۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۳۰۲۹۵۳
امام جمعه مانه و سملقان مطرح کرد؛

لزوم جلوگیری از انتشار تولیدات غیراستاندارد و انحرافی در حوزه فرهنگ

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مانه و سملقان با تأکید بر نظارت بیشتر در حوزه چاپ و نشر، گفت: باید از انتشار تولیدات غیراستاندارد و انحرافی در حوزه فرهنگ جلوگیری شود.
حجت الاسلام احمدزاده- آيين تجليل از کتابداران برتر خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام عباسعلی احمدزاده، امام جمعه مانه و سملقان، عصر امروز در آیین بیست و سومین دوره تکریم مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی که با حضور مسؤولان فرهنگی استانی و شهرستانی در محل سالن اجتماعات کتابخانه دهخدای بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد، با بیان اینکه تولیدات علمی ارزشمند، مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی هستند، افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از این تولیدات تاکنون مؤفق شده در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان ایستادگی کند از این رو باید توجه به بخش کتاب و کتابخوانی در جامعه به صورت مداوم افزایش یابد.

 

وی با یادآوری کتاب ها و آثار دانشمندان اسلامی، اضافه کرد: تاریخ شیعه از آثار ارزشمند سرشار بوده و هرکدام از این آثار نیز چون مشعلی فروزان، راه های مردم را روشن و نیازهای مختلف جامعه را تأمین می کنند.

 

حجت الاسلام احمدزاده گفت: در این راستا آثار و تولیدات علمی بزرگانی چون علامه امینی، علامه طباطبایی و شهید مطهری مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و توانسته اند نظیر سدی استوار با تهاجم های فرهنگی دشمنان مقابله کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت انتشار دانش در جامعه، معرفی کتاب خوب به دیگران را نوعی صدقه علمی و ماندگار دانست و افزود: در نظام آموزشی و پرورشی اسلام، به همان اندازه که به نشر علم تأکید شده، کتمان و پنهان کردن دانش و اندوخته های علمی نیز نکوهش شده است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی مانه و سملقان تصریح کرد: در اهمیت علم و لزوم ترویج و نشر آن همین بس که در روز قیامت تولیدات فکری اندیشمندان را با خون شهیدان می سنجند و روایت شده که مُرکّب این آثار ارزشمند نسبت به خون شهید برتری دارد.

 

حجت الاسلام احمدزاده اضافه کرد: همان گونه که احتکار کالا در نظام اسلامی حرام است، پنهان سازی و کتمان دانش نیز در برخی موارد حرام است به همین دلیل اگر کسی معلومات و اندوخته های علمی دارد باید آن را منتشر کند چرا که کتمان آن به هر دلیل از منظر اسلام حرام است.

 

وی با اشاره به روایات اسلامی مبنی بر اینکه زکات علم، نشر آن است، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) تأکید کرده دانش و فرآورده های ذهنی خود را هرچند اندک، منتشر کنید و اکنون نیز افراد آگاه و دانا باید به برادران دینی خود علم و دانش صدقه دهند تا از این طریق زمینه رشد فکری در جامعه ایجاد شود.

 

حجت الاسلام احمدزاده همچنین با تأکید بر جلوگیری از انتشار تولیدات غیراستاندارد و انحرافی در جامعه، افزود: همان گونه که در زمینه تولیدات اقتصادی معیارها و استانداردهایی در نظر گرفته می شود، در زمینه تولیدات فکری و فرهنگی این حساسیت ها و استانداردها باید بیشتر و دقیق تر باشند.

 

وی با تأکید بر نظارت بیشتر در حوزه چاپ و نشر، افزود: باید از انتشار تولیدات غیراستاندارد و انحرافی در حوزه فرهنگ جلوگیری شود تا برای جامعه و جوانان مشکلات و گرفتاری های مختلف پیش نیاید.

 

گفتنی است، در پایان این آیین از برگزیدگان بیست و سومین دوره تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی با اهدای جوایزی تجلیل شد.

 

در این مراسم 20 نفر از فعالان این عرصه در حوزه های کتابخانه برتر روستایی، کتابخانه برتر شهری، کتابخوانان برتر کودک نوجوان جوان و کتابخوان برتر بزرگسال، نویسنده برتر، اهدا کننده برتر کتاب، خیرین حوزه کتابخانه و فعالان ترویج مطالعه در مناطق محروم و غیره تجلیل شدند./9314/202/ب2

ارسال نظرات