم.

 

این کارشناس مذهبی خاطر‌نشان کرد: این همان جهلی است که امام حسین(ع) باید برای از میان برداشتنش خون می‌داد، جهل بی عقلی که جامعه آن روز را فرا گرفته بود و امام حسین(ع) را به شهادت رساند، همان جهلی است که امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) را زمین گیر و در محراب غرق به خون کرد.

 

حجت‌الاسلام جمشیدی اضافه کرد: روزی حضرت عیسی(ع) در حال فرار بود از ایشان پرسیدند از چه گریزانید،‌ ایشان فرمودند فرد دیوانه‌ای مرا دنبال می‌کند، به ایشان عرض شد شما که مردگان را زنده می کنید! حضرت پاسخ دادند این آدم جاهلی است که درمان ندارد و حتی معجزه عیسی نیز درمانگر چنین فردی نیست و این همان جهلی است که امام حسین(ع) چاره مقابله با آن را دادن همه هستی‌اش دانست.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ثمره عقل تفکر است و همان‌گونه که گفته شده یک لحظه تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است، اظهار داشت: امام حسین(ع) در روز عاشورا چندین بار دعوت به تفکر کردند و فرمودند شکم‌هایتان از حرام پر شده است و کمی تفکر کنید.

 

این کارشناس مذهبی گفت: جهل و بی عقلی که مردم در دایره حیرانی و سرگردانی بین اینکه حق چیست و باطل کدام است و آیا امامشان یزید است یا حسین(ع) گم شده بودند و سه سال پس از واقعه عاشورا فهمیدند که حق چیست و باید گفت جامعه‌ای اگر دامن‌گیر چنین جهلی شود، ‌آن جامعه زمین‌گیر خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام جمشیدی افزود: پس از بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) جاهلیت اولیه از بین رفت و ایشان فرمودند پس از این جاهلیتی در درون جامعه شکل می‌گیرد که به مراتب خطرناک‌تر از جاهلیت اولیه است.

 

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) همه هستی‌اش را در طبق اخلاص گذاشت تا جامعه را از جاهلیت نجات دهد، گفت: خداوند در قرآن به نشانه‌های جهل اولی تصریح کرده است و فرموده است: « ولاتبرجن تبرج الجاهلیه الاولی» که این آیه خطاب به زنان جامعه اسلامی است که ای زنان خود را برج نکنید و زن جامعه اسلامی نباید برج شود و نباید به چشم بیاد و زینت آلات خود را نمایان کند و این جاهلیتی است که پیامبر به شدت با آن مبارزه کرد و فرمودند زمانی خواهد آمد که زنان پوشیده اند،‌اما عریانند./977/202/ب3

ارسال نظرات