۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۳۰۳۰۴۶

چند خبر کوتاه از هرمزگان

خبرگزاری رسا ـ برگزاری نمایشگاه کتاب با 6 هزار جلد در پارسیان، افتتاح نمایشگاه بزرگ کتاب در سیریک و اهدای بیش از ۵۰۰ جلد کتاب در رودان از جمله برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در هفته گذشته است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، محمود اسدی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پارسیان در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب اظهار داشت: هفته کتاب و کتابخوانی بهترین فرصت است تا فضای شهرستان حال و هوای کتاب و مطالعه به خود گیرد و نمایشگاه کتاب بهترین خدمت فرهنگی به شهروندان است.

 

وی اضافه کرد : نمایشگاه کتاب به مردم ، این امکان را می هد تا با آخرین کتاب هایی که توسط انتشاراتی های کشور به چاپ رسیده آشنا شوند و با توجه به دوری شهرستان از مرکز کشور و عدم امکان مراجعه مردم، این ظرفیت در اختیار آنان در پارسیان قرار گرفته است.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پارسیان همچنین خاطر نشان کرد: سعی شده در این نمایشگاه کتاب هایی که تاریخ چاپ آن ها مربوط به سال های 93 و 94 بوده عرضه شود تا نوگرایی در عرضه کتاب صورت گیرد.

 

اسدی، تعداد کتاب های عرضه شده در نمایشگاه کتاب را شش هزار جلد عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه یک هزار عنوان کتاب با موضوعات کودک، تاریخ، دین، اجتماعی، کمک درسی، علمی، سرگرمی، ورزش به نمایش گذاشته شده که از تنوع بسیار خوبی برخوردار است.

 

یادآور می شود: نمایشگاه کتاب پارسیان با حضور جمعی از مسئولان شهرستان در سالن اجتماعات مدرسه یاسر نصوری افتتاح و تا 10 روز ادامه خواهد داشت .


کتاب ارزشمندترین هدیه خداوند به بشر است

حجت الاسلام صفایی حائری امام جمعه شهرستان سیریک در این جلسه که با حضور معاون فرماندار، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اعضای انجمن کتابخانه های عمومی و دیگر مسؤولان برگزار شد بر برنامه ریزی و اجرای مناسب برنامه های گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی تأکید کرد .

 

وی در شأن و منزلت کتاب اظهار داشت: خدای متعال در اولین آیاتی که بر رسول گرامی اش نازل کرده، خود را چنین معرفی نموده: «الذی علّم بالقلم؛ پروردگاری که با قلم آموخت». این آیه شریفه گواه روشنی بر اهمیت آموزش ، نگارش و ارزش والای کتاب و کتابت در تفکر اسلامی است،پس هرگز روا نیست که کتاب را سبک شمرده و خود را از آن بی نیاز بدانیم ، بلکه باید قدر کتاب دانسته و بدان ارج بنهیم.

 

امام جمعه شهرستان سیریک عنوان کرد: برای رشد و تکامل به دو عامل مهم انرژی و انگیزه نیازمندیم که هر دو، در کنار هم موجب تکامل روح و جسم می شوند، کتاب و کتاب خوانی می تواند غذای مناسبی برای روح انسان باشد و نیروی تازه ای بدان ببخشد و هم انگیزه سالم و قوی در او ایجاد کند.

 

معاون فرماندارشهرستان سیریک گفت : خانواده اولین بنیان تاثیرگذار در جامعه به شمار می رود. پدر و مادر نقش مهمی در شکل گیری عادات فرزندان خود دارند و نهادینه کردن عادت حسنه کتابخوانی از زیباترین عاداتی است که با تدبیر و آینده نگری والدین منجر به تربیت نسلی کتابخوان می شود.

 

عباسی اضافه کرد: امسال باید تمامی ظرفیت و پتانسیل های موجود درنهادهای فرهنگی و هنری و دیگردستگاه های اجرایی درشهرستان جهت برگزاری وگرامیداشت هفته کتاب وکتابخوانی به کارگرفته شود تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی احیاء و گسترش یابد .

 

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیریک یادآور شد: دین، فرهنگ و تاریخ ما اُنس و الفتی دیرینه و همیشگی با کتاب و کتابخوانی دارد و همین بس که معجزه پیامبر گرامی اسلام(ص)، کتاب انسان ساز قرآن کریم است.

 

مصطفی کریمی زاده عنوان کرد: فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است.

 

وی خاطر نشان کرد: در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی است و بنا بر اهمیت این مساله دولت‌ها و سیاست‌گذاران برنامه‌‌های مشخصی را اجرا می کنند.

 

درپایان حاضران خواستار کیفی سازی برنامه های هفته کتاب وکتابخوانی شدند .


تعمیر پروژه های فرهنگی بندرلنگه رو به اتمام است

علی بندر عباسی معاون اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در  بازدید از پروژه های فرهنگی بندرلنگه گفت: هم اکنون، تعمیر 80 درصد پروژه ها انجام گرفته است و امیدواریم تا یک ماه دیگر به اتمام برسد.

 

در ادامه، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرلنگه به تشریح وضعیت پروژه های فرهنگی شهرستان پرداخت و عنوان کرد : تعمیرات سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای گوهر از پیشرفت 80 درصدی برخوردار است و ساخت پلاتو و نگارخانه در محل پارک دولت نیز در حال انجام و پیشرفت خوبی دارد.

 

حسین محسنی اضافه کرد : پس از بازدید مشترک معاون اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار بندرلنگه ، لوح سپاس از سوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان به واسطه زحمات و همکاری مستمر به رضا زاده ، شهردار بندرلنگه اهداء شد.

 

افتتاح نمایشگاه بزرگ کتاب در شهرستان سیریک

مصطفی کریمی زاده سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیریک گفت: مراسم افتتاح نمایشگاه بزرگ کتاب سیریک با حضور امام جمعه ، معاون فرماندار و جمعی از مدیران و دوستداران کتاب برگزار شد.

 

وی افزود: این نمایشگاه با همکاری انتشارات میراث ماندگار استان قم با بیش از هزار عنوان کتاب به مدت ده روز دایر است.

 

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیریک عنوان کرد: در این نمایشگاه بیش از بیست هزار جلد کتاب با تخفیف 20 الی 40 درصد عرضه می شود و علاقه مندان می توانند هر روز از ساعت 8 صبح الی 12 و 14 الی 20 در محل کتابخانه های عمومی از نمایشگاه بازدید و اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.

 

کریمی یاد آور شد : کتاب های عرضه شده با موضوع کودک و نوجوان، روانشناسی، تاریخ، ادبیات، علمی، کمک درسی، جغرافیا، دینی، مذهبی، قرآنی است.

 

گفتنی است، از دیگر برنامه های هفته کتاب در شهرستان سیریک، رونمایی از چهار عنوان کتاب از آثار مؤلفان بومی ، اهداء کتاب و قرآن، مسابقات کتابخوانی ، برگزاری نمایشگاه کتاب در مدارس، مسابقات نقاشی با موضوع کتاب و کتابخوانی و تجلیل از مؤلفان بومی می باشد.

 

برگزاری چهاردهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در بندرکنگ

حسین محسنی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرلنگه گفت:  چهاردهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در رشته‌های حفظ جزء‌های مختلف قرآن کریم، حفظ سوره یاسین با عنوان طرح 1449 و مفاهیم نهج البلاغه در بندر کنگ برگزار شد.

 

وی افزود: در این دوره مجموعا 117 نفر برای شرکت در آزمون ثبت نام کرده بودند که با حضور بازرسان و مراقبان اعزامی از مرکز استان به نحو مطلوب برگزار شد .

 

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرلنگه از مسئولان وزارت ارشاد و معاونت قرآنی این وزارتخانه خواست تا با توجه به مشکلات ایجاد شده به دلیل شدت بارندگی و بسته شدن راه های روستایی و عدم امکان حضور برخی از داوطلبین، تاریخ دیگری برای برگزاری مجدد آزمون تعیین گردد تا علاقمندان به معارف قرآن و عترت بتوانند در این آزمون ها شرکت کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: بندرلنگه و بندرکنگ از مراکز مهم تعالیم قرآنی در استان محسوب و هر ساله تعداد زیادی از علاقه مندان موفق به حضور در این آزمون ها و قبولی در آن می شوند.


بازدید امام جمعه سیریک ازچهاردهمین آزمون سراسری قرآن وعترت در روستای شهید مردان

حجت االاسلام صفایی حائری در حاشیه بازدید از چهاردهمین آزمون سراسری قرآن و عترت گفت: کلام پروردگار مهربان است. خواندن و نگاه به آیات آن، زنگار را از دل می‌زداید و انسان با تلاوت هر آیه، پل هایی از نردبان معنویت را طی می‌کند.

 

وی افزود: درفـضای آلوده مـادیات، بهترین کار شنا کردن در دریای بی کـران معنویت قـرآن کریم است ، تا از پلیدی های دنیا پاک شویم .

 

امام جمعه شهرستان سیریک اظهار داشت : هدف اصلی برگزاری آزمون قرآن و عترت از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، رسیدن به اهداف والای قرآنی در جامعه امروزی است.

 

وی تصریح کرد : علاج دردها و معضلات دنیای اسلام ، ایمان راسخ به قرآن و عمل به این کتاب بزرگ آسمانی است و جامعه ای که با معرفت قرآنی آگاه و روشن شود ، با روحیه ای قوی می تواند بر دشمن مسلط شود.

 

گفتنی است، این آزمون به همت مؤسسه غدیر قرآن و عترت دهستان شهید مردان سیریک در چهار رشته ، سی جزء، پنج جزء اول ، جزء اول و طرح قرآنی 1449 به صورت کتبی و شفاهی برگزار شد .

 

اهدای بیش از 500 جلد کتاب در شهرستان رودان

جلیل محمود زاده سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رودان از اهدای بیش از 500جلد کتاب به دانشگاه ها ، مدارس ، کانون ها ی فرهنگی و هنری مساجد و مراکز فرهنگی و انجمن ها خبر داد و گفت:هدف از این حرکت فرهنگی ، ایجاد انگیزه برای مطالعه کتاب در بین عموم مردم خصوصا جوانان و نوجوانان می باشد که طی چند مرحله به صورت هدفمند صورت می گیرد.

 

وی اظهار امیدواری کرد تا پایان سال نیز تعداد قابل توجهی کتاب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد بین مراکز آموزشی و فرهنگی توزیع شود.

 

محمود زاده توسعه کتابخوانی در مدارس و خانواده را مهمترین راه برای بالا بردن سطح آگاهی جامعه دانست و عنوان کرد: روش های ترغیب و تشویق مطالعه باید از دوران کودکی برنامه ریزی شود.

 

اهدای بیش از شش هزار جلد کتاب در هفته کتاب و کتابخوانی هرمزگان

علیرضا درویش نژاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی بیش از شش هزار جلد کتاب به ارزش یک میلیارد ریال توزیع می شود .

 

وی با تأکید بر تأثیر اهدای کتاب در فرهنگ مطالعه و کتابخوانی گفت : این فرهنگ حسنه باعث تقویت مطالعه به ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار شده است زیرا مردم این مناطق از توانایی مالی لازم جهت خرید کتاب بی بهره هستند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان بیان کرد: طی سال های اخیر در اکثر روستاهای استان هرمزگان با همکاری مردم و شوراها ، کتابخانه های مردمی ایجاد شده که هرساله در موقعیت های مختلف کتاب های مورد نیاز به آن ها اهداء می شود .

 

وی یاد آور شد: این اولین مرحله اهدای کتاب در سال 94 می باشد که مربوط به سهمیه نیم سال اول است که 6138 جلد کتاب به مبلغ یک میلیارد ریال در سراسر استان توزیع آن آغاز شده است.

 

درویش نژاد به عناوین کتاب های اهدایی اشاره کرد و اظهار داشت: بخش قابل توجهی از کتاب ها به عناوین کودک و نوجوان ، ادبیات ، رمان ، تاریخ ، روانشناسی ، فرهنگی و هنری، مذهبی، علمی، قرآنی و کمک درسی اختصاص دارد که پس از پالایش بر اساس نیاز هر منطقه توزیع آن شروع شده است .

 

وی عنوان کرد : در این مرحله اکثر کتاب ها به شهرستان ها، روستاهای محروم و دور افتاده ، کتابخانه های مدارس حاشیه شهر، مراکز علمی ، دانشگاهی ، انجمن های فرهنگی و هنری و کتابخانه های کانون های مساجد اهداء شد./851/203/ب2

ارسال نظرات