۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۹۱۹
معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه:

حوادث پاریس نشان داد استفاده ابزاری از تروریسم خطرناک است/ نفوذ ایران در منطقه معنوی و برای برقرای ثبات و امنیت است

خبرگزاری رسا ـ معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه با بیان اینکه از افتخارات ایران این است که در کنار سوریه ایستاد، گفت: از افتضاحات بین الملل این است که کشورهای غربی با استفاده از کثیف ترین ابزار یعنی تروریست ها برای رسیدن به اهداف خود در سوریه استفاده کردند.
اميرعبدالهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه در مراسم یاد بود شهدای مدافع حرم و بررسی تحولات اخیر سوریه با موضوع «سوریه، قلب مقاومت» که عصر دوشنبه 25 آبان ماه در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، در ارتباط با تحولات منطقه گفت: بیداری اسلامی و بهار عربی در منطقه به برکت وحدت اسلامی است.


 انقلاب اسلامی ایران الگوی کشورهای عربی
معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه با بیان این که این شهدا هستند که انقلاب اسلامی ما را بیمه کردند، خاطرنشان کرد: سایر انقلاب های منطقه الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران است، دانشجویان مصری که در میدان التحریر موج بیداری اسلامی را ایجاد کردند و آن را به کشورهای دیگر سرایت دادند انقلاب اسلامی ایران را به عنوان الگوی خود برگزیده بودند.


وی با اشاره به تصویر منفی رسانه های غربی و مصری از انقلاب اسلامی ایران برای جوانان مصری، خاطرنشان کرد: دانشجویان مصری می گویند که رسانه های مصری سعی داشتند تا نشان دهند که رهبران انقلاب ایران جنگ طلب هستند و ایران را به نابودی خواهند برد، دهه دوم انقلاب نیز همین سیاست ها از سوی رسانه های مصری نشان داده شد، اما در دهه سوم انقلاب وقتی دانشجویان به درک مباحث سیاسی رسیدند متوجه شدند آنچه به پدران آنها گفته شده بود اشتباه بوده است چرا که ایران نه تنها نابود نشد بلکه شاهد دستاوردهای این کشور در زمینه های مختلف علمی و هسته ای شدند.


دستاوردهای ایران در مذاکرات هسته ای

عبدالاهیان با بیان این که دانشجویان مصری می گویند که واکنش ایران به  مذاکرات هسته ای برای آنها روحیه بخش بوده است، افزود: دانشجویان مصری گفتند که وقتی ما دستاورهای هسته ایران را در جریان مذاکرات دنبال می کردیم متوجه شدیم که ایران نه تنها به نابودی نرفته است بلکه شش کشور بزرگ دنیا با ایران مذاکره می کنند و علی رغم ادعای حمله کشورهای غربی به ایران باز هم پای میز مذاکرات می آمدند.


معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه با بیان این که مصری ها به شوکت و تمدن مصر حتی فراعانه افتخار می کنند و هنوز اهرام ثلاثه مصر را حفظ کرده اند، خاطرنشان کرد: البرادعی در گفتگو با دانشجویان مصری میانگین سن دانشمندان هسته ای ایران را 25 تا 27 سال اعلام می کند، دانشجویان مصری نیز بر اساس این گفته البرادعی و اینکه مصر و ایران دو کشور دارای تاریخ تمدن کهن مسلمان هستند، جوانان ایرانی را الگوی مناسبی می دانند.


نفوذ ایران در کشورهای منطقه مداخله جویانه نیست
وی با بیان این که هدایت های رهبری در ایران در سطوح مختلف تأثیرگذار است، عنوان کرد:  بدون تردید ما در همه کشورهای منطقه دارای نفوذ هستیم، این نفوذ به معنای مداخله نیست، برخی کشورها وقتی با  دیپلمات های ارشد ما مذاکره می کنند به ما می گویند که نفوذ خود را در منطقه نادیده بگیریم، برخی کشوها میلیاردها دلار هزینه می کنند تا در کشورهای مختلف نفوذ فرهنگی داشته باشند، کشور ایران در این سی و چند سال گفتمان انقلاب دارای نفوذ در بین کشورهای منطقه شد، این نفوذ برای امنیت ملی و مصالح جهان اسلام است، برخی درک درستی ندارند و از روی کج فهمی این نفوذ را دخالت می دانند.


عبداللهیان ضمن اشاره به دیدار خود با فلیپ هاموند وزیر امورخارجه انگلیس، گفت: هاموند ادعا کرد که که بحرینی می گویند که ایران به بحرین اسلحه می فرستد و مردم را تحریک می کند در حالی که ایران اسلحه به بحرین وارد نمی کند، این برای ایران کثرشأن است و ایران نیازی به انجام اینگونه اقدامات ندارد.


نفوذ ایران در منطقه برای امنیت و کمک به جهان اسلام
معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه ما هیچ مداخله ای در کشورهای در منطقه نداریم، تصریح کرد: نفوذ ما معنوی و در راستای برقراری امنیت و کمک به جهان اسلام است.


وی با اشاره به چند جانبه نشست وین در رابطه با وضعیت سوریه گفت: پنج عضو از کشورهای عراق، عمان، لبنان در این نشست شرکت داشتند، تأکید ما برای حضور این کشورها در این نشست بود، از اهداف ما اصلی ما در این نشست این بود تا از کمک تروریست ها دست بردارند و انتخابات تعیین کننده در سوریه زمانی محقق است که در مرزهای سوریه امنیت برقرار شد و نسبت گروه های معارض با تروریست ها مشخص شود.


عبدالهیان جمهوری اسلامی ایران را تنها کشوری دانست که از ابتدای بحران سوریه در کنار این کشور ایستاده است و در ادامه خاطرنشان کرد: از افتخارات ایران این است که در کنار سوریه ایستاد و از افتضاحات بین الملل این است که برخی کشورها با استفاده از کثیف ترین ابزار یعینی تروریست ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کردند.


معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه با بیان اینکه برخی کشوها از پوتین در خواست کردند تا از حمایت ایران برای کمک به سوریه دست بردارد، بیان کرد: پوتین هم می داند که در صورت عم مقابله با تروریست ها در سوریه تروریست ها به روسیه حمله می کنند.


حوادث پاریس نشان داد استفاده ابزاری از تروریسم خطرناک است
وی با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در کشور فرانسه عنوان کرد: حوادث پاریس نشان داد که استفاده ابزاری از ترویست کار اشتباه و خطرناکی است.

 
امیر عبداللهیان با بیان این که در مذاکرات صحبت شد که باید بین گروه های تروریستی و معارض مرزبندی باشد، گفت: سوریه باید به نقطه امن برسد، بشار اسد ریس جمهور قانونی سوریه است و هیچ کشوری به جز مردم سوریه حق تصمیم گیری برای سرنوشت این کشور را ندارد.


معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه، نشست وین را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این نشست مطرح شد که کشتار سوریه متوقف شود و همه فضای سوریه مردم بدون مداخله تصمیم بگیرند، این نشست ها شروع خوبی است تا صلح و ثبات به سوریه با گردد.


نقش تعیین کننده ایران در بحران سوریه
وی با اشاره به موفقیت های ایران در منطقه، گفت: ایران در کشورهای  سوریه، عراق و لبنان در حوزه های مختلف جایگاه ویژه ای دارد و این سرمایه نظام و حاصل رهنمود مقام معظم رهبری است، امروز ایران در سوریه نقش تعیین کننده دارد؛ این از ظرفیت همه دستگاه های نظام جمهوری اسلامی ایران است.

 

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه با بیان این که بیش از 70 کشور برای سرنگونی بشار اسد تلاش کردند، گفت: ایران، حزب الله لبنان، روسیه و برخی کشورها سوریه را همراهی کردند اما موثرترین اقدام توسط بشار اسد، ارتش و مردم سوریه انجام شد.


امیر عبداللهیان، بشار اسد را مرد جنگ دانست و گفت: بشار اسد حتی حاضر به خروج خانواده خود از کشور سوریه نیست، ارتش سوریه 5 سال است که در برابر تروریست ها مقاومت می کند و ایران هم تنها مستشار نظامی به این کشور فرستاده است چرا که دمشق تا مرز سقوط هم چندین بار پیش رفته است.



معاون عربی آفریقایی وزیر امورخارجه با بیان این که ممکن است اختلاف دیدگاه بین گروه های باشد افزود: هیچ نگاه خطی و جناحی وجود ندارد، همه در چارچوب نظام گام برمی داریم و مصوبه نظام در عالی ترین سطوح مورد توجه است.


امیرعبداللهیان با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در رابطه با کشور سوریه گفت: ایشان می فرمایند که دیگران حق تصمیم گیری برای مردم سوریه را ندارند، در نشست وین مطرح شد که مردم سوریه باید برای کشورشان تصمیم بگیرند بنابراین هیچ چیز از چارچوب فرمایش رهبر انقلاب خارج نیست.


گفتنی است که در پایان این مراسم از خانواده شهید مدافع حرم سید جاوید حسینی تجلیل و تقدیر به عمل آمد./818/پ201/ج

ارسال نظرات