۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۳۰۳۲۶۲
در همایش شکست حصر سوسنگرد مطرح شد؛

نقش ولایت و رهبری در آزادسازی سوسنگرد/ مقاومت از برکات هشت سال دفاع مقدس است

خبرگزاری رسا - همایش حماسه آزادسازی سوسنگرد با حضور جمعی از فرماندهان نقش آفرین دفاع مقدس در آزادی شهر سوسنگرد در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
سوسنگرد شکست حصر سوسنگرد سوسنگرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش حماسه آزادسازی سوسنگرد با حضور جمعی از فرماندهان دفاع مقدس در سال روز آزادسازی سوسنگرد سه شنبه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
 
 


در ابتدای این همایش حجت الاسلام سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آیه 11 از سوره مائده گفت: خدا در این آیه می فرماید که ای مومنان به یاد آورید نعمتی را که برشما قرار دادم، قومی با تمام قدرت خود به دنبال دست درازی به این نعمت هستند، ما این دست را قطع می کنیم اما شما نیز برای مقابله با این قوم باید به سلاح توسل و توکل دست یابید.
 
 

 


وی با بیان این که حماسه آزاد سازی سوسنگر به دست فرماندهان شجاع شکل گرفت، خاطرنشان کرد: سوسنگرد همانند سایر شهرها از چنگال دشمن خارج شد و به تعبیر امام خمینی در آزاد سازی خرمشهر، این شهر را نیز خدا آزاد کرد، با امداد غیبی نیروهای مردمی و ایثارگران یدالله شدند و این حماسه بزرگ را خلق کردند.
 

 


نقش ولایت و رهبری در آزادسازی سوسنگرد
حجت الاسلام سالک با بیان این که جریان های شیطانی به رژیم مزدور بعث عراق کمک می کرد، عنوان کرد: با شرایط کشور بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی دشمنان با معیار شیطانی قصد داشتند تا سه روزه ایران را تسخیر کنند اما به لطف خدا این ماجرا هشت سال طول کشید و پیروز نهایی میدان مردم ایران و رزمندگان شدند، عامل اصلی این پیروزی ولایت امام (ره) در غیبت ولی عصر (عج) و در ادامه این مسیر امام خامنه ای بودند، دشمن به دنبال براندازی ستون اصلی نظام است و با تمام نیرو در این رابطه تلاش می کند.
 

 


رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور موثر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در عرصه دفاع مقدس، گفت: در زمان جنگ تحمیلی در نامه ای به سرهنگ قاسمی فرمانده لشگر 92 زرهی فرمانی را صادر می کنند و هر شخصی را که از مسؤولیت آن قصور کند را مقصر می دانند برای همین این فرمان مقام معظم رهبری بود که پیروزی سوسنگرد رغم زد .
 

 


وی با اشاره به خاطره ای از روز های آزادی سازی سوسنگرد خاطرنشان کرد: در آزادی سوسنگرد از فرمانده سپاه اصفهان نیرو به دفتر شمخانی آورده بودیم شهید چمران هم آنجا حضور داشتند و بعد از تصمیم گیری های که انجام شد شهر سوسنگرد از دست دشمنان رژیم بعث عراق نجات پیدا کرد.
 

 


 سازندگی و مقاومت از برکات جنگ تحمیلی بود
حجت الاسلام سالک با بیان این که جنگ برای کشور خسارت های فراوانی به همراه داشت، افزود: با وجود خسارت های زیر ساختی جنگ برای کشور اما جنگ تحمیلی با برکت بود، مردم در جنگ تحمیلی سازندگی و مقاومت را تجربه کردند، تمام کلید واژه های قرآنی که در مساجد گفته می شد در نبرد آزاد سازی شهر سوسنگرد به واقعیت تبدیل شد و معنای اصلی آن تحقق پیدا کرد.
 

 


رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که فرهنگ دفاع مقدس از سه دیدگاه معنوی، علمی و عملیاتی قابل بررسی است، اظهار داشت: بعد معنوی آن مربوط به حضور رزمندگانی بود که به دنبال رضایت حضرت حق و تحقق فرمان فرمانده کل قوا بودند، تحقق فرمان رهبری برای رزمندگان حجت شرعی بود، آنها در نماز های شب، قرائت قرآن و توسلات به ائمه معصوم (ع) این دعا را می کردند، در بعد علمی این که رزمندگان ما در آن دوران دانشکده جنگ را نگذرانده بودند و مستقیم آن را میدان عمل فرا گرفتند و شیوه های مختلف عملیات های جنگی و چریکی را آموختند.
 

 


وی در ادامه صحبت های خود با بیان این که رزمندگان در میدان عمل برای لقای حضرت حق از یکدیگر پیشی می گرفتند، ابراز داشت: این خصوصیات یک رزمنده در سال های دفاع مقدس بود، روحیه اطاعت در همه نیروها مهم بود، رزمندگان به هر دستوری عمل می کرند و آن را فرمان حضرت حق می دانست، مسؤولیت پذیری رزمندگان در آن زمان قابل توجه بود و نسبت به فرمانی که به آنها می دادند تمرد نمی کردند، آنها می دانستند که از کجا باید حرکت کنند، در حالت گرسنگی و سختی کار می کردند و با سختی جنگ را پیش می بردند.
 

 



حجت الاسلام سالک با اشاره به این که رزمندگان در میدان های جنگ به نتیجه کار کر نمی کردند، تشریح کرد: آنها بر اساس تکلیف الهی و میدانی عمل می کردند، این اقدام رزمندگان نتایج فراوانی از جمله پیروزی ها در عملیات های مختلف را به دنبال داشت، رشادت ها و شجاعت های رزمندگان قابل تحسین است و امثال شهید چمران با شجاعت جان بسیاری از مردم را نجات دادند.
 

 


رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حرکت رزمندگان در این مسیر حول یک محور و آن را ولی امر مسلمین دانست و گفت: اقدام رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس بود که منجر شد ستون خیمه اسلام سرش را بلند کند، آنها پشت پا به دنیا زده بودند و از محور حاکمیت دینی دفاع کردند.
 

 


وی در ادامه خاطرنشان کرد: قدرت تشخیص و شناخت دشمن سرلوحه حرکت آنها بود، در این مسیر دچار لغزش نشدند و با دشمنی های که علیه اسلام صورت گرفته بود با شناخت و بصیرت وارد شدند، اسلام شناسی و قرآن شناسی روحیه بلند آنها بود و آن را آموخته بودند و به حالتی رسیدن خدا را براعمال ناظر می دید و از قدرتی جز خدا نمی ترسید.

 

 پیروی از رهبری عامل آزاد سازی سوسنگرد
حجت الاسلام  سالک با تأکید بر حمایت از فرمان رهبری در همه شرایط گفت: طبق فرمایش حضرت فاطمه زهرا (س) باید همواره پشت سر رهبری نه یک قدم جلوتر و نه یک قدم عقب تر حرکت کرد و رمز پیروزی در سال های دفاع مقدس اطاعت و پیروی از رهبری بود.
 


رییس کمیسیون  فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که قدرت تبین سیاست ها برای پیشبرد عدالت در مسیر رهبری و ولایت است، عنوان کرد: اطاعت از فرمان رهبری مسأله مهمی است و خروج از صراط معظلاتی را برای جامعه دارد، جریان های نفوذی نیز به دنبال این هستند که این مسیر مستقیم را نابود کنند.
 

 

وی با اشاره به اهمیت دادن به مسأله جنگ نرم بود، خاطرنشان کرد: باید دشمن را خوب شناخت، جنگ نرم مسأله مهمی است و برای پیروزی در میدان و هشت سال دفاع مقدس باید دشمنان را شناخت چرا که دشمن تغییر نکرده است و تنها محتوی کلام آنها تفاوت کرده است.


حجت الاسلام با بیان این که ارزش های آزادی سوسنگرد امروز باید در آزاد سازی انسان های آزاده زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) را فراهم کنیم، اظهار داشت: این مسأله واقعیت مهمی است و باید به آن دقت کرد در مقابله بیگانه گان محکم ایستاد.
 

 


 تولید محتوی در فضای مجازی عامل پیروزی در عرصه جنگ نرم
رییس کمیسیون  فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در شهادت هیچ گاه  بسته نیست، افزود: شهادت سردار همدانی گواه این مسأله است، داعش نمی تواند به اسلام ناب محمدی ضربه بزند، برای پیروزی در این میدان باید مجهز به سلاح روز و تولید محتوی در فضای مجازی شد و اینگونه می توان مقابل آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیست به پیروزی رسید.
 

 


سردار عبدالله روشن معاون رییس بنیاد و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران  در ادامه این نشست با گرامیداشت روز آزاد سازی سوسنگرد، گفت: امروز روز بزرگی در تاریخ انقلاب اسلامی است و عملیات آزاد سازی سوسنگرد جز مهم ترین پیروزی های دفاع مقدس است، یاد شهدای آزادی ساز سوسنگر از جمله شهید چمران، شهید حمید قاسمی و شهید علم الهدی را گرامی می دارم.
 

 


معاون رییس بنیاد و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران با بیان این که رهبر معظم انقلاب بر این اصل تأکید داشت که بنیاد حفظ نشر و آثار ارزش های دفاع مقدس در سپاه و ارتش تشکیل شود، عنوان کرد: تشکیل این بنیاد به دلیل جلوگیری از فراموشی و تحریف از ارزش های دفاع مقدس بود، انسان در عین اینکه بدی ها را زود فراموش کند اما تذکر برای فضائل اخلاقی مهم است تا فراموش نشود، آزاد سازی سوسنگراز فضائل مهمی است که باید زنده و جاری در تاریخ شود و نسل جوان که از افتخارت هستند راه شهدا را ادامه دهند.
 

 


داعش از  رژیم اشغالگر صهیونیست هستند
در ادامه این همایش چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سالروز آزاد سازی سوسنگرد و تسلیت شهادت حضرت رقیه (س) گفت: امروز علی رغم توطئه داعش به راحتی به زیارت حضرت رقیه (س)می رویم.
 

 


وی با بیان این که داعش از خود اسرائیلی ها است، گفت: اسرائیلی ها می گوید که داعش به آنها کاری ندارد به این دلیل که داعش از خود اسرائیلی ها است.
 

 


رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خاطرات خود از روزهای آزادسازی سوسنگرد، گفت: آزاد سازی سوسنگرد حرکت بسیار بزرگی بود، عراق سوسنگرد را محاصره کرده بود و از هر جهت شهر در آتش محاصره بود تانک ها وارد سوسنگرد شده بودند.
 

 

نقش شهید چمران در آزاد سازی سوسنگرد
چمران با بیان این که شهدی چمران در ابتدای روزهای جنگ تحمیلی با اجازه امام (ره) به اهواز رفت و ستاد جنگ های نامنظم را تأسیس کرد، خاطرنشان کرد: با محاصره سوسنگرد شهید چمران تصمیم گرفت تا به سوسنگرد حمله کنند.


وی در بخشی از صحبت های خود در رابطه با اقداماتی که شهید چمران برای آزاد سازی خرمشهر انجام داد، گفت: در عملیات آزاد سازی سوسنگرد شهید چمران دچار جراحت می شود اما برای اینکه روحیه رزمندگان تضعیف نشود سعی کرد تا جراحت خود را از آنها پنهان کند. 
 

 


رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که شهید چمران در عین اینکه در رشته فیزیک پلاسما تحصیل کرده بود عارف و هنرمند هم بود، بیان کرد: او در جبهه های نبرد با صلابت بود و بعد عمل جراحی مصاحبه ای انجام می دهد و در پیامی به امام (ره) وجود رزمندگان اسلام را در جبهه ای نبرد به ایشان تبریک می گوید.

 

پیروزی در جنگ تحمیلی با وجود کمبود امکانات
چمران با اشاره به کمبود امکانات در جنگ تحمیلی گفت: با وجود رهبری امام خمینی (ره) و دستور ایشان بود که رزمندگان ما به دفاع پرداختند و سوسنگرد آزاد شد.
 


وی در پایان صحبت های خود متن دلنوشته از شهید چمران درباره امام حسین (ع) را قرائت کرد که متن این دلنوشته از شهید چمران به این شرح است.
 

 


«ببین چگونه در میدان نبرد می خروشم ، ببین چگونه به معرکه های خونین فرو می روم ، ببین چگونه به گرداب خطر غرق می شوم ، ببین چگونه در طوفان حوادث جولان می دهم . ببین چگونه در دریای مرگ شنا می کنم تا به ساحل نجات برسم . چه زندگی عاشقانه ای ! چه قربانی زیبایی ! چه عشقبازی تهور آمیزی ! و چه داستان شورانگیزی !»
 

 

شایان ذکر است اجرای مراسم نوحه خوانی به مناسبت شهادت حضرت رقیه(ع) و اجرای مراسم کلیپ آزادسازی سوسنگرد از دیگر برنامه های این مراسم بود./818/پ200/ج1
ارسال نظرات