۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۶
کد خبر: ۳۰۲۹۹۵
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

سلفی‌گری نتیجه دوری از معنویت توحیدی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: علت به‌وجود آمدن تفکر سلفی این است که عده‌ای از تفکر معنویت توحیدی دور شده‌اند.
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران دوشنبه 25 آبان در همایش همایش روز جهانی در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، گفت: واژه معنویت در جهان امروز آن‌قدر مطرح شده است که گمان می‌شود این امر نوظهور است، در حالی‌که اگر به تاریخ عرفانی و فلسفی مراجعه کنیم خواهیم دید به این مفهوم بارها اشاره شده است.

 

وی افزود: عالی‌ترین مرتبه حکمت اسلامی در معنویت به واقع عشق است، بدین معنا که به‌طور کل نمی‌توان عشق را از معنویت جدا دید، عشق مفهومی است که در جان آدمی وجود دارد و حتی عطار نیز به آن اشاره دارد.

 

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با تشریح معنا و معنویت، بیان داشت: در جهان مدرن معنویت با عقلانیت خودبنیاد یکی شده است، امروز معنویت منهای دین و شریعت و حتی خدا مطرح شده است، در حالی که اسلام به صراحت بیان می‌دارد که؛ معنویت یک امر درونی است و در سرشت و ذات افراد قرار دارد و یک امر کاملا فطری است.

 

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در خصوص نگاه ملاصدرا به بحث معنویت، گفت: وی برای معنویت ساحت‌ها و عوالم مختلف قائل شده و مبتنی بر مبانی حکمت متعالیه این مباحث را مطرح کرده است.

 

وی ادامه داد: ملاصدرا معتقد بود که حکمت برآمده از علم لدنی می‌باشد، فردی نیز حکیم است که واقف به علم لدنی باشد، از همین‌رو معنویت منهای عالم از منظر ملاصدرا یک مفهوم پارادوکسیکال معرفی می‌شود، در اصل یک حکیم زمانی به مقام فیلسوف می‌رسد که بتواند دریافت‌های خود را به‌شکل مبرهن ارائه دهد.

 

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در خصوص القاب فلاسفه و عرفا، بیان داشت: در یک دوره بین فیلسوفان و عرفا یک اختلاف دیدگاه کلی بوده است، از این‌رو به برخی از عرفا حکیم می‌گفتند و به برخی دیگر فیلسوف.

 

وی با بیان این‌که جنجالی‌ترین مباحث فلسفه علم ذات الله به ماسوی‌الله است، گفت: آیا خداوند نسبت به این جلسه‌ای که حضور داریم از پیش علم دارد، پاسخ بله است، ملاصدرا می‌گوید که این علم عین ذات خداوند است، در نهایت با این همه مبانی نمی‌توان جهان را بی‌معنا دانست و از معنویت منهای خدا سخن گفت، همه موجودات عالم مبنا دارند، پس با این نگرش نگاه ما به عالم و عین و ربط‌ها متفاوت می‌شود و کسی که چنین نگاهی را کسب کند، حکیم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پایان با انتقاد از برخی تفکرات رایج در جهان مدرن، بیان داشت: یکی از مشکلات اصلی جهان امروز این است که عده‌ای به‌طور کل از سیاست توحیدی دور هستند و سکولار شده‌اند، عده‌ای نیز به معنویت توحیدی اعتنایی ندارند و به سلفی‌گری روی آورده‌اند، در حالی‌که فردی که به سیاست توحیدی تکیه دارد قطعا معنویت توحیدی را نیز قبول دارد و متناسب با آن رفتار می‌کند./856/202/ب1

ارسال نظرات