۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۳۰۲۴۰۶
استاد اخلاق حوزه علمیه:

گناه موجب سلب توفیق انسان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عرفان با بان این‌که گاهی به سبب سلب توفیق انجام عمل صالح سخت می‌شود، گفت: مهم ترین توفیق برای طلاب خواهر همان توفیق در انجام وظیفه است که در بحث همسرداری و تربیت فرزندان جلوه بیشتری دارند.
حجت الاسلام حسن عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسن عرفان، ظهر امروز در مدرسه علمیه زهرائیه نجف آباد، برکت و توفیق را به عنوان دو مقوله مختص به علوم اسلامی ذکر کرد و گفت: این دو مفهوم در علوم غیراسلامی هیچ جایگاهی ندارد، در حالی که طبق اصول اعتقادی و دینی ما که بر پایه کلام وحی است، هر کدام از این دو، جزء مفاهیم غیر قابل انکار بوده و کاربرد زیادی در زندگی و حیات ما دارد.

 

حجت‌الاسلام عرفان در ادامه با اشاره به مفهوم برکت، افزود: امام صادق(ع) برکت را ذیل آیه «وجعلنی مبارکاً» معنا کرده و مبارک به معنای برکت است.

 

وی پیرامون مقوله توفیق و اسباب آن گفت: این مهم به دو صورت جلوه دارد، یکی فراهم شدن اسباب و دیگری آسان شدن کار، پس سلب توفیق تنها به این معنا نیست که اسباب عمل صالح فراهم نشود بلکه گاهی کار سخت می شود.

 

حجت الاسلام عرفان با بیان روایاتی، وجود گناه در زندگی فرد را از موجبات سلب توفیق برشمرد و اظهار کرد: توفیق در فراگیری علوم دینی، انجام وظیفه و عبودیت، توفیق در عبادت و توفیق زیارت حقیقی در قلمرو توفیق قرار می‌گیرند که مهم‌ترین توفیق برای طلاب خواهر همان توفیق در انجام وظیفه است که در بحث همسرداری و تربیت فرزندان جلوه بیشتری دارند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان سلب توفیق و موانع برکت را از کیفرهای خداوند دانست و تصریح کرد: طبق فرموده خداوند متعال در قرآن پروردگار در اجرای احکام و به تبع آن مجازات های مختص به هر کدام بسیار دقیق عمل می کند که فرمود: «فمن یعمل مثقال ذرة شرا یره» پس باید در انجام تکالیف به دقت عمل کنیم که مبادا گناهان ما بی برکتی و یا سلب توفیق را برای ما به دنبال داشته باشد./1304/203/ب2

ارسال نظرات