۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۳۰۳۰۱۵
معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین:

ایمان نتیجه خداترسی مومنین است

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین گفت: ایمان نتیجه خداترسی مومنین است آنها نسبت به خدا دارای خشیت هستند یعنی خوفی که همراه با معرفت باشد، برخلاف خوفی که مجرد ترس است از این جهت به خاطر این گونه خشیت بهشتی می‌شوند و در نتیجه اعمال خوبی دارند.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین، صبح امروز در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی قزوین، پیرامون تفسیر سوره بینه گفت: در قسمت پایانی  این سوره خداوند می‌فرماید به درستی و حتما کسانی‌که کافر شدند از اهل کتاب و کسانی‌که مشرک شدند این‌ها در آتش جهنم قرار می‌گیرند در حالی‌که همیشه در جهنم خواهند ماند.

 

وی در ادامه افزود: این چنین انسانها بدترین مردم هستند اما کسانی‌که ایمان آوردند اعمال صالح و نیک انجام دادند اینها بهترین مردم هستند.

 

این کارشناس دینی ابراز کرد: بهترین‌ها کسانی هستند که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند جزای آنها در نزد پروردگارشان بهشت عدن است بهشتی جاوید که در زیر درختان آن نهرهایی جاری است آنان در بهشت همیشه خواهند ماند خدا از آنها راضی و آنها هم از خدا راضی هستند.

 

در بهشت یک رضایت دو طرفه وجود دارد

این کارشناس تفسیر با بیان اینکه در بهشت یک رضایت دو طرفه وجود دارد اضافه کرد: این بهشت رضوان و رضایت الهی مخصوص کسانی است که خداترس باشند و از پروردگار خودشان خوف داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه کفر به ضرر خود انسان است و ایمان هم به نفع انسان است تصریح کرد: کافر به ضرر خودش کار می‌کند و عاقبتش را خراب می‌کند کفر از این جهت مایه ضرر است که موجب جهنمی شدن انسان می‌شود و ایمان از این جهت منفعت رسان است که موجب بهشتی شدن انسان است پس کسی که ایمان می‌آورد باید خوشحال باشد چون به نفع خودش کار کرده است.

 

این کارشناس تفسیر در ادامه با اشاره به کلمه خالدین فیها تصریح کرد: ظاهر آیات شریفه این است که نجاتی برای آنها نیست کافران همیشه در جهنم می‌مانند امیدی هم به نجات کفار نیست و این سزای کسانی‌ است که کافر از دنیا می‌روند.

 

آیات الهی برای کل بشر نازل شده

این کارشناس تفسیر  با بیان اینکه بینه برای همه هست یعنی آیات الهی برای کل بشر نازل شده اظهار کرد: بعضی آیات را قبول نمی‌کنند و کافر می‌شوند و بعضی ایمان می‌آورند و مومن می‌شوند از اینجا می‌فهمیم که کفر و ایمان اختیاری است چون اگر اجباری بود همه مومن می‌شدند.

 

استاداخلاق حوزه علمیه با تاکید بر اینکه اهل بهشت و جهنم در همین دنیا معلوم هستند ابراز کرد: چون کفر و شرک مربوط به همین دنیاست از اینجا معلوم می‌شود چه کسی در دنیا سعادتمند و چه کسی شقاوتمند می‌شوذ.

 

خداوند سپاس‌گزار مومنین است

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه خداوند سپاس‌گزار مومنین است تاکید کرد: شاکر یکی از صفات خداوند است هم از مومنین راضی است و هم آنها را در بهشت الهی قرار می‌دهد.

 

حجت الاسلام عباسی بابیان اینکه  رضایت مومنین از خدا به خاطر این است که خداوند ثواب و رحمتش را شامل حال آنها کرده تصریح کرد: از این جهت مومنین راضی هستند چون آنان ایمان آورده و عمل صالح انجام دادند و خداوند از آنها راضی است.

 

وی در پایان با بیان اینکه ایمان نتیجه خداترسی مومنین است گفت: افراد مومن نسبت به خدا دارای خشیت هستند یعنی خوفی که همراه با معرفت باشد، برخلاف خوفی که مجرد ترس است از این جهت به خاطر این گونه خشیت بهشتی می‌شوند و در نتیجه اعمال خوبی دارند./873/202/ب3

ارسال نظرات