۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۳۰۲۷۳۶
استاد حوزه و دانشگاه:

عبادت برای لذت نفسانی بی ثمر است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قلندری با تأکید بر اینکه نباید به دنبال عبادتی باشیم که از آن لذت نفسانی ببریم، گفت: یکی از ویژگی‌های نفس، راحت‌طلبی است و در روایات از این صفت به عنوان محالات مؤمن یاد شده است یعنی بدون تلاش و مبارزه با نفس نمی‌توان به جایی رسید.
حجت الاسلام محسن قلندري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام محسن قلندری، امشب در مزاسم عزاداری دهه اول ماه صفر که در مدرسه عالی شهید مطهری زاهدان برگزار شد، گفت: هدف از خلقت انسان رسیدن به سعادت است که در این مسیر، ولایت نیروی محرکه او محسوب می‌شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه نخستین ولایت پذیرفته شده از سوی انسان را ولایت نفس دانست و بیان کرد: عمده انسان‌ها در ولایت نفس باقی می‌مانند همین نفس است که چشم انسان را بر حقایق می‌بندد بنابراین مقدمه ورود به بهشت، قدم گذاشتن بر نفس است.

 

وی افزود: ما باید در صبح و شب استغفار کنیم؛ زیرا زندگی هر روز ما سرشار از گناه است حتی بسیاری از امور خیری که انجام می‌ذهیم، مخلوط با گناه می‌شود از این رو باید تا آخرین لحظه بترسیم که از زیانکاران نباشیم.

 

حجت الاسلام قلندری عیب عبادت بندگان را عُجب و غرور توصیف و عنوان کرد: اگر به عنوان مثال چند شب توفیق خواندن نماز شب پیدا می‌کنیم، گمان می‌کنیم که بنده خاص خداوند شده‌ایم در حالی که نباید اینگونه باشد.

 

وی اظهار داشت: عبادت وسیله‌ای است که ما را به ولایت الهی و قرب او می‌رساند اگر از طغیان نفس جلوگیری کنیم، می‌توانیم به ولایت نزدیک شویم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه نباید به دنبال عبادتی باشیم که از آن لذت نفسانی ببریم، تصریح کرد: هدف عبادت جدایی از نفس است یکی از ویژگی‌های نفس، راحت‌طلبی است و در روایات از این صفت به عنوان محالات مؤمن یاد شده است یعنی بدون تلاش و مبارزه با نفس نمی‌توان به جایی رسید البته خداوند نیز در این مسیر دستگیری می‌کند.

 

وی ادامه داد: عقل وسیله پرستش خدا است اگر به دنبال حرکت به سمت ولایت الهی هستیم باید عقل خود را احیا کنیم تمام عبادات برای تمرین مبارزه با نفس و رسیدن به ولایت الله است./831 /202/ب1

ارسال نظرات