۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۳۰۲۹۸۷
محقق و پژوهشگر دینی:

فخر فروشی و تحقیر از مشکلات امروز جهان است

خبرگزاری رسا ـ محقق وپژوهشگر دینی گفت: آنچه در جامعه امروزی نسبت به پیشینیان بسیار رشد کرده فخرفروشی و تحقیر دیگران به سبب ثروت است و پیشگیری از این موضوع با افزایش بصیرت حاصل می‌شود.
حاج علي اکبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ،حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری محقق و پژوهشگر دینی در شامگاه 25 آبان در سلسله جلسات تفسیر نهج البلاغه که در موسسه فرهنگی سرچشمه برگزار شد بیان داشت: دو آفت موجود در اغنیا فخر فروشی و تحقیر افراد مستضعف است و این دو به علت نگرش آلوده و جهان‍‌‌بینی آسیب دیده و خطرناک است.

 

وی افزود: دید غیر توحیدی از استحاله و دگرگونی ارزشی که از منظر توحیدی و الهی خارج شده است و به طریق اصالت ماده ارزش گذاری می‌شود شکل گرفته و شخص برهمین مبنای غلط و نادرست روابط اجتماعی خود را تنظیم می‌کند یعنی مخاطب خود را با ارزش‌های غیر توحیدی و الهی برمی‌گزیند.

 

فخر فروشی و تحقیر از مشکلات جهانی است

این محقق و پژوهشگر دینی گفت: فخر فروشی و تحقیر دیگران از بیماری‌های اجتماعی اطراف ما و بلکه خود ماست و باید به صورت جدی به درمان آن بپردازیم و از خداوند متعال برای درمان آن مدد بگیریم تا این بیماری مسبب ورود ما به جهنم نشود.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: فخر فروشی نه تنها کشور ما بلکه جامعه بین الملی و جهانی را مبتلا کرده است و شناخت آن افزون بر پیشگیری از مبتلا شدن به آن سبب ارتقای بصیرت آدمی می‌شود.

 

وی اظهار داشت: هنر انسان مومن این است که این زینتی که در قرآن به مال و فرزندان نامیده را به باقیات الصالحات خود تبدیل کند و این کار با روحیه‌ ایمانی که خداوند در جان انسان تعبیه کرده و با پرورش آن حاصل می‌شود.

 

حیات انسان بسان گذر فصل‌هاست

این محقق و پژوهشگر دینی با تعبیر حیات انسان به گذر فصل ها گفت: حیات دنیوی انسان فاصله یک بهار تا پاییز است و این ویژگی بارز دنیاست که انسان را بسان برگ‌های خشک پاییزی به زیر پای می‌کشاند.

 

منافق بین کفر و ایمان است

حجت الاسلام حاج علی اکبری در بیان ویژگی منافق گفت: شخص منافق برخی از ویژگی های مومن و کافر را دارد به طوری که در پشت پرده ایمان بازی کفر می‌کند.

 

وی ادامه داد: انسان هرچه رتبه ایمانش بالاتر برود در شناخت ویژگی‌های کفر و ایمان فهم بالاتری خواهد داشت به نحوی که هیچ‌گاه در منجلاب نفاق و دورویی گرفتار نخواهد شد و کفر را به خوبی خواهد شناخت.

 

این محقق و پژوهشگر دینی عنوان کرد: انسانی که به سمت هرچه خالص تر شدن ایمان گام برداشت به مرتبه‌ای می‌رسد که حتی امور عادی و طبیعی که انجام می‌دهد برای او حسنه محسوب می‌شود ولی در مقابل چنین شخصی انسان کافر است که افعالش فقط به دست آوردن یک انرژی زائل شدنی و موقت است.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری یادآور شد: بهره‌هایی که انسان با نگاه توحیدی از مواهب دنیوی دارد نعمت، امانت و مسؤولیت است؛ در این بین پذیرفتن مسؤولیت از مهم ترین مسائل است که بسیار فراموش می‌شود.

 

وی کاستی در مال دنیا را سبب رشد فرد خواند و افزود: نداری انسان در مال دنیا گاهی برای در امتحان قرار گرفتن شخص است و گاهی به عنوان نعمت محسوب می‌شود و سبب رشد وی می‌شود؛ این نگاه با جهابینی توحیدی که همه چیز را از خدا می‌داند برای فرد حاصل می‌شود.

 

این محقق و پژوهشگر دینی اظهار داشت: هرچه درجه ایمان انسان بالاتر رود ظرفیت وی نیز افزایش می‌یابدو تعبیر قرآن در این مورد شرح صدر و گستردگی است به طوری که انسان مومن در مقابل مشکلات و سختی ها صبرش افزایش می‌یابد و در هنگامی که نعمتش افزون می‌شود شکرش افزایش می‌یابد.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: داشتن ثروت و زینت هیچ مداخله‌ای در ارزش گزاری شخص مومن ندارد.

 

ویژگی‌های مومن ثروتمند و فقیر

وی در مورد رفتار شخص مومن در مقابل فرد فقیر گفت: انسان مومن در مقابل فقرا به ویژه اگر فقیر مومن باشد با خضوع، فروتنی، محبت، احسان، اشفاق و هم‌دردی برخورد می‌کند و حتی اگر شخص فقیر لباس ژنده، کهنه و بدبو پوشیده باشد از او فاصله نمی‌گیرد.

 

این محقق و پژوهشگر با اشاره به اینکه مومن ثروتمند امانت دار خداست اظهار داشت: با توجه به احادیث و روایات فرد مومن ثروتمند، اهل زهد، قناعت، احسان، خیر و فوق العاده متواضع و فروتن است به گونه ای که هرچه بر مال و دارایی‌اش اضافه شود تواضع‌اش بیشتر می‌شود.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری اضافه کرد: شخص مومن ثروتمند از طرفی خود را در معرض بارش‌ نعمت الهی می‌بیند و از جهتی خود را در معرض نعمت می‌بیند به همین سبب حالت خوف و رجا در وی پدید می‌آید که موجب تواضع هرچه بیشتر وی می‌شود.

 

وی در پایان به ویژگی فقیر مومن پرداخت و تصریح کرد: مومن فقیر نیز با توجه به روایات به دست آمده دارای صبر، شکر، رضایت، تدبیر و اهل کار و تلاش،کرامت و کتمان است؛ مومن فقیر چنان زندگی خود را از دیگران کتمان می‌کند که دیگران به فقیر بودن وی پی نمی‌برد و همین سبب کرامت و دیگر ویژگی‌های وی می‌شود./9668/202/ب1

ارسال نظرات