۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۳۰۲۷۲۸
به همت مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی؛

کارگاه «بیداری اسلامی» با موضوع تحولات یمن برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کارگاه «بیداری اسلامی» با موضوع تحولات یمن و با حضور استاد سیدافقهی، کارشناس ارشد سیاسی آسیای غربی، در حسینیه مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد.
يمن يمن تنها نمي‌ماند

به گزارش خبرگزاری رسا، استاد سید افقهی در ابتدای این کارگاه به وضعیت جغرافیایی، جمعیتی، سیاسی و اهمیت یمن اشاره نمود و ابراز داشت: کشور یمن بیشترین مرز را با کشور عربستان دارد.

 

وی یادآور شد: این کشور از جنوب و غرب به دریاهای بین المللی وصل می‌شود و تنگه استراتژیک باب المندب نیز که یک سوم نفت جهان از آن عبور می‌کنند، در این سرزمین واقع شده است.

 

سخنران این نشست با بیان این که متأسفانه برخی از جزایر یمن را رژیم صهیونیستی اشغال نموده است، اظهار داشت: کشور یمن از لحاظ نظامی کشوری ضعیف شمرده می‌شود، از این رو در گذرگاه‌های زمانی مختلف، ابرقدرت‌ها بر روی این منطقه حساسیت‌های خاصی از خود نشان می‌دادند.

 

سیدافقهی ضمن ارائه گزارشی از تنگه‌های استراتژیک در عرصه بین المللی، موقعیت ویژه کشور یمن را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: تنگه باب المندب، حلقه واسط بین دریای سرخ، اقیانوس هند و دریای مدیترانه است.

 

وی با اشاره به این که جمعیت یمن تقریباً با جمعیت عربستان برابری می‌کند، ابراز داشت: سواحل طولانی یمن قدرت ارتباط با تمامی کشورهای منطقه و جهان را نصیب این کشور نموده است. اما متأسفانه در این عصر به دلایل متعدد، از جمله ضعف امکاناتی، یمن قادر به بهره‌گیری از این ظرفیت نیست.

 

کارشناس ارشد سیاسی آسیای غربی نزدیکی یمن به شاخ آفریقا را از دیگر ویژگی‌های این کشور عنوان کرد و ابراز داشت: 80 درصد مردم یمن در روستاها زندگی می‌کنند و امکانات توسعه شهری چندانی در این سرزمین وجود ندارد.

 

وی ضمن اشاره به روحیه قبیله‌گیری در کشور یمن، مهمترین و تأثیرگذاترین قبایل این سرزمین را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: قبیله حاشد و قبیله بکیل از پرنفوذترین قبایل یمن به شمار می‌روند.

 

سیدافقهی با بیان این که متأسفانه وضع بهداشتی و سطح معیشتی مردم یمن بسیار پایین است، ابراز داشت: به لحاظ تراکم جمعیتی، بخش شرقی و شمال شرقی عمدتاً خالی از سکنه بوده، بخش غربی و شمال غرب این کشور از تراکم جمعیتی برخوردار است.

 

کارشناس ارشد سیاسی آسیای غربی بحث تاریخی و وجود آثار باستانی را از مهمترین ظرفیت‌های کشور یمن عنوان کرد و اذعان داشت: کشور یمن به لحاظ سابقه کتب خطی، یکی از غنی ترین کشورها به شمار می رود.

 

وی با اشاره به این که علی رغم گستره مرزهای ساحلی کشور یمن، صنعت شیلات در این کشور بسیار ضعیف است، خاطرنشان کرد: استعمار و آل سعود، مانعی بزرگ برای پیشرفت یمن در حوزه‌های مختلف بودند.

 

سخنران این نشست بحث نفت یمن را از مباحث حساس این کشور ذکر کرد و اظهار داشت: یمن در بخش‌های خشکی و آبی، از منابع نفتی و گازی فراوانی برخوردار بوده، فقر یکی از مهمترین موانع استخراج منابع زیر زمینی این کشور می‌باشد.

 

سیدافقهی با اشاره به این که آل سعود با اشغال بخش‌هایی از خاک یمن در سرزمین نجران و جیزان، منابع زیرزمینی و ذخایر خدادادی کشور یمن را به تاراج می‌برد، یادآور شد: بحث نیروی انسانی یکی از مهمترین ظرفیت‌های کشور یمن است. یمنی‌ها مردمی باهوش و حافظ آیات الهی هستند.

 

کارشناس ارشد سیاسی آسیای غربی افزود: منابع متعدد خدادادی غیر از نفت و گاز، نیز از ظرفیت‌های دیگر این کشور به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که کشور یمن مملو از سنگ‌های گرانقیمتی چون؛ عقیق، لعل و بدافشان و... است.

 

وی ضمن اشاره به ظرفیت‌های ثروتی کشور یمن به برخی از عوامل فقر در این سرزمین پربرکت اشاره نمود و با بیان این که تهاجم فرهنگی در سرزمین‌های اسلامی از مهمترین موانع پیشرفت و خودکفایی است، تصریح کرد: با توجه به بافت قبیله‌ای، کشور یمن نسبت به کشورهای دیگر اسلامی کمتر مورد هجوم فرهنگ غربی قرار گرفته است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی، ترویج اسلام آمریکایی توسط عمال آل سعود و تأسیس بالغ بر 2 هزار مرکز تبلیغ افکار وهابیت در یمن را از برنامه‌های استکبار جهانی برای تغییر عقیده و اندیشه این سرزمین اسلامی عنوان کرد و گفت:  تغییر اندیشه و عقیده آدمی، از مقدمات آغاز استعمار به شمار می‌رود. خوشبختانه تمام مذاهب اسلامی فعال در کشور یمن با این اندیشه افراطی به شدت مخالفت نموده، در مقابل هجمه وهابیون ایستادند.

 

سیدافقهی در ادامه سخنان خود جنگ طلبی آل سعود در حمله به سرزمین یمن را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: با توجه به تمرکز  اکثر طرفداران جبهه مقاومت، بیشترین حملات سعودی بر روی مردم صعده صورت می‌گیرد.

 

کارشناس ارشد سیاسی آسیای غربی با بیان این که از مهمترین ویژگی‌های استان صعده، می‌توان به محل عبور و مرور کاروان‌ها حجاج اشاره نمود، تصریح کرد: علی رغم عبور زائران و حجاج بیت الله الحرام از استان صعده، این سرزمین همچنان در فقر به سر می‌برد.

 

وی به اندیشه‌های رهبران انصار الله اشاره نمود و خاطرنشان کرد: با توجه به علاقه و اشتیاق شهید سید حسین الحوثی به بنیانگذار جمهوری اسلامی، این مرد پارسا لقب اویس امام خمینی(ره) گرفته بود. این بزگوار نهضت بزرگ قرآنی و آگاهی سازی سیاسی را در یمن ایجاد نمود.

 

سخنران مراسم با اشاره به این که اولین جنگی که علیه حسین الحوثی و تشکیلات انصار الله روی داد، به سال 2004 میلادی بر می‌گردد، خاطرنشان کرد: متأسفانه علی عبدالله صالح رئیس جمهور دیکتاتور یمن با تحریک و پشتیبانی عربستان و با فرماندهی و هدایت آمریکا از صنعا به صعده حرکت نمود و حسین الحوثی را به شهادت رساند.

 

سیدافقهی با اشاره به این که اصل و نسب داعیان آل سعود به یهودیان نجد و بنی قینقاع بر می‌گردد، اظهار داشت: آل سعود به بهانه توسعه حرم، تمام آثار متعلق به اهل بیت(علیهم السلام) را ویران می‌کند.

 

وی به جنگ‌های ششگانه حکومت مرکزی صنا، علیه انصار الله یمن نیز اشاره نمود و تصریح کرد: از سال 2006 تاکنون سید عبدالملک الحوثی، جوانی پارسا و دور اندیش، ضمن آشنایی با شیوه‌های مختلف نظامی، مدیریت بحران در سرزمین یمن را بر عهده گرفته است.

 

کارشناس ارشد سیاسی آسیای غربی اظهار داشت: در سال 2011 همزمان با خیزش‌های اسلامی، مردم یمن نیز علیه علی عبدالله صالح قیام نمودند و بعد از استعفای رئیس جمهور دیکتاور یمن، منصور هادی یکی از معاونان عبد الله صالح مدیریت یمن را بر عهده گرفت. حوثی‌ها نیز با مشاهده هم‌آنی فعالیت منصور هادی و علی عبد الله صالح، که قصد داشت، با طرح آمریکایی و سعودی یمن را به بخش های متعددی تجزیه نماید؛ به وی هشدار دادند و از صعده به سمت صنعا حرکت نمودند.

 

وی تحولات سیاسی و نظامی یمن در بستر تاریخ را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: عثمانی ها به سرزمین یمن طمع داشتند و در سال 1919 به کشور یمن حمله کردند؛ امپراطوری عثمانی علی رغم ورود به یمن، در این کشور شکست خورد.

 

سیدافقهی ادامه داد: از اواخر سلطنت عثمانی ها، یمنی ها بر کارهای این سرزمین مسلط شده، حکومت امامیه را از سال 1918 تا 1948 بر اوضاع یمن مسلط کردند، در آن دوران به یمن السعید گفته می‌شد؛ زیرا همه مردمان این سرزمین در امن و امان زندگی می‌کردند.

 

وی یادآور شد: بعد از ترور یحیی، پسرش امام احمد تا سال 1962 رهبری امامیه را بر عهده گرفت و در سال 1962 نیز جمال عبد الناصر رهبر مصر با 60 هزار نیرو، به یمن حمله نمود و بعد از سیطره بر این سرزمین، حکومتی سکولار و لامذهب را بر این دیار مسلط کرد؛ در این دوران با دخالت‌های عربستان که در صدد قدرت‌یابی بر جهان اسلام بود، یمن به دو تکه شمالی و جنوبی تقسیم شد.

 

کارشناس ارشد سیاسی آسیای غربی خاطرنشان کرد: در سال 1994 با بروز جنگی داخلی در کشور یمن، علی عبدالله صالح، دیکتاتور یمن به کمک سعودی‌ها یمن را به منظور نفوذ و تسلط سعودی‌ها یکپارچه کرد.

 

وی ادامه داد: وقتی علی عبدالله صالح استعفا داد، منصور هادی در پروسه رفراندوم نه انتخابات؛ به عنوان رئیس جمهور خود خوانده انتخاب شد. منصور هادی قرار بود از سال 2012 تا 2014 متن قانون اساسی جدیدی تهیه کرده، انتخابات آزاد برگزار کند.

 

سیدافقهی اظهار داشت: بر اساس توافقات صورت گرفته منصور هادی با احزاب سیاسی یمن از جمله انصار الله یمن، عهد نموده بود تا مقدمات انتخابات آزاد را فراهم سازد، اما منصور هادی در سال 2014 بر اساس تحریک سعودی‌ها، توطئه‌ای را به منظور تقسیم شش‌گانه یمن در پیش گرفت. این مهم با هوشیاری انصار الله مواجه شده، مقدمات فرار و پناهنگی وی به آل سعود را فراهم نمود. /1325/د101/ف2

 

منبع: مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعة المصطفی

ارسال نظرات