۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۳۰۲۷۷۴
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

سرمایه گذاری در موقوفات خراسان شمالی افزایش پیدا می‌کند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی از افزایش سرمایه گذاری در موقوفات غیرمتصرفی این استان به همت نهاد اوقاف و امور خیریه و مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی خبر داد.
حجت الاسلام سهرابي - مديرکل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به وجود پنج هزار موقوفه با حدود 10 هزار رقبه در این استان، اظهار کرد: این موقوفه ها با نیات مختلف از سوی واقفان شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی ثبت شده اند.

 

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای اصلی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اجرای صحیح و دقیق نیات واقفان خیراندیش این موقوفه ها است، افزود: موقوفه ها امانت های بسیار مهمی هستند که بر دوش مسؤولان و متولیان اوقاف نهاده شده و آنها وظیفه دارند با اجرای درست و حساب شده نیات واقفان، امانت دار مناسبی برای آنها باشند.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه موقوفه ها در قرآن و آموزه های اسلامی در ردیف امور بزرگ شرعی و اسلامی قرار گرفته اند، اضافه کرد: به همین دلیل باید متولی و امانت دار موقوفه ها، فرد سالم و خداترسی باشد تا نیات این موقوفات به درستی اجرا شود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه اجرای نیت واقف واجب است، تصریح کرد: می بایست این فرهنگ در جامعه گسترش داده شود که موقوفه بی صاحب نیست زیرا واقف با هدف برطرف کردن مشکلی از مشکلات جامعه خود اقدام به وقف ملک و اموال خویش کرده و حق شرعی و عقلانی است که عواید موقوفه در راستای اجرای دقیق همان نیت واقف هزینه شود.

 

وی با اشاره به اینکه اجرا نشدن نیت واقف در واقع خیانت در امانت است، خاطرنشان کرد: متولیان موقوفات می بایست قدر این نعمت و امانت را دانسته و با اجرای درست نیات واقفان، خود را سرافراز کرده و خیر دنیا و آخرت را کسب کنند.

 

حجت الاسلام سهرابی امانت داری را از ملزومات هیأت امنای موقوفه ها دانست و گفت: نگهداری موقوفات و اجرای نیت، کار بسیار سخت و حساسی است اما از طرف دیگر اجر و پاداش ویژه ای نیز در بارگاه باری تعالی دارد.

 

وی با بیان اینکه می بایست افزون بر جدی بودن در اجرای نیات موقوفه ها، برای احیاء و ماندگاری آنها نیز فعالیت کنیم، از افزایش سرمایه گذاری در موقوفات غیرمتصرفی این استان به همت نهاد اوقاف و امور خیریه و مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی خبر داد.

 

حجت الاسلام سهرابی تصریح کرد: متولیان موقوفات و مسؤولان اوقاف باید به گونه ای عمل کنند که سرمایه گذاری بر روی موقوفات صورت گرفته و فکر اقتصادی در مدیریت این امانت ها حاکم باشد.

 

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در حال حاضر در مورد برخی از موقوفه های غیرمتصرفی استان با چند سرمایه گذار مذاکراتی انجام شده و روند سرمایه گذاری بر روی آنها در دست اجرا است.

 

وی در ادامه با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه موقوفه های استان، اظهار کرد: با توجه به اینکه غالب موقوفات غیرمتصرفی خراسان شمالی کم درآمد هستند باید راهکاری اندیشیده شود که یک نفر به عنوان نماینده، امور این موقوفه ها را انجام داده و اجرای دقیق نیت صورت گیرد.

 

حجت الاسلام سهرابی همچنین با بیان اینکه متأسفانه برخی از متولیان به سامانه ای کردن موقوفه ها تمکین نکرده و این موضوع مشکلاتی را به وجود می آورد، افزود: این افراد کمتر از سه درصد کل متولیان موقوفات را شامل می شوند اما با وجود این باعث ضرر و زیان موقوفه ها می شوند که می بایست هر چه سریع تر این مشکل نیز مرتفع شود./9314/302/ب3

 

ارسال نظرات