۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۳۰۲۷۳۴

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در هفته بسیج، فعالیت ۱۳۷ کتابخانه عمومی در آذربایجان شرقی و برپایی نمایشگاه شعر و نقاشی هنرمند خردسال در تبریز از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، جواد قهرمان‌زاده، فرمانده سپاه ناحیه مرند از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی به منظور افزایش بصیرت و آگاهی دانشجویان در دانشگاه‌ها در هفته بسیج خبر داد و گفت: یادواره شهدای دانشجو نیز در این هفته در دانشگاه‌ها برگزار شود.


فرمانده سپاه مرند ابتدا به برنامه‌های خاصی که در چندین مرحله برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی طراحی شد اشاره‌ای کرد و گفت: دشمن در چند مرحله سعی در از بین بردن و ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی داشت که با کمک خداوند در انجام آن ناکام ماندند.


وی افزود: وقوع انقلاب اسلامی،تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در سال 58، ایجاد تحریفات و تجزیه‌طلبی، تحمیل جنگ 8 ساله دفاع مقدس، ایجاد جنگ نرم یا همان تهاجم فرهنگی از جمله این برنامه‌ها بود که توسط دشمن طراحی و با شکست مواجه شد.


وی ادامه داد: برنامه‌های سی و ششمین سالگرد گرامیداشت هفته بسیج در سطح پایگاه‌ها، حوزه و شهرستان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و قرآنی برگزار می شود که تعداد 170 برنامه در سطح پایگاه و حوزه و 59 برنامه در سطح شهرستان است.


قهرمان‌زاده فرمانده سپاه ناحیه مرند اظهار داشت: کرسی‌های آزاد اندیشی که از 13 آبان تا 16 آذر به منظور افزایش بصیرت و آگاهی دانشجویان در دانشگاه‌ها ایجاد شده، در هفته بسیج نیز فعال خواهد بود. یادواره شهدای دانشجو هم از برنامه‌هایی است که در این زمینه قرار است در دانشگاه‌ها برگزار شود.


لزوم تدوین طرح تحول صنعت خودرو با محور اصلاح ساختار خودروسازان


رضا پاشائی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور بر ضرورت تدوین و اجرای طرح تحول صنعت خودرو با محور اصلاح ساختار خودروسازان تأکید کرد و گفت: انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور متشکل از انجمن‌های تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی استان‌هاست و تحت نظارت مستقیم وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند.


وی که طی حکمی از سوی هیئت‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره انجمن کشور منصوب‌شده است، در ادامه افزود: برنامه‌های و اقدامات این انجمن تخصصی باهدف کمک به احیاء صنعت خودرو کشور و با رویکرد ایجاد همکاری، هم‌افزایی و یکسان‌سازی سیاست‌ها و اهداف فی‌مابین انجمن‌های تخصصی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور در چارچوب قوانین انجام می‌شود.


پاشایی بر لزوم تدوین و پیاده‌سازی طرح تحول صنعت خودروی کشور با محورهای اصلاح ساختار خودروسازان به‌منظور رقابت‌پذیر کردن آن تأکید و تصریح کرد: صادرات محور کردن صنعت خودرو ایران، تقویت تحقیق و توسعه در صنعت خودرو و توسعه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، هدایت نقدینگی جاری خودروسازان به زنجیره تأمین و حل معضل قیمت‌گذاری دستوری خودرو از مهم‌ترین اقدامات این انجمن در دوره ریاست جدید خواهد بود.


نمایشگاه شعر و نقاشی هنرمند خردسال در تبریز برپا شد


نمایشگاه شعر و نقاشی آثار امیرحسین دوست زاده هنرمند خردسال در نگارخانه یاسمی خانه فرهنگ تبریز برپا شد. در این نمایشگاه 40 اثر نقاشی با موضوع مشاهیر آذربایجان و آزاد با تکنیک سیاه قلم و پاستیل و همچنین 10 تابلو از اشعار سروده این هنرمند خردسال تبریزی به نمایش گذاشته شده است.


امیر حسین دوست زاده متولد 1384 تبریز و در کلاس پنجم ابتدایی مشغول به تحصیل است. وی نقاشی را از استاد ابراهیم مقبلی، استاد صابر بقال اصغری و استاد شفاعت طلب آموخته و در زمینه شعر نیز عضو انجمن ادبی تبریز، انجمن ادبی استاد عابد و انجمن ادبی شاعران اهل بیت (ع) است. دوست زاده در جشنواره های شعر و نقاشی حضور یافته و چندین مقام استانی را کسب کرده است.


این نمایشگاه نخستین نمایشگاه انفرادی امیرحسین دوست زاده می باشد. نمایشگاه یاد شده از بیست و چهارم تا بیست و هفتم آبان امسال از ساعت 15 تا 19 در نگارخانه استاد یاسمی خانه فرهنگ تبریز برپا می شود.


فعالیت 137 کتابخانه عمومی در آذربایجان شرقی


منوچهر جعفری پیرلری، سرپرست اداره کل کتابخانه ‌های عمومی آذربایجان ‌شرقی از فعالیت 137 کتابخانه عمومی در آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد 105 باب نهادی، 31 باب مشارکتی و یک باب مستقل است. همچنین سرانه دسترسی جمعیت استان به کتابخانه های عمومی 9/0 باب کتابخانه است یعنی برای هر 25000 نفر جمعیت تقریبا نزدیک به یک باب کتابخانه عمومی موجود است.


وی با اظهار این‌که استان اذربایجان شرقی رتبه ششم را از لحاظ تعداد کتابخانه های کشور دارا است، گفت: تعداد منابع موجود دو میلیون و 345 هزار و 459 جلد است که سرانه منابع به ازای هر نفر جمعیت استان 0.6 جلد کتاب و به عبارتی برای هر 100 نفر جمعیت استان 60 جلد کتاب موجود است.


سرپرست کتابخانه های استان بیان کرد: در استان اذربایجان شرقی بیشترین موضاعات امانت داده شده به ترتیب اولویت مربوط به موضوع ادبیات و بعد از آن کودکان، علوم اجتماعی، دین، علوم عملی، تاریخ و جغرافیا، علوم خالص، فلسفه، هنر، زبان، کلیات می باشد که رقمی بالغ بر 2 میلیون و 920 هزار و 151 جلد است.


جعفری با بیان اینکه سرانه عضویت در استان از هر 100 نفر سه نفر می باشد، اظهار داشت: تعداد اعضای کتابخانه ها در حال حاضر 1 میلیون و 175 هزار و 182 نفر است و برای هر 100 نفر جمعیت استان 2.1 متر مربع فضای کتابخانه ای وجود دارد که در کل می توان گفت برای هر هزار نفر از جمعیت استان تقریبا سه صندلی در کتابخانه ها موجود است./935/203/ب3

ارسال نظرات