۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۳۰۲۸۶۵
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان:

اهل بیت مصداق کامل عبادالرحمن هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ارزانی گفت: زمانی که انسان با عالم بالا ارتباط برقرار کند مسائل برایش کوچک و بی ارزش شده و به آرامش می‌رسد و هرچه ارتباط انسان با خدا قوی تر شود مشکلات کوچک و بی اهمیت برایش ضعیف تر می‌شود چرا که در این زمان انسان به هدف بالاتر توجه دارد.
حجت الاسلام حبيب رضا ارزاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از اصفهان، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی ظهر امروز در هنرستان هنرهای زیبای پسران گفت: خداوند در ابتدای تمام سوره‌ها به غیر از سوره توبه رحمانیت و رحیمیت خود را مطرح کرده که رحمانیت خداوند به دو بخش رحمانیت عام و رحمانیت خاص تقسیم می‌شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان پیرامون رحمانیت عام خدا بیان کرد: همه انسان‌ها و موجودات زنده و آفریده‌های پروردگار از رحمانیت عام خدا استفاده می‌کنند و چه بخواهیم و چه نخواهیم از این شق رحمانیت بهره می‌بریم و همه حتی کسانی که خدا را قبول ندارند هم از رحمت عام خدا استفاده می‌کنند.

 

وی با اشاره به آیه "و عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا" خاطرنشان کرد: خداوند بنده‌های خاص خود را به صفت رحمانیت منسوب می‌کند البته خداوند صفت رحیمیت نیز دارد اما رحمانیت مخصوص بنده‌های خاص خدا است و خداوند نسبت به بندگان مؤمن خود رحمت خاص و رحمت عام دارد که البته استمرار این فیض نیازمند نگاه حضرت حق است.

 

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه لذتی بالاتر از لذت مناجات خدا وجود ندارد و کسی که عبادت خدا را انجام نمی‌دهد از این لذت بی بهره است، تصریح کرد: گاهی قدر بعضی از نعمات الهی را نمی‌دانیم و زمانی که از ما گرفته شود آن را درک می‌کنیم که یکی از این نعمات الهی لذت عبادت است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به آیات 63 تا 76 سوره فرقان اظهار کرد: خداوند در آیات 63 تا 76 سوره فرقان بنده‌های خود را حائز 12 صفت می‌داند که یکی آنها تواضع است و می‌فرماید عبادالرحمن زمانی که روی زمین راه می‌روند با تواضع و بدون تکبر راه می‌روند و در جای دیگر نیز می‌فرماید با تکبر بر روی زمین راه نروید چرا که نمی‌توانید زمین را سوراخ کنید و به آسمان هم نخواهید رسید و خداوند در واقع می‌خواهد با گفتن این مفاهیم ضعف انسان را به او گوشزد کند.

 

وی ادامه داد: باید هرچه داریم را از خدا بدانیم و متوجه باشیم که خداوند هر زمان که بخواهد نعمتی را می‌دهد و هر زمان بخواهد آن را پس می‌گیرد.

 

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه بندگان خدا با سلامت در جامعه زندگی می‌کنند، گفت: گاهی اوقات در جامعه حوادث نامرتبط اتفاق می‌افتد و انسان نمی‌تواند در تمامی این مسائل عکس العمل نشان داده و عمر خود را با درگیری با دیگران سپری کند و "قالوا سلاما" در قرآن یعنی یعنی عباد الرحمن با سلامت از کنار مسائل عبور می‌کنند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ادامه بیان کرد: اصل مسخره کردن و تمسخر خوب نیست و قرآن نیز آن را نهی کرده است اما اگر کسی مسخره کرد باید چه کرد؟ "مروا کراما" یعنی با کرامت رد شوید همان طور که عده‌ای سنگ به سر پیامبر پرتاب کردند اما پیامبر خدا در پاسخ این رفتار به گوشه‌ای رفتند و با مقداری آب سر و پای زخمی خود را شستشو داده و فرمودند "خدایا بر این مردم خشم نگیر و بر آنها عذاب نفرست" و یا در روایات آمده که شخصی خدمت امام حسن مجتبی(علیه السلام) رسید و شروع به دشنام به ایشان کرد اما امام حسن(علیه السلام) ایشان را به مهمانی دعوت کردند و رفتاری بسیار مناسب با این شخص انجام دادند.

 

وی با بیان اینکه عباد الرحمن کسانی هستند که بخشی از شب را در سجده و قیام سپری کرده و سجده و قیام طولانی دارند، تصریح کرد: باید فکر کنیم چه میزان زمان برای مناجات با خدا می‌گذاریم و چه میزان انس با قرآن داشته و تواضع ما در چه حدی قرار دارد و باید تلاش و تمرین کنیم تا این صفات در ما زیاد شود که اولین سود آن برای خودمان است.

 

حجت الاسلام ارزانی خاطرنشان کرد: زمانی که انسان با عالم بالا ارتباط برقرار کند مسائل برایش کوچک و بی ارزش شده و به آرامش می‌رسد و هرچه ارتباط انسان با خدا قوی تر شود مشکلات کوچک و بی اهمیت برایش ضعیف تر می‌شود چرا که در این زمان انسان به هدف بالاتر توجه دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه عبادت انسان را بالا می‌برد، اظهار کرد: عباد الرحمن بنده‌های خالص خدا هستند و مصداق اتم و اکمل آنها اهل بیت(علیهم السلام) هستند یعنی کسانی که این 12 صفت در آنها در اوج است 14 معصوم هستند و ما هم باید تلاش کنیم در این مسیر قرار بگیریم و این رفتار نصب العین ما شود.

 

وی با تأکید بر اینکه همه ما نیازمند ارتقای عبودتی در خود هستیم و باید تلاش کنیم حقیقتا بنده خدا باشیم، گفت: عمر ما در حال کم شدن است و باید برای بهتر شدن تلاش کرد./1304/202/ب3 

 

ارسال نظرات