۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۳۰۲۴۲۸
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

حکومت در اسلام، مبتنی بر بیعت و مشارکت مردم است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که اجرای مسؤولیت سیاسی ائمه اطهار(ع) نیاز به پذیرش و بیعت مردم دارد، گفت: از این رو برای تأسیس حکومت اگر مردم به سراغ امام بیایند، تکلیف بر امام قطعی و مسلم است و اگر مردم نیایند چنین تکلیفی بر امام نیست.
حکومت در اسلام، مبتنی بر بیعت و مشارکت مردم است حکومت در اسلام، مبتنی بر بیعت و مشارکت مردم است حکومت در اسلام، مبتنی بر بیعت و مشارکت مردم است حکومت در اسلام، مبتنی بر بیعت و مشارکت مردم است حکومت در اسلام، مبتنی بر بیعت و مشارکت مردم است حکومت در اسلام، مبتنی بر بیعت و مشارکت مردم است حکومت در اسلام، مبتنی بر بیعت و مشارکت مردم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد باغستانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز در نشست «کارکرد عبرت های عاشورا در همگرایی امت اسلامی»، که به همت اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد در این مرکز برگزار شد، به رابطه قیام امام حسین(ع) و تجزیه شدن امت اسلامی پرداخت.

 

وی به علت عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید اشاره کرد و گفت: یکی از شرایط صلح نامه امام حسن(ع) با معاویه این بود که معاویه حق ندارد برای بعد از خودش جانشین انتخاب کند و امر خلافت را باید به شورای مسلمین واگذار کند.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از دلایل عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید، صلاحیت نداشتن خلافت یزید بود و مخالف بودن امام، با شیوه انتخاب یزید بود؛ چرا که انتخاب خلیفه، بدون همراهی مردم تا آن زمان رسم نبود.

 

وی با اشاره به این که رسول و امام از طرف خداوند انتخاب می شوند، ابراز کرد: پیامبر اسلام(ص) از طرف خداوند سه سمت دارد؛ ابلاغ وحی به مردم، تبلیغ احکام شریعت و مسؤولیت سیاسی و عبادی آن ها و این سه منصب به جانشین های ایشان هم می رسد، یعنی به حضرت علی(ع) تا آخرین امام که حضرت مهدی(عج) هستند.

 

هدف امام حسین، جلوگیری از شکل گیری حکومت بدون همراهی و بیعت مردم بود
باغستانی با بیان این که اجرای مسؤولیت سیاسی ائمه اطهار(ع) نیاز به پذیرش و بیعت مردم دارد، اظهار کرد: در روایت آمده است، «مثل الامام کَمثل الکعبه، امام همچون کعبه است.»، همان گونه که مردم باید به سمت کعبه ببروند، باید به سمت امام نیز بیایند؛ از این رو برای تأسیس حکومت اگر مردم به سراغ امام بیایند، تکلیف بر امام قطعی و مسلم است و اگر مردم نیایند چنین تکلیفی بر امام نیست.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: هدف امام حسین(ع)، جلوگیری از حاکم شدن، سنت حکومت موروثی بر مردم، بود، چون تا آن زمانی چنین چیزی پیشینه نداشت که کسی بدون همراهی مردم خلیفه شود.

 

این استاد دانشگاه ابراز کرد: اگر از طریق موروثی کردن خلافت، نظام سیاسی اسلامی شکل بگیرد، مهم ترین چیزی که در این نظام از دست خواهد رفت، مردم هستند، چون مردم هیچ نقشی در برپایی این دولت نخواهند داشت و بیعت مردم فرمایشی، ساختگی و ظاهری می شود.

 

حکومت در اسلام مبتنی بر بیعت و مشارکت مردم است
این محقق تاریخ و تمدن اسلامی گفت: بعد از آغاز خلافت اموی ها و جانشینی یزید، همانی که امام حسین(ع) پیش بینی کردند اتفاق افتاد و حکومت موروثی شد و دولتی مبتنی بر بیعت مردم به حکومت نرسید.

 

عضو هیأت علمی پژوهگشاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: حکومت در اسلام مبتنی بر بیعت و مشارکت مردم است، تا مردم بتوانند در مراحل مختلف همراه حکومتی باشند که برپا کردند.

 

وی ابراز کرد: انقلاب اسلامی ایران، تلاش کرد نقش سیاسی و دینی مردم را احیا کند. اگر به دنبال علت تجزیه امت اسلامی باشیم و در پی عاملی برای وحدت امت اسلامی باشیم، از نظر سیاسی باید بازگشت کنیم، به دلیل مخالفت امام حسین(ع) با سلطنت یزید؛ چرا که یزید بدون هیچ شرطی و تنها به صرف فرزند خلیفه پیشین بودن به خلافت رسیده بود.

 

باغستانی اظهار کرد: به خلافت رسیدن یزید، مغایر با ضوابط اسلامی و عرفی است که تا آن زمان مطرح بود؛ از این رو خلافت او قابل قبول نبود و امام به خاطر این که مخالفت عملی خود را نشان بدهند، فرمودند من با یزید بیعت نمی کنم./1309/202/ب1

ارسال نظرات