۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۳۰۲۶۳۷
در آئین تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی مطرح شد؛

لزوم استفاده از کتاب در جنگ نرم/ کتاب نقش مهمی در انتقال معارف اسلامی دارد

خبرگزاری رسا ـ آئین تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی پیش ار ظهر امروز با حضور رییس دفتر مقام معظم رهبری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و سخنگوی دولت در تالار وحدت تهران برگزار شد.
آئين تکريم مقام کتابداران و ترويج فرهنگ کتابخواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آئین تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی پیش ار ظهر امروز یکشنبه 24 آبان با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی،  محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و سیدرضا صالحی امیری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در تالار وحدت برگزار شد.

 

افزایش ساعات مطالعه در مدارس

در این مراسم علی جنتی با اشاره به گذشته فرهنگی کشورمان، گفت: در طول تاریخ یکی از مواردی که موجب ترس دشمنان ما بود وجود کتابخانه‌ها و غنای فرهنگی ما بود، امروز نیز و در دورانی که ما با جنگ نرم مواجه هستیم باید با ابراز کتاب و مطالعه در برابر این هجمه‌ها ایستادگی کنیم.

 

وی افزود: جایگاه کتاب در حکومت‌های مختلف بسیار مهم بوده است و موضوع کتاب امری است که از تمدن‌های کهن برآمده است، از این‌رو توسعه کتاب نیز کاری بوده که مورد توجه حکومت‌ها قرار می‌گرفته است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نقش معلمان و آموزگارن، اظهار داشت: همواره آموزگاران در تعیین سرنوشت انسان‌ها مؤثر بوده‌اند، افرادی‌که از علم، فلسفه، ادبیات و زبان برای ما سخن گفتند، اما باید توجه داشت که کتابداران نقش مضاعفی داشته‌اند، زیرا این افراد برای هر دسته یک نوع کتاب را معرفی می‌کرده‌اند.

 

جنتی با انتقاد از وضعیت کتابخوانی در کشور، تصریح کرد: هنوز وضع مطالعه در کشور به سطح مطلوب نرسیده است، باید تلاش کنیم تا با یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی فرهنگ کتابخوانی را توسعه دهیم و اماکنی همچون کتابخانه‌ها را فضایی مطلوب برای برای مطالع کنیم.

 

وی در پایان، گفت: همواره موضوع کتاب و مطالعه مورد توجه مقام معظم رهبری و شخص رییس جمهور بوده است، تلاش کرده‌ایم در همین راستا با همکاری آموزش و پرورش ساعات کتابخوانی و مطالعه را در زمان‌های تحصیل افزایش دهیم.

 

کمبود فضای کتابخانه‌ای در روستاها

در بخش دیگری از این مراسم علی ربیعی با اشاره به تدوین سند ملی کتاب، بیان داشت: ما نیازمند تدوین یک سند جامع در زمینه کتاب هستم، سندی که در آن حقوق مولف، مترجم، ناشر، کتابدار در نظر گرفته شود و مخاطب کتاب نیز در آن مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی افزود: باید تلاش کنیم تا ممیزی قبل از نشر رفع شود، ضمن این‌که باید از فرایند نشر اقتصادی نیز حمایت کنیم، در عین حال شرایطی را فراهم بیاوریم تا از طریق آن نویسندگان نیز بتوانند به‌راحتی به فعالیت خود ادامه دهند.

 

ربیعی با اشاره به کمبود فضای کتابخانه‌ای در روستاها، تأکید کرد: پس از نهاد خانواده کتابخانه‌ها می‌توانند در شکل‌گیری شخصیت فرهنگی و اجتماعی کودکان مؤثر باشند، از این‌رو باید در جهتی قدم برداریم که امکانات کتابخانه در روستاها افزایش یابد.

 

وی در پایان گفت: اگر جامعه از کتاب دور شود دچار پراکندگی در بُعد خانوادگی می‌شود، ضمن این‌که تدوین سند ملی کتاب یک عزم عمومی و اجتماعی را می‌طلبد.

 

کتاب نقش مهمی در انتقال معارف اسلامی داشته است

در این آیین حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوالقاسم محمدی گلپایگانی در سخنانی با بیان این‌که در کتاب آسمانی ما در بیش از 245 آیه کلمه کتاب آمده است به سوره مریم که در آن با ذکر کتاب شناسنامه پیامبران الهی مرور شده است، اشاره کرد و گفت: کتاب نقش زیادی در انتقال مفاهیم آیات قرآن دارد و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شاگردانی را تربیت کرده‌اند که هر یک خدمت بزرگی به عرصه فرهنگ داشته‌اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی تأکید کرد: نقش کتاب در انتقال معارف اسلامی از قرن‌های گذشته به آینده بی ‌بدیل است و با وجود ارتباطات گسترده نقش کتاب کمرنگ نمی‌شود.

 

وی گفت: در طول تاریخ ایران بزرگ‌ترین لطمه به کتاب از سوی مغولان و نیز افغان‌ها که کتاب‌های ما را غارت کردند انجام شد، در عین حال باید توجه کرد که کتاب یک شمشیر دو لبه است و کتاب‌های ضاله داریم که عقاید شیعه را زیر سوال می‌برند و نباید بگذاریم کتابی که کوچکترین گمراهی را دارد منتشر شود.

 

افزایش حقوق کتابداران در دستور کار است

در قسمت دیگری از مراسم آئین تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی، محمد باقر نوبخت، گفت: یک اعتبار مجزا در نظر گرفته شده تا از طریق آن بتوانیم به توسعه کتابخانه‌ها در کشور بپردازیم و حقوق کتابداران را نیز افزایش دهیم.

 

وی افزود: شخص رییس جمهور نسبت به تفاوت پرداختی به کارکنان در بخش‌های مختلف گله دارد و بر این اساس نیز تلاش کرده‌ایم تا در برنامه ششم توسعه این موضوع مورد توجه قرار بگیرد، ضمن این‌که لایحه بودجه سال 95 را پایان هفته نهایی می‌کنیم و به هیأت دولت عرضه خواهیم کرد.

 

نوبخت در پایان تأکید کرد: رویکرد برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده کاملا فرهنگی است، از این‌رو پرداختی به کارکنان فعال در نهاد کتابخانه‌ها افزایشی عادلانه پیدا خواهد کرد.

 

لزوم توجه به سلامت اخلاقی در جامعه

در بخشی از این مراسم نیز سیدرضا صالحی امیری، گفت: راه اصلی توسعه، توسعه فرهنگی است و ما متأسفانه راه را گم کرده‌ایم. مسیر توسعه را طی کرده‌ و نیز به مقصود نرسیده‌ایم؛ چرا که مسیر توسعه از فرهنگ شروع می‌شود و چراغ راه توسعه فرهنگ و کتابخوانی است.

 

صالحی امیری تأکید کرد: یکی از کارکردهای فرهنگ، هویت‌آفرینی است و اگر در جامعه با فقر دینی و فرهنگی مواجه‌ هستیم در هویت‌سازی مشکل داریم.

 

وی تصریح کرد: جای تأسف است که در تهران چند هزار آرایشگاه و نمایشگاه خودرو داریم، ولی کمتر از هزار کتابفروشی در تهران موجود است، توسعه سلامت اخلاقی مهم‌تر از توسعه سلامت است و پرداختن به آلودگی فرهنگی مهم‌تر از آلودگی محیط زیست است.

 

صالحی اظهار کرد: باید به باز مهندسی فرهنگی بپردازیم و در توسعه ششم به فرهنگ کتابخوانی توجه خاص شود. قوانین نیز باید تسهیل کننده امور کتاب باشد و نباید فراموش کنیم راه نجات کشور از فرهنگ است و کتابداران امینان جامعه در انتقال فرهنگ هستند.

 

همچنین در این نشست علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گزارشی اجمالی از اقدامات یک سال اخیر نهاد کتابخانه‌های عمومی در توسعه فرهنگ کتابخوانی ارائه کرد و افزود: کتابداران از نظر معیشتی در تنگنا هستند و امیدواریم در بودجه 95 و برنامه ششم توسعه افزایش حقوق کتابداران و نیز لحاظ شدن شغل کتابداری به عنوان یکی از مشاغل سخت در نظر گرفته شود.

 

گفتنی است در بخش پایانی این مراسم ضمن تقدیر از فعالان حوزه کتاب برترین‌های حوزه کتاب و مطاله در بخش‌های مختلف به این شرح معرفی شدند؛

 

 کتابخانه نمونه نهادی

ندا داننده از یزد و کتابخانه مرکزی مبید، معصومه فزونی از همدان و کتابخانه شهید باهنر بهار، محمدحیدری ترک آباد از استان مازندران و امیرپازواری بابلسر

 

کتابخانه نمونه مشارکتی

مرضیه لشگری از خراسان رضوی و کتابخانه بچه های آسمان، مهدی معتقدی از مازندران و کتابخانه، عبدالواحد حسینی گزیری از هرمزگان و کتابخانه راسخ  

              

مسئول نمونه کتابخانه مشارکتی

هما لشکریان  از خراسان رضوی، شیدالله رستخیز شورکایی  از مازندران، محمدرضا عزیزی از همدان

 

خدمتگزار نمونه

احمد حیدری از اردبیل، محمد وفایی خسروشاهی از آذربایجان شرقی، حمیدرضا حاجی رستملو از آذربایجان غربی، کتابدار پیشکسوت نمونه،اصغر نظرپور از قزوین، فاطمه عطایی از کرمانشاه، مینا برجیسیان از چهارمحال و بختیاری

 

کتابخوانان و اعضای نمونه کشوری

بخش کودک

نازنین نرگس اسماعیل پور از مازندران، شروین احمدی از مازندران، فاطمه پناهی آزاد از آذربایجان غربی  

بخش نوجوان

سینا فتاحی از آذربایجان غربی، زهرا زیوری از خراسان جنوبی

بخش جوان

ویدا سلیمی از آذربایجان غربی، خدیجه شولی از خوزستان   

بخش بزرگسال

انور ابراهیمی از آذربایجان غربی، مریم عباسی از همدن

 

مسؤولان نمونه کتابخانه های نهادی

حمیرا پورعلمی از مازندران و کتابخانه صاحب الزمان(عج)، سمیه مناجاتی از اصفهان و کتابخانه شهید علم الهدی، رمضان حیدری از قزوین و کتابخانه یادگار امام، سیده مریم امیرطزنجی از البرز و کتابخانه علامه حلی، غفار عزیزی از آذربایجان غربی و کتابخانه  مرکزی، سمیه حسامی از اصفهان و کتابخانه علی ابن ابیطالب، معصومه مسلمی از آذربایجان غربی و کتابخانه آیت الله زین العابدین سلماسی، مرضیه فلاح کردآبادی از مازندران و کتابخانه شهیدان وطنی، صغری محمدزاده صدقیانی از آذربایجان غربی و کتابخانه بعثت، عظیمه اکرمی از یزد و کتابخانه امام حسن مجتبی، امیر میری از کرمانشاه و کتابخانه امامت، علی نعیمی از همدان و کتابخانه قدس، مهدیه خسروی از کرمان و کتابخانه اختر، مکائیل محمودیان از آذربایجان غربی و کتابخانه شهید مرتضی آوینی، مروارید رازقی از بوشهرامام جواد(ع).

 

کتابداران نمونه کتابخانه های نهادی

منصوره حسینی شعار از همدان و کتابخانه مرکزی، اعظم مهدی پور از کرمان و کتابخانه مرکزی، وحیده عباسی شجاع از اردبیل و کتابخانه مرکزی، فاطمه سلحشور از اصفهان و کتابخانه الغدیر،فاطمه داغمه چی فیروزجایی از مازندران و کتابخانه شهیدان نجاریان،معصومه فتوک برزگر از مازندران و کتابخانه حاج حسن احمد نژاد،سپیده نظافتی از خراسان شمالی و کتابخانه علامه دهخدا،مجتبی شیروانی از فارس و کتابخانه محمد رسول الله، پریسا لرکی از اصفهان و کتابخانه هنرواندیشه، مرضیه باقری از اصفهان و کتابخانه شهید جمشید توکلی،سمیه تقی یار از اصفهان  و کتابخانه علی ابن ابیطالب،کویستان درویشی از آذربایجان غربی و کتابخانه ملت،فاطمه محمدی از سیستان و بلوچستان و کتابخانه نور،خالید ولایتی از آذربایجان غربی و کتابخانه شهرداری،افسانه زینلی کرمانی از کرمان و کتابخانه علامه مجلسی.

 

شایستگان تقدیر

«بتول سلطانی از ایلام و کتابخانه پروین اعتصامی»،«حجت شالچی از آذربایجان شرقی و کتابخانه شیخ شهاب الدین اهری اهر»،«فاطمه پاشازاده از تهران و کتابخانه شهید مصطفی خمینی اسلامشهر»،«فرزانه جعفری  از چهار محال و بختیاری و کتابخانه ملاصدرا شهرکرد»،«مریم کیانی از خراسان جنوبی و کتابخانه ملاعبدالله بشروی بشرویه»،«فاطمه حیدری از خراسان رضوی و کتابخانه شهید باهنر مشهد»،«امیره موالی زاده از خوزستان و کتابخانه شهید باهنر اهواز»،«مهناز نوروزی  از زنجان و کتابخانه شهید مطهری ابهر»،«حنیفه صفری از سمنان و کتابخانه امام خمینی(ره) سمنان»،«زهره محمدی  از قم و کتابخانه مریم قم»،«معصومه معظمی از کردستان و کتابخانه شهید مدرس قروه»،«شهره بهنوا از لرستان و کتابخانه شهید باهنر بروجرد»،«سید مجید سادات از کهگیلویه و بویر احمد و کتابخانه دولت آباد بویراحمد»،«عبدالخلیل قوچی زاده از گلستان و کتابخانه امیرالمومنین(ع) کلاله»،«مریم مهرآیین از گیلان و کتابخانه شهید نورانی رودسر»،«زهرا فتحعلی از مرکزی و کتابخانه امام صادق(ع) محلات»،«ابراهیم کوپشی از  هرمزگان  و کتابخانه صاحب الزمان(عج) سیریک»./856/504/ب2

ارسال نظرات