۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۳۰۳۳۷۷
حجت‌الاسلام پناهیان:

مضامین ولایت‌مداری در اشعار عاشورا جاری شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: فتح و شکوه مضامین مهدوی در اشعار حسینی ما کم است همواره آمیختگی مصیبت و اقتدار باید با هم بیان و یادآوری شود، ما سال‌ها عزاداری می‌کنیم اما مضامین ولایت‌مداری چنان که باید در اشعار عاشورا جاری نمی‌شود.
303377 303377 303377 303377 303377 303377

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، بعد از ظهر امروز چهارشنبه 27 آبان در نخستین کنگره شعر دانشجویی اربعین که در دانشگاه تهران دانشکده ادبیات تالار فردوسی برگزار شد، گفت: می‌شود رنگ‌های زیبا، شکوه، حلاوت، مستی و معنوی جاری در اربعین را با زبان شعر به دیگران منتقل کرد.

 

سرودن اشعار اربعین نشان از جاری شدن آن در جان جامعه است

وی افزود: هر زمان اربعین در شعر و ادبیات هنرمندانه جای خود را پیدا کرد معلوم است که در جان جامعه جاری شده، کسانی که از راه دور اربعین را مشاهده کرده سر ذوق می‌آیند چه برسد به شاعران که با اشعار اربعین تنفس می‌کنند.

 

استاد دانشگاه عنوان کرد: بدون تردید اربعین یکی از بزرگ‌ترین پدیده‌های اجتماعی است که عمق، شور و عشق بالایی دارد نمی‌شود معرفت و محبت را در اربعین از یکدیگر جدا دید اربعین آمیخته از همه خوبی‌ها و  فضایل است.

 

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: اهل ادب و ذوق می‌دانند چگونه فرم و محتوا ناگهان در ذهن هنرمند جاری شده و صحنه‌های بی‌بدیل را به وجود می‌آورد که انسان‌ها را سحر می‌کند.

 

شایسته است که درباره مضامین اشعار اربعین گفت‌وگو شود

این پژوهشگر دینی بیان کرد: نمی‌شود محدودیتی برای مضامین فرم‌ها و قالب‌ها قائل شد یا به شاعر بخش‌نامه داد که مضامین را تبدیل به شعر کند اما می‌شود درباره مضامین گفتگو کرد تا دل هر کس بر اساس حکمت هر مضمونی را برداشت همان را به شعر تبدیل ‌کند. 

 

وی ابراز کرد: همانگونه که برای مستندساز نمی‌شود مضمون تعیین کرد برای شاعر نیز چنین است حکمت اندیشه شاعر باید به دل خود رجوع کند که کدام را می‌پسندد.

 

امام حسین در اوج مقام ولایت مظلوم شدند

استاد دانشگاه گفت: برخی مضامین درباره اباعبدالله‌الحسین(ع) در طول تاریخ کمتر به آن پرداخته شده است ایشان در کربلا مظلوم بودند اما به خاطر یک مظلوم این مقدار شعر و شعور پای مظلومیت قرار نمی‌گیرد نکته مهم داغ ایشان این است که او در اوج مقام ولایت به نهایت مظلومیت می‌رسد.

 

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: هنوز در مضامین اشعار از غم خدا‌حافظی امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) به عنوان خواهر و برادر صحبت می‌شود راز ماندگاری این خداحافظی این است که حضرت زینب(س) شاهد به شهادت رسیدن امام زمان خود بوده است که این تحمل را کم کرده است این دلیل اندوه پیدا و ناپیدای کربلا است.

 

عظمت و شکوه صبر حضرت زینب در به قتل رسیدن امام زمان ایشان است

این پژوهشگر دینی اظهار داشت: اینکه چگونه می‌شود به قتل رسیدن امام زمان را تحمل کرد نشان از عظمت و شکوه صبر حضرت زینب(س) دارد.

 

استاد دانشگاه بیان کرد: ما درباره آینده پر از شکوه و اقتدار کربلا کمتر حرف زدیم در دعای ندبه میان مصیبت‌های اهل‌بیت(ع) از فرجام این مصیبت به ظهور و فرج صحبت می‌شود ما باید آشنایی با شعائر ظهور  را در متن شعر عزاداری‌های خود داشته باشیم.

 

فتح و شکوه مضامین مهدوی در اشعار حسینی کم است

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: فتح و شکوه مضامین مهدوی در اشعار حسینی ما کم است همواره آمیختگی مصیبت و اقتدار باید با هم بیان و یادآوری شود.

 

این پژوهشگر دینی گفت: مضمون دیگری که در اشعار عاشورا باید به آن پرداخته شود موضوع ولایت مداری است مضمون دیگر مساله امر به معروف و نهی از منکر است که حتی امام حسین نیز برای آن قیام کردند تا اسلام را زنده نگه دارند.

 

استاد دانشگاه عنوان کرد: امام حسین روز عاشورا با شعار محوری «هیهات منا الذله» قیام کردند و فدای عزت امام حسین(ع) شدند.

 

استاد حوزه علمیه اظهار داشت:  شهدای کربلا برای مقابله مستقیم با ظلم و عدالت به شهادت نرسیدند بلکه می‌خواستند چند لحظه حماسه‌ای برای امام غریب شکل گیرد.

 

باید مضامین ولایت‌مداری در اشعار اربعین جاری شود

این پژوهشگر دینی بیان داشت: ما سالها عزاداری می‌کنیم اما مضامین ولایت‌مداری چنان که باید در اشعار عاشورا جاری نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام پناهیان ابراز کرد: یکی دیگر از مضامین که باید کار شود مضمون مردمی است که جلوی امام زمان خود ایستادند مردم می‌توانند آنقدر گمراه شوند که عده کمی چون یزید آنها را فریب دهد تا جلوی امام خود بیاستند این افراد لشگریان سازمان یافته و باند سیاسی خاص نبودند بلکه اشتباه کردند.

 

استاد حوزه علمیه گفت: مضامین زیادی درباره عاشورا است که یا به آن پرداخته نشده یا کمتر پرداخته شده است به عنوان مثال همه می‌گویند اهل کوفه بی‌وفا هستند گویا که آنها به صورت ژنتیکی خصلت بی‌وفایی دارند، کوفه شهر تاریخی و ساخته شده از نخبگان و خواص جامعه اسلامی است که راحت به سیاست‌بازی دچار شده و مسیر خود را تغییر دادند.

 

محبت بین مردم در مضامین اشعار اربعین به کار رود

حجت‌الاسلام پناهیان اظهار داشت: چند مضمون درباره اربعین است که باید به آن پرداخته شود یکی از آنها محبت بین مومنان است چرا ما نباید هزاران بیت سروده داشته باشیم که وصف محبت بین مردم باشد، محبت‌هایی که در مسیر اربعین دیده می‌شود منشأ آن محبت بین مردم است باید این را تکریم کرد و به آن با زیبایی پرداخت.

 

این پژوهشگر دینی ابراز کرد: عشق‌ورزی بین ایرانی و عراقی را امام راحل پیش‌بینی کرده بودند اگر کسی تنها به محبت خود بپردازد بوی تکبر خواهد داد باید این محبت‌ها در اشعار اربعین ابراز شود.

 

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: مضمون دیگر قدرت اسلام است کربلا مظهر قدرت اسلام است در اشعار اربعین باید از موضع اقتدار برای امام حسین(ع) اشک ریخت آیا این مساله در شعرهای ما جاری است امروز امام حسین(ع) ابرقدرت جهان است.

 

اهل ادب شعرهای حماسی از ابرقدرت‌های عاشق امام حسین خلق کنند

 استاد حوزه علمیه عنوان کرد: اهل ادب با تلقیق و ترکیب عالی از آمدن ابرقدرتهای عاشق امام حسین(ع) حماسه خلق کنند نباید همه شعرهای ما عاطفی و غریبانه باشد.

 

این پژوهشگر دینی اظهار داشت: اربعین یعنی قدرت اقتدار امت اسلامی ما باید شعرهای حسینی را از غربت خارج کرده به قدرت حسینی وارد کنیم اربعین حضور 20 میلیون زائر حماسه‌ای بی‌بدیل در طول تاریخ است.

 

وی افزود: سال گذشته عراقی‌ها بیان می‌کردند که در اربعین با هجوم یکباره ایرانی‌ها ما احساس قدرت کردیم و در برخی مناطق که قرار بر موکب زدن نبود به علت خطراتی که داشت با آمدن ایرانی‌ها ما احساس قدرت کرده و اقدام به برپایی موکب کردیم.

 

در مضامین اشعار اربعین به هویت دینی و امتی به معنای عمیق کلمه پرداخته شود

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: مضمون دیگر احساس هویت است که باید به آن پرداخته شود هویت دینی، قومی، امتی و ملی به معنای عمیق و وسیع کلمه که همه ملت‌ها را تحت عنوان ملت امام حسین(ع) جمع کند که شیعیان و عاشقان امام حسین(ع) را در قیامت به این هویت صدا زده خواهند کرد.

 

این پژوهشگر دینی بیان داشت: تا کسی در اربعین حضور پیدا نکند حس لازم نسبت به عزادار بودن برای امام حسین(ع) را پیدا نمی‌کند زائر اربعین با سه روز اعتکاف در بیابان‌های نجف تا کربلا نسبت به اصیل‌ترین هویت خود احساس هویت عمیق پیدا می‌کند.

 

در اربعین باید وحدت و تقیه رعایت شود

وی با اشاره به آداب اربعین عنوان کرد: در آداب اربعین است که باید وحدت و تقیه را رعایت کرد در اربعین باید به بالاتر از وحدت فکر کرد باید در اشعار اربعین از نصرت خدا، تحقق آخرین وعده‌های الهی، صلابت، ایجاد رعب در دل دشمن، تظاهرات آرام، عاشقانه و ایثارگرانه زائران صحبت شود.

 

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: اربعین را با نمادی از جوان‌های رعنا، برومند و عاشق که با گام‌های استوار حرکت دارند معرفی کنید در واقع اربعین باید به نوعی بیانگر جمع شدن یاران امام زمان(ع) باشد و نشانگر عشق‌بازی یاران حضرت مهدی(ع) در اوج اقتدار باشد.

 

هیچ کس در طول تاریخ قدرت اباعبدالله الحسین را ندارد

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: هیچ کس در طول تاریخ قدرت اباعبدالله الحسین(ع) را ندارد زمانی که مردم به عشق ایشان صدها میلیون غذا را عاشقانه بین زوار او توزیع می‌کنند این بخش بسیار کوچکی از اقتدار امام حسین(ع) است.

 

وی گفت: زمانیکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند شهدا مظهر قدرت یک کشور هستند باید دید که نسبت سیدالشهدا(ع) با قدرت چیست، آیا ما نمی‌توانیم مانند فردوسی برای امام حسین(ع) شاهنامه بخوانیم کسی که حماسه‌سرای اربعین باشد با شراب اقتدار الهی انسان را مست می‌کند./807/201/ب1

ارسال نظرات